Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Ubbe

Medlem
Nej Homer du har rätt. Jag mindes Amex regler för användande och de är inte samma. Jag hade fel.
 

mry

Medlem
Snyft, testade att betala BA Visa-räkningen (med Mastercard). Det gick inte, Betalo hittade inte bankgironumret (som troligen är spärrat). Nån annan som får igenom det?

Kolla om de har något mer konto, t.ex. har seb både bankgiro och postgiro och för mig fanns bara postgirot med när jag sökte lite.
 

mry

Medlem
Ni som sas SAS MC (och andra MC kort) och har betalt räkningar via betalo, har ni kollat så det blir betalning och inte uttag?
 

mry

Medlem
SEB ringde mig idag och frågade om jag visste att jag bryter mot villkoren när jag betalade räkningar via betalo.

De sa även att de inte hade någon historik och ville spärra mitt SAS MC kort då de misstänker att jag inte skulle betala räkningen när den kommer, bra att de ringer och kollar när man handlar mycket på ett kort ifall det är någon som kommit över kortet men när man redan betalat in pengar på kortet i april (som det inte sett sa de när jag frågade...) . Att jag har haft ett svart SJ prio MC kort från SEB i minst 5 år och alltid betalat hela summan varje månad tittade de inte på... Jag kände lite att jag ville säga upp korten efter att ha pratat med dem men då är ju frågan vad man ska byta till....?
 

Mikael

Medlem
Så det är förbjudet att betala räkningar med SAS MC-kortet? Jag trodde bara det var förbjudet att betala en kreditkortsräkning med ett annat kreditkort.
 

OliT

Medlem
Så det är förbjudet att betala räkningar med SAS MC-kortet? Jag trodde bara det var förbjudet att betala en kreditkortsräkning med ett annat kreditkort.

Jag tycker att det låter underligt om så skulle vara fallet. I avtalsvillkoren står följande:
Kortet får inte användas för att betala dellikvid vid köp på avbetalning eller för betalning av skuld som kontohavare eller kortinnehavare har till säljföretaget eller annan.

Så ja, man kan ju tolka det som att kreditkortsskulder inte får betalas med kortet. Men däremot exempelvis hyra, ska det verkligen inte få räknas som ett köp av vara eller tjänst? Rent krasst är det ju också så att det är Betalo man använder kortet hos, inte direkt hos American Express eller annan.
 

JacobGBG

Medlem
Så för att summera så här långt, vilka kort/banker är det som protesterar av att använda denna tjänst och vilka funkar det för? Sitter ju på både EB Amex och BA visa men funderar på att göra mig av det senare.
 

Homer

Medlem
SEB ringde mig idag och frågade om jag visste att jag bryter mot villkoren när jag betalade räkningar via betalo.

De sa även att de inte hade någon historik och ville spärra mitt SAS MC kort då de misstänker att jag inte skulle betala räkningen när den kommer, bra att de ringer och kollar när man handlar mycket på ett kort ifall det är någon som kommit över kortet men när man redan betalat in pengar på kortet i april (som det inte sett sa de när jag frågade...) . Att jag har haft ett svart SJ prio MC kort från SEB i minst 5 år och alltid betalat hela summan varje månad tittade de inte på... Jag kände lite att jag ville säga upp korten efter att ha pratat med dem men då är ju frågan vad man ska byta till....?

Ringde de för att du betalt till Betalo eller för du betalat stora summor eller både och?


Att betala räkningar med kort är vanligt i USA. Eli Keren, grundare till Betalo, fick idén när han var där. Johan Lundberg, som är vd, kommer från en tjänst som marknadschef på Mastercard i Norden.

Har inte Johan Lundberg koll på vad som är tillåtet?
 

OliT

Medlem
Ringde de för att du betalt till Betalo eller för du betalat stora summor eller både och?


Att betala räkningar med kort är vanligt i USA. Eli Keren, grundare till Betalo, fick idén när han var där. Johan Lundberg, som är vd, kommer från en tjänst som marknadschef på Mastercard i Norden.

Har inte Johan Lundberg koll på vad som är tillåtet?

Jag undrar samma sak. Betalo har ju dessutom uttalat sig som att bankerna varit positiva. Om ett stort kortföretag som SEB kort inte är med på båten vette tusan om man kan säga så.

– Reaktionerna från folk i branschen har än så länge varit väldigt positiva. Vi diskuterar med flera banker nu om möjligheten till samarbetsavtal där bankerna tar kostnaden istället för slutkunderna.
Från: Betala rkningarna med kortet - Computer Sweden
 
Toppen