Senaste nytt

Billigaste sättet att bli oneworld Emerald

sandek

Medlem
Om man jämför med EBG i Sverige med AMEX + MC och en SAS Plus resa så blir det lite dyrare. Under 30.000kr per år är svårt nu men om man hittar några Qatar Business till Asien för sådär 13.000 - 15.000kr per resa, samt en handfull ARN-LHR t/r i Club Europe så kanske går det för 40.000kr per år som fortsatt är bra. Sen är den totala upplevelsen ombord och på marken med alla flygbolag inom OneWorld överlag i mitt tycke bättre.

Sen att ha status som man bara använder för att flyga in status en gång per år, ger kanske inte så mycket värde. Jag hade flugit mycket mer OneWorld och British Airways till Nordamerika om deras priser/villkor hade matchat Lufthansa/Swiss/United/Air Canada men just nu får jag långt mer för pengarna där.
Jag tittade mer på hur man tar sig dit på flygningar? Om jag inte såg fel så fick jag typ 220 tier points för T/R GOT-HND i billig PE med British.

Då måste jag alltså göra 7 såna resor för att kvala in, alltså 14 legs London-Tokyo.
Med SAS för EBG så borde det räcka att göra 3 resor, 6 legs?
 

Senator

Moderator
Jag tittade mer på hur man tar sig dit på flygningar? Om jag inte såg fel så fick jag typ 220 tier points för T/R GOT-HND i billig PE med British.

Då måste jag alltså göra 7 såna resor för att kvala in, alltså 14 legs London-Tokyo.
Med SAS för EBG så borde det räcka att göra 3 resor, 6 legs?

Vi kan väl säga så här om vi tittar på British Airways Executive Club att där belönas Business/Club World och First mer, och det kräver ganska frekvent resande i World/Euro Traveller eller World Traveller Plus för att komma upp BAEC Gold eller OneWorld Emerald. De flesta av oss som är det härinne (dock inte alla) gör det via Club World/Business och/eller First.

I ditt fall tror jag absolut att det blir dyrare. Men om vi tittar på "billigaste sätt" finns det mycket billigare och enklare sätt som också göra att den totala kostnaden kommer ner. Men, det kräver nog en del planering medan SAS (som är enklast av alla inom Star Alliance som boende i Sverige) fortfarande är relativt enkelt och "billigt" (allt är relativt) att uppnå.
 
Vi kan väl säga så här om vi tittar på British Airways Executive Club att där belönas Business/Club World och First mer, och det kräver ganska frekvent resande i World/Euro Traveller eller World Traveller Plus för att komma upp BAEC Gold eller OneWorld Emerald. De flesta av oss som är det härinne (dock inte alla) gör det via Club World/Business och/eller First.

I ditt fall tror jag absolut att det blir dyrare. Men om vi tittar på "billigaste sätt" finns det mycket billigare och enklare sätt som också göra att den totala kostnaden kommer ner. Men, det kräver nog en del planering medan SAS (som är enklast av alla inom Star Alliance som boende i Sverige) fortfarande är relativt enkelt och "billigt" (allt är relativt) att uppnå.
For meg er det TP runs som gjelder. Som regel da til LAS når det er kampanjer og en slik tur gir over 800TP. Eller 2 turer til MIA som gir opptil 680TP per tur. Jeg flydde til MIA i fjor og gav 10k NOK for en tur. 2 slike turer og en tur mellom LHR og HEL er gullkortet i boks:)

For meg er gullkortet mye mere verdt enn sølvkortet på BA. First Wing og First lounges utgjør en stor forskjell:D I tillegg 100% bonus Avios og seat block og ofte gold greeting med Champagne er flott:) I tillegg kan jeg reservere seter for andre personer i samme kabin også når de ikke er på samme billett som meg.

Jeg har også SAS Gull, men denne statusen kommer jo automatisk hvert år fra mine 3 kredittkort uansett, så jeg legger all flygningene på OneWorld.
 
Toppen