Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Bamse35

Medlem
Hej, jag har ett Amex plat och ser att man kan betala räkningar via Betalo. Nu har dom en kampanj där de endast tar 2% i avgift. Dock så får jag inte matematiken att gå ihop men läser i tråden att flertalet använder amex för att betala räkningarna.

Mitt räkneexempel:

Räkningar: 10 000 SEK
Kostnad: (2%), 200 kr

Summa: 10 200 MR poäng som ger 927 Eurobonus poäng vid omvandling från Amex till EB. Det sägs att i runda slängar så är en EB poäng värd 1/10 i kr, alltså i detta fall cirka 93 kr.
Vad är det jag missar som tydligen andra medlemmar ser?
Mvh
 

dino_81

Medlem
För mig går ekvationen ihop på nedan sätt:

Räkning på 10'000 kr
Avgift på 200 kr
2000 EuroBonus-poäng då jag betalar med Amex SAS Elite och kommer närmare 2-4-1 kupongen.

150'000 i räkningar, 3000 i avgifter, 30'000 EuroBonus-poäng och en 2-4-1 kupong.

Största delen av min spend sker dock via "vanlig" köp.

För somliga kanske denna kalkyl verkar oekonomisk men om resultatet kan vara en 1:a klassresa tycker jag att den är lönsam! :)
 

Bamse35

Medlem
Så kostnaden 3 000 kr för 30 000 EB slår ut varandra men kvar i handen har du din 2-4-1 voucher, som är vinsten så att säga? Så slutsatsen är att det bara lönar sig om man har ett Eurobonusanslutet Amex och inte platinum. Eller finns det något sätt att det skulle löna sig trots allt att betala räkningarna med ett amex plat?
Mvh
 

palmen

Moderator
Så kostnaden 3 000 kr för 30 000 EB slår ut varandra men kvar i handen har du din 2-4-1 voucher, som är vinsten så att säga? Så slutsatsen är att det bara lönar sig om man har ett Eurobonusanslutet Amex och inte platinum. Eller finns det något sätt att det skulle löna sig trots allt att betala räkningarna med ett amex plat?
Mvh
Det beror på vad du gör med de poäng till amex du får in. Att växla dom till SAS ger inte direkt bra valuta, kanske finns andra partners där det är mer fördelaktigt
 
Last edited:

Bamse35

Medlem
Möjligt, men jag tror inte att man kan gå från -54% i kr värde, vilket EB omvandligen visade sig vara, till >0,01% genom att byta partner, den diskrepansen verkar vara alldeles för stor.

Kanske är det lönsamt att knyta ett Amex Eurobonus kort till mitt Amex plat och köpa på det. Tror det ingår ett sånt kort om jag inte minns fel.
 

palmen

Moderator
Möjligt, men jag tror inte att man kan gå från -54% i kr värde, vilket EB omvandligen visade sig vara, till >0,01% genom att byta partner, den diskrepansen verkar vara alldeles för stor.

Kanske är det lönsamt att knyta ett Amex Eurobonus kort till mitt Amex plat och köpa på det. Tror det ingår ett sånt kort om jag inte minns fel.
Jag värderar dock eurobonus-poängen betydligt högre när man utnyttjar dom för att flyga First tillsammans med en voucher från Amex. Då ligger värdet omkring 30-40 öre per poäng för min del och inte 10 öre som är det vanliga annars (40.000 poäng har ungefär ett värde av 4000 kronor som är vad det kostar för att poänguppgradera till Business).
 

Bamse35

Medlem
Det tvivlar jag inte en sekund att du gör. Men i ditt fall så är det baserat på ett annat kort. Min fråga gällde ifall det finns ö.h.t. finns en fördel av att använda betalo med Amex Platinum, vilket det inte verkar finnas.
Tack för informationen i alla fall.
Mvh
 

frankw

Medlem
Jag hade turen att få för mycket lön denna månad. Närmare bestämt ca 210000 kr för mycket. Fel av företaget. Givetvis så skulle det betalas tillbaka. Hur gjorde jag? Jo via Amex / Betalo så klart till jobbets BG-nummer. Ett samtal till Amex kundtjänst och sen var det fritt fram. Fina bonuspoäng för en liten nätt avgift.
 

Arnel

Medlem
Jag hade turen att få för mycket lön denna månad. Närmare bestämt ca 210000 kr för mycket. Fel av företaget. Givetvis så skulle det betalas tillbaka. Hur gjorde jag? Jo via Amex / Betalo så klart till jobbets BG-nummer. Ett samtal till Amex kundtjänst och sen var det fritt fram. Fina bonuspoäng för en liten nätt avgift.

Fick du ett samtal från en nervös medarbetare på ekonomi som undrade om hade fått lite för mycket på kontot?
 
Toppen