Senaste nytt

Billigaste sättet att bli oneworld Sapphire (motsvarande Star Alliance Gold)?

Jonas C

Medlem
Ledsen att störa ordningen, men trådens titel är fel. Den högsta klassen i OneWorld är Emerald, omfattar AA EXP, BA Gold, AB/AY/IB/MH/QF/QR/RJ/S7 Platinum, CX/JL Diamond samt LA Comodoro Black

Tror nog att de flesta inklusive OP redan vet det ;)
Men som titlen säger OW Sapphire motsvarar *Gold då loungerna är detsamma, likaså de övriga förmånerna.
 

onobond

Medlem
Tack för synpunkter. Ber att få korrigera mig. OP + titel är förstås helt korrekt, jag fastnade i några poster som gick ut på att kvalificera sig för BA Gold, som däremot är OW Emerald. Posten kom till efter 29 timmars resa, vilket inte är en ursäkt, men en bidragande orsak. Flyger sedan många år knappt något med *A, däremot OW, där jag varit Emerald bra länge. Innan detta svar skrives fick jag läsa på varför så stort intresse skulle riktas mot en benefit-nivå, som bara medger inträde till Business-lounger, upptäcker till min överraskning att det är det bästa man kan få med *A. OW em ger däremot tillträde till OW's alla FIRST-lounger. "För mycket av det goda är precis vad många kvinnor vill ha", ett citat tillskrivet Mae West. Av jämlikhetsskäl numera även giltigt för oss män.
 

FF#1

Medlem
Jag har en kompis som är baserad i Hong kong, som jag vill hjälpa att utrusta med ett One world Sapphire.
Han har i dag en Finnair kort men det har inte gett någon större utdelning.

Resmönstret är 2 ToR till Sverige framför allt med med Finnar, en mängd resor i Asien, ofta med Catay och en del lågprisbolag som går att prioritera om, samt kanske en resa till USA Tor från Hong Kong per år

Någon som har ett vettigt tips på hur man kan optimera det så att det trillar ut ett Sapphire eller några andra idéer?

Känner att jag har för lite koll på One word och framför allt ex HKG så jag testar att fråga här.
 

Dr. Miles

Expert
Om han reser i Economy kan det vara svårt. I så fall kanske börja flyga med Cathaty Pacifics även på longhaul och kreditera flygningar tll The Marco Polo Club.
 

FF#1

Medlem
vad krävs för att få det på Cathay?
Bussines förekommer och givetvis är har beredd att ändra på bolag och ev köra någon slags MR av mindre modell.
 

Dr. Miles

Expert
vad krävs för att få det på Cathay?
Bussines förekommer och givetvis är har beredd att ändra på bolag och ev köra någon slags MR av mindre modell.

The Club Membership Tiers - Cathay Pacific Hong Kong

60.000 Club miles eller 40 Club sector eller mer per år ger The Marco Polo Club Gold, vilket motsvarar oneworld Sapphire.

I Economy class på Cathay Pacific/Dragonair måste man boka i följande bokningsklasser för att kunna tjäna Club miles/Club sector.
Economy Class Y, B, H, K, M, L, V
Premium Ecnomy ger 110% eller 1,1 sector
Business class ger 125% eller 1,25 sector
First class ger 150% eller 1,5 sector

Med andra ord, är det billigare att bli statusmedlem med resor i Economy class än med resor i premiumkabiner.
 
Last edited:

FF#1

Medlem
Hmm… AA och BA kräver att man åker lite med deras metall, annars så känns det lättare. Speciellt med någon challange på AA som de kör ibland.
 

Dr. Miles

Expert
Hmm… AA och BA kräver att man åker lite med deras metall, annars så känns det lättare. Speciellt med någon challange på AA som de kör ibland.

och American Airlines AAdvantage är väldigt snålt mot dem som flyger på Cathay Pacific/Dragonair i Economy class. Om jag kommer ihåg rätt, är det bara Y, B och M klasser som ger några miles.
 

Dr. Miles

Expert
The Club Membership Tiers - Cathay Pacific Hong Kong

60.000 Club miles eller 40 Club sector eller mer per år ger The Marco Polo Club Gold, vilket motsvarar oneworld Sapphire.
Sträckan mellan Hong Kong och London är ca 6.000 miles så det behövs ca 5 T/R för att nå The Marco Polo Club Gold om man reser enbart i Economy class och 4 T/R i Business class.

Med tanke på en resa mellan Stockholm och USA västkust i Business class* ger British Airways Executive Club Silver, så kostar det mer att uppnå oneworld Sapphire än hos British Airways Executive Club.

*beroende på routing
 
Toppen