Senaste nytt

Billigaste sättet att bli oneworld Emerald

AABack2ARN

Medlem
På AA är vitsen med Emerald (AA Exective Platinum) att man får 8 uppgraderingsvoucher som gäller systemwide och i teorin obegränsat med uppgraderingar inom USA på AA-flighter. Utöver det slipper jag bokningsavgiften hos TalAviation som bokar AA-resor, men jag håller med om att prisskillnaden mellan Sapphire och Emerald inte alltid är värt det.

Men fasen vad mycket billigare det är att bli BA Gold jämfört med AA ExecutivePlatinum...
 

Dr. Miles

Expert
oneworld Sapphire genom American Airlines AAdvantage (Platinum Executive)

AAdvantage Executive Platinum kräver 100.000 miles eller 100.000 Elite Qualifying Points per kalendarår + minst fyra AA flygningar.

[Economy class] Stockholm/Göteborg-Sydamerika T/R, American Airlines, från 6.400 SEK
Stockholm/Göteborg-(BA)-London-(AA)-New York-(AA)-Sao Paulo T/R ger ca 9.000 EQP. (AA S class)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

100.000 EQP - 9.000 EP = 91.000 EQP kvar

[Economy class] Stockholm/Göteborg-Hong Kong T/R, Finnair, 5.800 SEK inkl. skatter (bokningsklass: R)
Finnair R klass ger 150% EQP
(249 + 4859) x 2 x 150% = 15.324 EQP

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

91.000 EQP / 15.324 = ca 6 T/R

6.400 + (5.800 x 6) = 41.200 SEK, endast i Economy
 

Homer

Medlem
På AA är vitsen med Emerald (AA Exective Platinum) att man får 8 uppgraderingsvoucher som gäller systemwide och i teorin obegränsat med uppgraderingar inom USA på AA-flighter. Utöver det slipper jag bokningsavgiften hos TalAviation som bokar AA-resor, men jag håller med om att prisskillnaden mellan Sapphire och Emerald inte alltid är värt det.

Men fasen vad mycket billigare det är att bli BA Gold jämfört med AA ExecutivePlatinum...

BA Emerald har också flera sådana där förmånder

* Inga bokningsavgifter när man bokar reward flights via telefon

* inga omboknings eller avbokningsavgifter för Aviosbokningar

* Större platstillgång i ekonomi, synnerligen användbart på sträckan ARN/GOT-LHR när man
bokar 2-4-1 vouchers, där just den sträckan ofta är flaskhalsen snarare än long-haul delen.
även bra när man bokar Flight Savers med Comair på svåra sträckor som t.ex JNB-LVI/VFA/MRU

Dessutom mindre användbara förmåner ( i alla fall för min del) som:

*Free seat selection at the time of booking, whatever cabin you're travelling in, for everyone in your party - even people
on other bookings as long as you are travelling in the same cabin on the same flight

*Gold Priority Reward you have the option of using double the regular Avios to secure a seat of your choice on the flight,
providing you book 30 days or more in advance. All you have to do is call us to make the arrangements

*Plastgaranti på fulla flighter

Men när man ju ändå hållar på, så varför stanna vid vanligt guld :)

• At 2,500 Tier Points, and again at 3,500 Tier Points, we'll award you with a voucher that you and a companion can use towards an upgrade to the next cabin on a flight of your choice, subject to availability
• At 4,500 Tier Points, you can share your membership benefits by giving someone else our prestigious Executive Club Silver Partner Card
• At 5,000 Tier Points, you will receive the Concorde Room Card, your key to the most luxurious and well-appointed lounges at London Heathrow Terminal 5 and New York JFK Terminal 7, the perfect setting for both relaxation and business
 

Senator

Moderator
Det är väl mycket svårare också..?

Om man jämför med EBG i Sverige med AMEX + MC och en SAS Plus resa så blir det lite dyrare. Under 30.000kr per år är svårt nu men om man hittar några Qatar Business till Asien för sådär 13.000 - 15.000kr per resa, samt en handfull ARN-LHR t/r i Club Europe så kanske går det för 40.000kr per år som fortsatt är bra. Sen är den totala upplevelsen ombord och på marken med alla flygbolag inom OneWorld överlag i mitt tycke bättre.

Sen att ha status som man bara använder för att flyga in status en gång per år, ger kanske inte så mycket värde. Jag hade flugit mycket mer OneWorld och British Airways till Nordamerika om deras priser/villkor hade matchat Lufthansa/Swiss/United/Air Canada men just nu får jag långt mer för pengarna där.
 
Toppen