Med KLM har jag dåliga erfarenheter om platser som finns tillgängliga online men inte via telefon. De är notoriska i hur många platser de gör tillgängliga för vilken marknad samt offline/online. Vad jag tycker är extra elakt är att de ibland öppnar vissa platser endast för folk som ska köpa ny biljett, det vill säga har du en ombokningsbar biljett I M-klass kan det vara att M-klass är fullt på flyget du vill byta till medan en resenär som köper en ny biljett kan köpa M-klass på exakt samma flyg.
Det är inte bara KLM som kör detta rävspel.. Jag hade en LHR-ZRH-ARN-ZRH-LHR biljett bokat hos LX i Z-klass, kostade det £395. Kollade på nätet och det fanns mycket plats på sträckorna jag tänkte ändra till... NOT! När man prisade om min bokning skulle det kosta..... £2300 extra! Jag frågade om hon skämtade? Men nej, tyvärr ej. Summa Summarum, så efter lite hjälp av en mycket begåvad agent fick vi boka om detta. Jag frågade lite nyfiken och det stämde; man prioriterar nya bokningar över boka om...
SWISS har olika platstillgånger beroende på marknad och inte nog med det har de också "married segments".
T ex Både Stockholm-Zurich på LX1255 och Zurich-Bangkok på LX180 har Z klass tillgänliga när man kollar varje flight separat.
Men sedan försöker man boka Stockholm-Zurich-Bangkok med LX1255 - LX180, ser man inte Z klass inte tillgängliga längre.
Det är mycket irriterande.