Senaste nytt

Betald seat block (extra säte) på SAS flygning

fcx

Medlem
Jag vill minnas att det är precis så - men att man måste ringa in. Jag trodde till och med att man måste göra hela bokningen på telefon för att komma åt den möjligheten, men det kanske var ännu längre bak i tiden.

Jag tror att ni pratar om olika saker.

Att köpa en extra plats redan vid bokning finns fortsatt kvar och är klart dyrare. I det här fallet så kommer SAS inte att sälja denna platsen så planet kan inte fyllas upp till maxkapacitet. Så länge som det finns biljetter kvar att sälja på flighten går detta att boka.

upload_2021-6-20_16-56-38.png




Den andra produkten är att köpa en ledig plats vid incheckning, om flighten inte är full. Här handlar det om att man får betala för att eventuella oseatade passagerare ska sitta bredvid någon annan än en själv. Givetvis funkar detta bara så länge som det finns platser kvar, och det finns ingen garanti i för att det är möjligt att göra detta (det vet man bara när incheckningen öppnar). SAS passar då på att ta betalt för denna produkt, något som tidigare var en statusförmån.
 

Alf

Medlem
Ja, det behövde man åtminstone tidigare
Jag jobbar på det, satt i telefonkö i en timme idag utan att komma fram till någon agent. Gav då upp, skall fortsätta i morron. Priset billigare än jag trodde. Jag har för mig det var 1500kr per sträcka, vilket är det pris jag kan tänka mej att betala.
 

Alf

Medlem
Ett genialiskt system hos SAS för bokning av extra seat. Priset @fcx anger stämmer och det är ett bra pris för att köpa loss en stol. Då jag äntligen kom fram efter 30 minuter kollade jag hur man skulle göra. Det fanns två alternativ
- köpa till extra stol vid incheckningen för den billigare kostnaden
- boka extra stol vid bokningen som då måste göras via telefon

Hur gör man då när man vill lägga till extra stol på befintlig bokning. Det går i princip inte. Enda sättet då var att boka av de bonusplatser jag hade och hoppas dom kommer tillbaka. Agenten var tydlig med att det inte var säkert de kom tillbaka. Eftersom jag själv gjort detta på nätet ett antal gånger och platserna alltid kommit tillbaka så chansade jag. Halv bingo, platserna på utresan kom tillbaka men inte hemresan. Jag chansade och förlorade:mad:

Strunt samma, jag slipper SAS Plus med risk att få någon i mittraden men å andra sidan kommer vi inte till Kanarieöarna i febr. Jag kanske skall gå ner mej helt i träsket och boka en charterresa från Norrköping och försöka få platser vid nödutgången. Fast ingen vet om charterflyget kommer tillbaka till Norrköping.

Man kan i varje fall inte påstå att SAS har något flexibelt bokningssystem.
 

Johanna

Medlem
Den där tabellen är väl för seat block i Plus? När jag bokade seat block sist så var det i Go och då var priset detsamma som för platsen minus skatter och avgifter. Om man då bokade på en kampanj så var själva priset för biljetten bara några hundralappar dvs klart värt det medan det kostade 1 500 har jag för mig i Plus. Jag gjorde det flera gånger men det var på den tiden man tjänade poäng i Go.
 

fcx

Medlem
Den där tabellen är väl för seat block i Plus? När jag bokade seat block sist så var det i Go och då var priset detsamma som för platsen minus skatter och avgifter. Om man då bokade på en kampanj så var själva priset för biljetten bara några hundralappar dvs klart värt det medan det kostade 1 500 har jag för mig i Plus. Jag gjorde det flera gånger men det var på den tiden man tjänade poäng i Go.
Det var tider det. Då gällde biljettpris minus skatter och avgifter även på interkontinental. Nu är det samma pris oavsett klass.
 
Toppen