Senaste nytt

Billigaste sättet att bli oneworld Sapphire (motsvarande Star Alliance Gold)?

FF#1

Medlem
Fins det någon sammanfattning vilka program som ger vad i olika klasser in one word på samma sätt som för star alliance?

Känns som att det är lite moment 22 här.
 

Homer

Medlem
Billigaste sättet är att lära känna någon som är BA GGL och kan ge en ett Sapphie kort utan att man behöver resa en enda mile :)
 

jsm

Medlem
Jag har en kompis som är baserad i Hong kong, som jag vill hjälpa att utrusta med ett One world Sapphire.
Han har i dag en Finnair kort men det har inte gett någon större utdelning.

Resmönstret är 2 ToR till Sverige framför allt med med Finnar, en mängd resor i Asien, ofta med Catay och en del lågprisbolag som går att prioritera om, samt kanske en resa till USA Tor från Hong Kong per år

Någon som har ett vettigt tips på hur man kan optimera det så att det trillar ut ett Sapphire eller några andra idéer?

Känner att jag har för lite koll på One word och framför allt ex HKG så jag testar att fråga här.
Kanske statusmatcha till Air Berlin Gold, därefter Business Class resor till Europa/USA. En resa på AB metall ger ca 25000 poäng innan tierbonuses för Gold om 40% på AB samt kanske även Ethihad metall. Har inte kollat exakt i detta case men har för mig longhaul AB typ Europa till USA västkusten ger ca 25k
 

henrik l

Medlem
Jag har en kompis som är baserad i Hong kong, som jag vill hjälpa att utrusta med ett One world Sapphire.
Han har i dag en Finnair kort men det har inte gett någon större utdelning.

Resmönstret är 2 ToR till Sverige framför allt med med Finnar, en mängd resor i Asien, ofta med Catay och en del lågprisbolag som går att prioritera om, samt kanske en resa till USA Tor från Hong Kong per år

Första frågan är väl vilka klasser han bokar biljetterna i. Är det business eller premium economy, eller fullpris ekonomi borde h

Någon som har ett vettigt tips på hur man kan optimera det så att det trillar ut ett Sapphire eller några andra idéer?

Känner att jag har för lite koll på One word och framför allt ex HKG så jag testar att fråga här.

Första frågan är väl vilken bokningsklass som används, business, premium economy, eller fullpris ekonomi? Är det någon av dessa borde han/hon kunna få ett BAEC-sliver tämligen enkelt. Alternativ två, Hong Kong's närhet till Taipei gör ju stan till näst intill till ett "Mecka" för Tier-point runs. Nu kanske din vän inte hör till dem som tycker att det är en bra idé att ta sig till Taipe för att sedan flyga till Jakarta och vända för att få 360 TP, nästan halvvägs till BAEC-sliver. Men han/hon kanske vill ta en week-end på Bali, eller i Surabaya, då finns det mycket bra priser med Cathay från Taipe i business, runt 5000 kr. Nu är ju jag ett lätt stört fequent flyer freak, men skulle jag vara baserad i HK och om jag dessutom hade ett antal resor per år, skulle det vara en smal sak att fixa BAEC-gold på 1500 TP nivån. Själv besöker jag ju HK 2-3 gånger per år och detta har hjälp mig att hålla mitt BAEC-gold på den gamla nivån, 800 TP, genom att åka och vända i Jakarta. Nu i April kommer jag att åka till Surabaya för det var bättre pris:D
 
Last edited:

Joakim H

Medlem
Hej.

Kan någon hjälpa mig att välja mellan 2 bonusprogram inom OW dvs AAdventure och BA Executive Club.

* Är det mest lönsamt för mig att statusmatcha Vår redan bokade resa, AA.com på sammanlagt 16641 miles i Business till Platinum-nivå?
* Jag kommer dock endast kunna matcha Gold-nivån i framtiden så Platinum blir isf endast till feb 2016.

* Eller skall jag välja BAEC där denna resa ger 660 tierpoints samt 21400 avois och bli Silver som jag kan upprätthålla i framtiden?
Läste dock i denna tråds inledning att man var tvungen att resa 4 leg med BA för att få silver, Var står det?.

Allt på samma biljett.

Flyger BA på 2 segment

Flyger BA ( codeshare AA ) på 1 segment.

Flyger AA på resterande 7 segment.

Joakim
 

MarSecLtd

Medlem
Ja du behöver 4 legs med BA för att få deras silver/gold.

How to get to each tier
To reach Bronze is easy. All you need to do is fly BA at least twice and earn 300 Tier Points or take a total of 25 BA flights. Whichever you do first will get you to Bronze.
For Silver, you need to fly BA at least four times and earn 600 Tier Points or take a total of 50 BA flights.
To get to Gold, you will need to fly BA at least four times and earn 1500 Tier Points.

About Tier Points | Executive Club | British Airways
 

agehall

Medlem
Om du har status genom AA så får du ingen loungeaccess i USA, kan vara värt att komma ihåg. Sedan är detta fel tråd att diskutera detta i då denna tråd handlar om hur man billigast blir OWS.
 

jsm

Medlem
Kan någon hjälpa mig att välja mellan 2 bonusprogram inom OW dvs AAdventure och BA Executive Club.

* Är det mest lönsamt för mig att statusmatcha Vår redan bokade resa, AA.com på sammanlagt 16641 miles i Business till Platinum-nivå?
* Jag kommer dock endast kunna matcha Gold-nivån i framtiden så Platinum blir isf endast till feb 2016.

* Eller skall jag välja BAEC där denna resa ger 660 tierpoints samt 21400 avois och bli Silver som jag kan upprätthålla i framtiden?
Läste dock i denna tråds inledning att man var tvungen att resa 4 leg med BA för att få silver, Var står det?.

Har du några program att matcha från idag? EBG? EBD?
 

Joakim H

Medlem
Nej tyvärr.

Är som sagt ny i detta gebit. Endast SAS Amex med 50 k på samt Flying blue med drygt 17.000.

Därav mina " grundläggande frågor ".

Joakim
 
Toppen