Senaste nytt

Betalning med kreditkort i utlandet - vilken valuta?

Jag gjorde en snabb beräkning på detta enbart gällande vilken kurs jag fick gentemot kortets växlingsavgift/kurs ett par gånger under året för att det är intressant att se. Det skiljde inte otroligt mycket, men som sagts var lokal valuta bättre.
 

minatoku

Medlem
Jag vill minnas att när jag använde mitt japanska kreditkort på ARN sist så bad de mig att välja valuta genom att trycka på antingen en japansk eller en svensk flagga på en touch-screen. Den japanska flaggan (med belopped omräknat i JPY) var kanske fyra gånger större än den svenska.
Vid ett annat tillfälle, på LHR, frågade tax-free kassören om jag ville betala i JPY eller GBP. När jag svarade GBP så sa han något i stil med "Are you sure? We have really good exchange rates".

Så, man blev ju lite misstänksam, varför pushar de så hårt för att man ska välja sin lokala valuta? Jag kunde inte komma på någon annan anledning än att de lägger in en extra spread på valutakursen och tjänar några kronor till. Har egentligen inte verifierat att kursen de ger är sämre än vad kreditkortet ger, men har liksom utgått ifrån det. Till butikernas försvar kan man ju säga att de erbjuder en tjänst för kunderna; att de vet exakt vad de får betala, i sin egen valuta.
 

Aramisa

Medlem
Jag jobbade utomlands många år, mestadels i UK & på hotell så jag kan iallafall svara på vad som gäller där! Vi fick provision på varje gäst som valde sin egen valuta, så jag gissar att det är därför det blir ett påslag jämfört med lokal valuta...
 

minatoku

Medlem
Är det inte så att alla kort inom samma typ (VISA, MasterCard, Diners, Amex, osv) har samma växelkurs? Att själva växlingen sker i deras interna nätverk? Det är möjligt att jag bara hittar på, men jag har fått för mig att det är så det fungerar. Kanske nuförtiden att olika 'brand:ade' kort lägger på en extra spread möjligen (man får läsa det finstilta i kontraktet).
 

Dr. Miles

Expert
BNZ (Bank of New Zealand) bankomater frågar om man vill ha växlad till lokal valuta(i detta fall var det SEK) när man tar ut pengarna(NZD) med utländskt kort.

Så även bankerna har börjat att tjäna extra pengar på det viset.
 

tourist

Medlem
Är det inte så att alla kort inom samma typ (VISA, MasterCard, Diners, Amex, osv) har samma växelkurs? Att själva växlingen sker i deras interna nätverk? Det är möjligt att jag bara hittar på, men jag har fått för mig att det är så det fungerar. Kanske nuförtiden att olika 'brand:ade' kort lägger på en extra spread möjligen (man får läsa det finstilta i kontraktet).

Som grundväxelkurs har de nog samma, ja, men det är ju inget som kortinnehavaren någonsin märker av. Jag har till exempel tre olika MasterCard med tre olika valutaväxlingspåslag på mellan 0% och 2% beroende på leverantör och avtal.
 

minatoku

Medlem
Som grundväxelkurs har de nog samma, ja, men det är ju inget som kortinnehavaren någonsin märker av. Jag har till exempel tre olika MasterCard med tre olika valutaväxlingspåslag på mellan 0% och 2% beroende på leverantör och avtal.

Ja där ser man, ska nog kolla lite noggrannare vad som står i kontraktet nästa gång jag skaffar ett kort.
 
Alltid lokal valuta för mig också. I utlandet betalar jag alltid bara med mitt ICA-kort som inte har något valutapåslag. Sedan får man 0,5 % bonus. Inte mycket men alltid nåt.

Det smärtar mig lite att jag inte får några EB-poäng när jag är utomlands men Amex och Diners tar väl ca 2 % och det kan bli en del pengar om man är utomlands ett tag.

Yes, ICA har inget valutapåslag, medan SAS MC och SAS Diners "kostar" 2%. Jag "roade" mig med att läsa genom ICA-bankens röriga villkorsbilaga för att försöka se om man använder någon form av etablerad Avistakurs för utlandsköpen men det framgår inte.
 
Toppen