Senaste nytt

Biljett samma dag krävs nu för att komma in i SJs lounge

Agö

Medlem
Ja, om SJ inkluderar den på min 1 kl-biljett så "finns" den ju... De behöver ju inte bygga någon ny då i alla fall, även om de gärna får förbättra öppettiderna som ser ganska usla ut.
Jag tror seriöst att det finns ett tillräckligt underlag från just Kastrup för att det skulle vara meningsfullt att ha en lounge där, med reservation som sagt för att jag inte är helt uppdaterad på hur det ser ut med de nya gränskontrollerna och avgångar CPH->Sverige med tåg.
Sedan 4 januari i år går det inga SJ-tåg alls från Kastrup (de tre-fyra avgångar som går från Köpenhamn mot Stockholm per dag stannar helt enkelt inte på Kastrup). ID-kontrollerna kommer att fortsätta till åtminstone 4 november i år. SJ kommer inte stanna på Kastrup så länge ID-kontrollerna fortgår. Just nu finns det alltså inget underlag överhuvudtaget. Skulle frekvensen för SJ fortsatt vara tre-fyra avgångar per dag den vackra dag ID-kontrollerna försvinner finns det omöjligtvis ett underlag för en lounge, det är lätt att räkna ut.

Men i den mån man uppfattar brist på lounge som problem finns ju ett utmärkt alternativ i form av Regus. Ja, det kostar pengar (80 DKK per timme eller 250 DKK för två timmar, dusch och frukost) men man kan nog inte förvänta sig att SJ ska smälla upp en lounge med ett så svagt underlag. Tror jag.
 

Agö

Medlem
Som en intressant jämförelse kör SJ 15 avgångar till Stockholm från Malmö C + sju avgångar till Göteborg från Malmö C nu på måndag. 22 avgångar till trots väljer SJ alltså att köra en kombinerade resebutik/lounge med 20 platser. Detta bara för att sätta saker och ting i perspektiv.
 

olo

Medlem
Konkreta förslag alltså: Tåglounger vid CPH, ARN, OSL. De två sistnämnda har ett särskilt expresståg som lever på övriga operatörers usla anslutningar, så de kanske ogärna vill se lounger som inte direkt stimulerar folk att ge sig av så fort som möjligt.
Även om det är äpplen och päron, så är det här ett ypperligt exempel på när EBD och ankomstlounge är en bra förmån. Att sitta kvar airside istället för att frysa på perrongen.
Om inte du vet, vem vet det då..?
Som en intressant jämförelse kör SJ 15 avgångar till Stockholm från Malmö C + sju avgångar till Göteborg från Malmö C nu på måndag. 22 avgångar till trots väljer SJ alltså att köra en kombinerade resebutik/lounge med 20 platser. Detta bara för att sätta saker och ting i perspektiv.
SJ ansökte om att få köra fler tåg Göteborg-Malmö i samband med att tunneln genom Hallandsås öppnades, men fick avslag. Jag har förstått det som att de får fler tåglägen från 2017, vilket förmodligen ingår i en kalkyl kring Malmö.
 

011430121

Medlem
Även om det är äpplen och päron, så är det här ett ypperligt exempel på när EBD och ankomstlounge är en bra förmån. Att sitta kvar airside istället för att frysa på perrongen.

Om inte du vet, vem vet det då..?

SJ ansökte om att få köra fler tåg Göteborg-Malmö i samband med att tunneln genom Hallandsås öppnades, men fick avslag. Jag har förstått det som att de får fler tåglägen från 2017, vilket förmodligen ingår i en kalkyl kring Malmö.
Ja, den kommentaren gjorde mig sömlös. Jag har tänkt på detta ,det fanns en första klass väntsal vid utgången mot Klarabergsviadukten det fanns ingen servering eller något, man fick ta en trappen 1/2 våning upp hela denna del försvann när den stora ombyggnaden av centralen gjordes, kan det vara 10-12 år sedan. Nu kommer en ren gissning loungen har funnits i 12-15 år det vill säga ca 10 år efter att X2000 kom på spår, det måste finnas någon än jag som minns det här med första klass väntsalen vid norradelen av centralhallen.
 

Palazzi

Medlem
Jag kollade i ett tidningsarkiv o fann den loungen nämnas för första gången, i SVD, sommaren 1999. Därmed en gissning att den öppnades samma vår.

@011430121 gissning om 10 år efter införandet av X2000 är därmed inte långt bort (8.5år)

Drygt 17år på nacken har därmed loungen.
 

Agö

Medlem
SJ ansökte om att få köra fler tåg Göteborg-Malmö i samband med att tunneln genom Hallandsås öppnades, men fick avslag. Jag har förstått det som att de får fler tåglägen från 2017, vilket förmodligen ingår i en kalkyl kring Malmö.
Yes, SJ går upp till åtta avgångar i vardera riktningen redan nu i december. Det är flott och ett gott tecken.
 

Agö

Medlem
Gick förbi för en stund sedan. Bygget är i full gång.

September 2016 024.JPG
 

t90tho

Medlem
Upptäckte en 'enhancement' som SJ infört i samband med detta när jag och min son försökte komma in på loungen i Stockholm. Barnet måste ha 1klass biljett. Står dessutom tydligt på hemsidan:

Barn i SJs lounger
Vi vill erbjuda både vila och arbete i våra lounger. Därför är vi måna om att skapa och behålla en lugn och härlig miljö.

  • Ett barn under 2 år får tillträde till SJ Lounge med en vuxen som har giltig 1 klassbiljett för dagen eller Svart SJ Prio-kort med giltig SJ-biljett för dagen
  • Barn 2 år eller äldre behöver själva ha en giltig 1 klassbiljett för dagen
 

henrik l

Medlem
Upptäckte en 'enhancement' som SJ infört i samband med detta när jag och min son försökte komma in på loungen i Stockholm. Barnet måste ha 1klass biljett. Står dessutom tydligt på hemsidan:

Barn i SJs lounger
Vi vill erbjuda både vila och arbete i våra lounger. Därför är vi måna om att skapa och behålla en lugn och härlig miljö.

  • Ett barn under 2 år får tillträde till SJ Lounge med en vuxen som har giltig 1 klassbiljett för dagen eller Svart SJ Prio-kort med giltig SJ-biljett för dagen
  • Barn 2 år eller äldre behöver själva ha en giltig 1 klassbiljett för dagen
Rätta mig om jag har fel, men barnbiljetterna på SJ är väl i princip gratis? Åkte med Tågab 1 klass mellan Skövde och Göteborg igår. Hade med barnen, båda under 15 år och deras biljett gick på 5 kr/st. Dessutom fick dom även en gratis O'boy:D Däremot tar Västtrafik bra betalt för barn, såvida man inte har månadskort.
 

t90tho

Medlem
Rätta mig om jag har fel, men barnbiljetterna på SJ är väl i princip gratis? Åkte med Tågab 1 klass mellan Skövde och Göteborg igår. Hade med barnen, båda under 15 år och deras biljett gick på 5 kr/st. Dessutom fick dom även en gratis O'boy:D Däremot tar Västtrafik bra betalt för barn, såvida man inte har månadskort.
Barn betalar normalt fullt pris i första klass, se tråd längre ner på denna sida.

Förut har man kunnat ta med barn i lounge med sj prio svart oberoende av biljett. Trodde att det skulle fungera med 2 klass nu...
 
Toppen