Betalo - Uppdaterade villkor

Diskussion i 'Kreditkort' startad av Robert74, 14 December 2018.

  1. Robert74

    Robert74 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag registrerade mig på Betalo för ett par dagar sedan och fick precis ett meddelande om uppdaterade villkor. Ni som använt Betalo, det känns som de plockar bort en del tjänster som kan vara bra att ha - är det en dealbreaker för er?

    Förändringarna är enligt utskicket:
    • Betalo AB har bytt namn till PFC Technology AB.

    • Kundtjänst via telefon upphör. Kundtjänst svarar på mejl på vardagar inom 24 timmar.

    • Möjligheten att göra betalningar via vår hemsida tas bort, alla tjänster kan göras via Betalo-appen.

    • Utlandsbetalningar i följande valutor tas bort: AED, USD, TRY, ZAR. Anledningen är att dessa valutor har höga avgifter där vi inte kan leverera tillräckligt transparenta avgifter till dig som kund.
    Jag har inte hunnit börja använda tjänsten än, så kan utan problem byta till Billhop om den är att föredra efter villkorsuppdateringen.
     
  2. aldrighemma

    aldrighemma Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Vad är det med appar som är så bra undrar jag? Själv föredrar jag en hemsida nästan varje gång, till och med från telefon, eftersom web sidan nästan alltid har mer funktionalitet. finns självklart undantag t ex sas app som har blivit riktigt bra, men fortfarande måste man ju till web sidan för ganska mycket.

    Är det verkligen så dyrt att drifta en web site jämfört med en app? Alla företag försöker ju pusha oss i app riktningen t ex med olika deals som bara nås från app.
    Skulle vara intressant om någon med insyn kunde förklara ekonomin bakom.
     
    WongHauw, Hafermann, MrDollar och 1 annan gillar detta.
  3. Delayed

    Delayed Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag använder inte Betalo så jag kanske borde hålla tyst men för mig skulle detta antagligen vara en dealbreaker. Att inte kunna använda en riktig dator utan hänvisas till en "pillig app" känns inte OK. Bara en sån sak som utskrifter/dokumentation känns svårt.

    En mobilapp är bra om man inte har tillgång till en riktig dator men alltid en form av nödlösning tycker jag.
     
    Ilmu90, Fritidsforskare, WongHauw och 4 andra gillar detta.
  4. Delayed

    Delayed Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Gissar att "ekonomin bakom" är att man idag "måste" ha en app, inte minst för att det är hippt... Slipper man då kostnader för en "extra" web site så slipper man dessa kostnader...
     
    imartin och Jane Insane gillar detta.
  5. TasselT

    TasselT Medlem

    Ort:
    Vännäs
    Land:
    Sverige Sverige
    Å andra sidan är det ju inte ovanligt att den "häftiga appen" inte är mer än en simpel webbläsare mot websiten...

    / TT
     
  6. Delayed

    Delayed Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Visst är det så men här skriver de ju "Möjligheten att göra betalningar via vår hemsida tas bort" och det tyder väl på att det just i detta fall inte är så.
     
  7. Canadien

    Canadien Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hur reagerar Norska myndigheter på detta med bara en app. Knappast tillgänglighetsanpassad om man bara kan använda en Smartphone? SAS blev ju fällda för att webbsidan var för dålig först i detta hänseende.
     
  8. Thornado

    Thornado Medlem

    Ja, jag funderade samma sak, men det verkar ju framförallt vara väldigt inne hos just moderna "fintech"-bolag.
    Dessa är dessutom tjänster där jag absolut gärna vill ha web-interface för att enkelt kunna kopiera och klistra in OCR-nummer och liknande.

    Bara för att de bara har en app så betyder det ju inte nödvändigtvis att man måste använda en smartphone, utan det funkar ju även bra med en iPad eller liknande, så det borde vara OK.
     
  9. Robert74

    Robert74 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tänkte samma sak, då jag kommer kopiera OCR från min internetbank för räkningar så känns det som rätt avgörande att kunna kopiera dessa. I Handelsbankens app kan man inte kopiera OCR från en e-faktura tyvärr.
     
    WongHauw gillar detta.
  10. imartin

    imartin Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tror det är något annat på gång: Företaget bakom Betalo har nämligen startat en egen "neobank" som då alltså heter P.F.C (konstigt namn). Man får ett gratis kort och en app. Låter lite som revolut. P.F.C. - Personal Finance Co. - Ekonomi kan vara enkelt
    Så det känns som om själva tjänsten för att betala räkningar inte längre har en strategisk fokus. Då är det inte konstigt att man försöker göra sig av med så mycket onödiga kostnader som möjligt. Mycket möjligt att Betalo någon dag kommer försvinner helt, eller att funktionen blir en del av P.F.C.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×