Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Spenlol

Medlem
Vilket geni :eek:

Men då gäller det ändå att passa på att göra sina stora räkningsbetalningar med AMEX:et sålänge det fungerar.
Blir ju lite feg då det ändå är en viss avgift på sånna belopp så det vore trist att gå miste om poäng och/eller åka på en uttagsavgift utöver betalo/billhops avgift.
 

Thornado

Medlem
Hmmm.... Det här var ju mindre lyckat. Behövde göra en betalning på ett par tusen EUR till ett konto i ett annat europeiskt land.
Tänkte testa att betala 1000 EUR med MC Premium och sen resten med mitt Amex (via Betalo). Försökte genomföra första betalningen på 1000 EUR, men får då svaret "The process was not successful" eller nåt liknande. Antog att det helt enkelt innebar att det inte skulle gå att använda mitt MC, utifrån vad som diskuterats i denna tråd. Gick även tillbaka till första sidan och kollade så att ingen betalning var registrerad, och betalade sen hela summan med mitt Amex utan problem.

Nu är dock problemet att nu har jag helt plötsligt båda betalningarna registrerade som "In Process" i min Betalo-app, dvs jag håller på att betala 1000 EUR för mycket. Måste ringa till Betalo imorgon och se vad de kan göra - om det går att avbryta MC-betalningen eller om jag måste ta detta med den som får för mycket pengar av mig.
 

NotRyan

Medlem
Hmmm.... Det här var ju mindre lyckat. Behövde göra en betalning på ett par tusen EUR till ett konto i ett annat europeiskt land.
Tänkte testa att betala 1000 EUR med MC Premium och sen resten med mitt Amex (via Betalo). Försökte genomföra första betalningen på 1000 EUR, men får då svaret "The process was not successful" eller nåt liknande. Antog att det helt enkelt innebar att det inte skulle gå att använda mitt MC, utifrån vad som diskuterats i denna tråd. Gick även tillbaka till första sidan och kollade så att ingen betalning var registrerad, och betalade sen hela summan med mitt Amex utan problem.

Nu är dock problemet att nu har jag helt plötsligt båda betalningarna registrerade som "In Process" i min Betalo-app, dvs jag håller på att betala 1000 EUR för mycket. Måste ringa till Betalo imorgon och se vad de kan göra - om det går att avbryta MC-betalningen eller om jag måste ta detta med den som får för mycket pengar av mig.
Du kan avbryta fram till eftermiddagen innan betalningsdag. Kontakta bara Betalos kundtjänst.
 

Thornado

Medlem
Du kan avbryta fram till eftermiddagen innan betalningsdag. Kontakta bara Betalos kundtjänst.

Som du säger så var det absolut inga problem. Trevlig och effektiv kundtjänst.
Han försökte först justera Amex-betalningen så att jag skulle få det upplägg jag hade från början (1000 EUR på MC och resten på Amex), men det gick inte utan att göra om det som en ny betalning (med resultat att pengarna skulle komma fram en dag senare), så då fick de helt enkelt ta bort MC-betalningen.
Som kompensation för besväret så erbjöd de att bjuda på avgiften för utlandsbetalning. Lite oklart om han menade "exchange fee" (0.5%) eller "service fee" (2.5%). Gissar på exchange fee, vilket i så fall innebär att slutliga kostnaden blir ungefär densamma som om jag hade delat upp det på MC+Amex (fast färre poäng, under förutsättning att MC fortfarande hade gett poäng).
 
Last edited:
Hmmm.... Det här var ju mindre lyckat. Behövde göra en betalning på ett par tusen EUR till ett konto i ett annat europeiskt land.
Tänkte testa att betala 1000 EUR med MC Premium och sen resten med mitt Amex (via Betalo). Försökte genomföra första betalningen på 1000 EUR, men får då svaret "The process was not successful" eller nåt liknande. Antog att det helt enkelt innebar att det inte skulle gå att använda mitt MC, utifrån vad som diskuterats i denna tråd. Gick även tillbaka till första sidan och kollade så att ingen betalning var registrerad, och betalade sen hela summan med mitt Amex utan problem.

Nu är dock problemet att nu har jag helt plötsligt båda betalningarna registrerade som "In Process" i min Betalo-app, dvs jag håller på att betala 1000 EUR för mycket. Måste ringa till Betalo imorgon och se vad de kan göra - om det går att avbryta MC-betalningen eller om jag måste ta detta med den som får för mycket pengar av mig.
Jag råkade ut för samma sak för någon/några dagar sedan. Skulle betala en liten räkning på några hundralappar, som jag fick felmeddelande på innan jag faktiskt godkände betalningen. Betalade den via internetbanken istället. Men nu hade den dragits och betalts även på Betalo. För mig spelar det inte så stor roll för det kvittas ju mot kommande räkningar, men det är lite oroväckande att betalningen skickades iväg utan att jag faktiskt godkände den.
 

Ubbe

Medlem
Detta med att SEB stoppar Betalo/Billhop är ju inget nytt.
De spärrade mitt Dinerskort för många år sedan då jag använde Betalo eller Billhop, vilken det nu var. Spärrades helt för kontantuttag.
Det fick mig att avsluta alla förbindelser jag hade med den banken så fort det gick. Jag hade ett plussamdo på mitt Dinerskort 0,82SEK när jag avslutade det, så de har varje månad sedan dess skickat ut ett kontobesked om detta...
Funderar dock nu på ett Eurobonus MC Premium och enbart köra min avgift för Office 89SEK/månad på det kortet enbart för att få de 1000 baspoängen :)
 

Glenn E

Medlem
Så vad gäller nu? 10k per 24h/24k per 4d eller 15k per 30d?
Jag skulle säga att 10k / 24 h samt 20k på 96 timmar gäller tills man "upptäcks". Efter det gäller Max 15k / 30 dagar.
För egen del kommer jag inte använda kortet mer på Betalo/Billhop och från 1 september är amex elite bättre ändå.
 

Mr Planning

Medlem
Har skummat igenom tråden men skulle vilja få det bekräftat, företagsräkningar går bra att betala med privat AMEX?

I villkoren för SAS MC så står det att kortet ej får användas som del av en avbetalning, gällande frågan som ställts i tidigare trådar ang. handpenning på nybilsköp?
 
Toppen