Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Spenlol

Medlem
Det diskuteras mest SAS MC här men om man kör på AMEX istället.
Gäller uttagsreglerna även för AMEX eller är det bara för MC ?

Förstår jag rätt i att man utan problem borde kunna betala räkningar på 80-150k med sitt AMEX utan problem?
Förutsatt att kreditgränsen tillåter det dvs?
Och framförallt räknas detta som spend så man får poäng som på vanliga inköp?

Offtopic.
Ursäkta men detta är nog offtopic. Jag kan redigera bort det om moderator vill.
Kan jag "ladda" amex:et med en inbetalning och hamna på -saldo eller +saldo eller hur det blir?
 

palmen

Moderator
Det diskuteras mest SAS MC här men om man kör på AMEX istället.
Gäller uttagsreglerna även för AMEX eller är det bara för MC ?

Förstår jag rätt i att man utan problem borde kunna betala räkningar på 80-150k med sitt AMEX utan problem?
Förutsatt att kreditgränsen tillåter det dvs?
Och framförallt räknas detta som spend så man får poäng som på vanliga inköp?

Offtopic.
Ursäkta men detta är nog offtopic. Jag kan redigera bort det om moderator vill.
Kan jag "ladda" amex:et med en inbetalning och hamna på -saldo eller +saldo eller hur det blir?
Amex ska fungera bra.
Du får inte göra inbetalning till Amex, de är ingen bank och får inte hantera sånt. Den kreditgräns du har på en månad är vad som gäller.
 

Glenn E

Medlem
Amex ska fungera bra.
Du får inte göra inbetalning till Amex, de är ingen bank och får inte hantera sånt. Den kreditgräns du har på en månad är vad som gäller.
Jasså men säg att man har 100000 i kreditgräns och handlat för 50000.
Då får man väl betala tillbaks de 50000 i förtid så att man har 100000 i kredit igen?
 

palmen

Moderator
Jasså men säg att man har 100000 i kreditgräns och handlat för 50000.
Då får man väl betala tillbaks de 50000 i förtid så att man har 100000 i kredit igen?
Osäker på det, det går i alla fall inte betala in i förväg för att "öka" hur mycket man kan spendera.
 

Spenlol

Medlem
Okej!
Tack för ännu ett snabbt svar @palmen

Angående "betala av krediten" så ska jag kolla hemma sen på fakturorna.
På mitt gamla Statoil-kort var det samma ocr-nummer på alla fakturor vilket gjorde det förfarandet möjligt.
Återkommer

/Eric
 

palmen

Moderator
Okej!
Tack för ännu ett snabbt svar @palmen

Angående "betala av krediten" så ska jag kolla hemma sen på fakturorna.
På mitt gamla Statoil-kort var det samma ocr-nummer på alla fakturor vilket gjorde det förfarandet möjligt.
Återkommer

/Eric
Även om du kan betala in i förväg, är det inte säkert att din tillgängliga kredit kommer att öka. Vet att detta har diskuterats massor av gånger i andra trådar, kanske dags att starta en separat tråd för det så det blir enkelt att hitta framöver.
 

Thornado

Medlem
Okej!
Tack för ännu ett snabbt svar @palmen

Angående "betala av krediten" så ska jag kolla hemma sen på fakturorna.
På mitt gamla Statoil-kort var det samma ocr-nummer på alla fakturor vilket gjorde det förfarandet möjligt.
Återkommer

/Eric

Det är då i alla fall absolut inget problem att "betala av" i förväg på Amex betalkort. Kan inte tänka mig att det skulle vara annorlunda på kreditkorten.
(Edit: palmens svar just ovan antyder ju att det eventuellt kan vara en viss skillnad)

OCR för amexkorten är alltid kortnumret + 75 på slutet.
 
Toppen