Senaste nytt

Billhop eller Betalo?

Robert74

Medlem
Såg att Billhop klassar inbetalda räkningar gjorda med mitt SAS MaserCard som "kontantuttag", dvs inget som är poänggrundande eller hur? (Hade ju tänkt utnyttja dubblapoänghelgen nu 14-16/2)
Är det något nytt påhitt, har för mig att det är ju för att få poäng som vi vill betala räkningar med kort. Jag har nog missat något. Vet någon här mer?
 

NotRyan

Medlem
Jag har också noterat det. Jag är inte så bra på att tolka bolagssiffror, men hur stor är sannolikheten att ett bolag överlever så många år med förluster i den storleken?

Vad händer om bolaget går i konkurs precis efter att de dragit pengarna från kreditkortet men innan de satt in det på mottagarens BG? Min gissning är att pengarna är borta.

Var snäll och sluta gissa, det sprider bara osäkerhet. Tror du att pengarna som du betalar in går rakt in på deras bolagskonto för att fritt förfogas över efter bolagets eget skön? Jag kan inte varken Betalo eller Billhop i detalj men en betalningsförmedlare skall hålla klientmedel avskiljda på ett särskilt klientmedelskonto.

Jag skulle reklamera köpet mot kreditkortsföretaget då konsumentkreditlagen säjer:

"29 § Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren."

Exakt hur det slutar kan nog ingen tvärsäkert säga i förväg men så länge det inte är livsavgörande summor på spel skulle jag inte oroa mig det minsta.

Konsumentkreditlagen:
Konsumentkreditlag (2010:1846) Svensk författningssamling 2010:2010:1846 t.o.m. SFS 2018:2028 - Riksdagen

Jag säger som @Berglund Sluta gissa och läs villkoren ;) Betalos villkor: Betalo — Villkor samt Billhops villkor: Allmänna villkor - viktig information för dig som vill bli eller är kund hos oss
 

Jeppfly

Medlem
En dum fråga.

Om jag betalar mina räkningar vi billhop den 25/4 t.ex med mitt Amex, kommer då detta på fakturan månaden efter? Så jag skjuter på mina räkningar ytterligare en månad innan jag faktiskt fysiskt betalar?


Eller är jag helt ute och cyklar
 
En dum fråga.

Om jag betalar mina räkningar vi billhop den 25/4 t.ex med mitt Amex, kommer då detta på fakturan månaden efter? Så jag skjuter på mina räkningar ytterligare en månad innan jag faktiskt fysiskt betalar?


Eller är jag helt ute och cyklar
När du betalar beror på vad du har för brytpunkter osv på Amex men ja i princip kan man säga att oavsett brytpunkter så kommer du med högsta sannolikhet att skjuta på det en månad. Betalar jag en räkning med mitt Amex 25/4 så ska den räkningen från Amex vara betald i slutet av maj.
 

Tonton

Medlem
En dum fråga.

Om jag betalar mina räkningar vi billhop den 25/4 t.ex med mitt Amex, kommer då detta på fakturan månaden efter? Så jag skjuter på mina räkningar ytterligare en månad innan jag faktiskt fysiskt betalar?


Eller är jag helt ute och cyklar
När du betalar beror på vad du har för brytpunkter osv på Amex men ja i princip kan man säga att oavsett brytpunkter så kommer du med högsta sannolikhet att skjuta på det en månad. Betalar jag en räkning med mitt Amex 25/4 så ska den räkningen från Amex vara betald i slutet av maj.

Det är ju exakt därför som dessa tjänster kom till.

Primärt är det inte för att vi i denna kundgruppen ska kunna jaga poäng, utan för kunna 'hjälpa' företag med likvidetshantering mot en mindre avgift. Därefter så har det utvecklats och börjat rikta sig mer mot privatpersoner. Betalo har ju även skapat PFC därefter för att bredda sina erbjudanden.
 

Nimbus

Medlem
Hej på er! Vi har nyligen renoverat här och tänkte vara smart och köra fakturan via Billhop/Betalo, men nu såg vi att räkningen är utställd från Resurs Bank. Är det helt kört med att få poäng genom den räkningen på grund av att det är ett kreditinstitut? Finns inga andra sätt?
 

Bankiren

Medlem
Hej på er! Vi har nyligen renoverat här och tänkte vara smart och köra fakturan via Billhop/Betalo, men nu såg vi att räkningen är utställd från Resurs Bank. Är det helt kört med att få poäng genom den räkningen på grund av att det är ett kreditinstitut? Finns inga andra sätt?

Det här vet nog andra bättre, men det kanske vore möjligt att ladda på Revolut med ett SAS Mastercard och därefter betala fakturan via Revolut. Känner dock inte till om det finns några fallgropar med den idéen.
 

Nimbus

Medlem
Hej på er! Vi har nyligen renoverat här och tänkte vara smart och köra fakturan via Billhop/Betalo, men nu såg vi att räkningen är utställd från Resurs Bank. Är det helt kört med att få poäng genom den räkningen på grund av att det är ett kreditinstitut? Finns inga andra sätt?

Här kommer en uppdatering. Det gick att betala fakturan med SAS Eurobonus Mastercard, men mitt basic-kort har bara 10000 kr köpgräns av CASH per DYGN. (Billhop räknas som cash.) Ringde Resurs och frågade om det gick att delbetala över 12 dygn och de sa att det var inga problem så länge man betalat allt före förfallodatumet. Och att man kan vara extra tydlig med att skriva delbetalning på meddelande. Lite omständligt, men kan inte låta de här poängen förgå.
 

Tonton

Medlem
Här kommer en uppdatering. Det gick att betala fakturan med SAS Eurobonus Mastercard, men mitt basic-kort har bara 10000 kr köpgräns av CASH per DYGN. (Billhop räknas som cash.) Ringde Resurs och frågade om det gick att delbetala över 12 dygn och de sa att det var inga problem så länge man betalat allt före förfallodatumet. Och att man kan vara extra tydlig med att skriva delbetalning på meddelande. Lite omständligt, men kan inte låta de här poängen förgå.

Billhop räknas inte som cash, men det har en likadan gräns. Gränsen gäller för alla, oavsett om du har Standardkortet eller Premiumkortet.

Sedan kommer det där inte att fungera - beroende på hur högt belopp din faktura är. Gränsen är 10k per dygn och 20l (24k?) per fyra dygn.

Utöver det så skulle jag akta mig föra tt göra sådär med SAS mastercard - de gillar inte att man använder dessa tjänster, och flertalet jag känner har fått stopp från SEB kort att använda dessa tjänster.
 
Toppen