Senaste nytt

Betala med pengar, eller poäng? Några tips?

MiniGordini

Ny medlem
Jag har gjort ett par poängresor förut, har nu hamnat i ett litet "dilemma" ;)

Med reservation för att jag räknat/tänkt fel vad resan kostar i poäng osv. blir enbart tacksam om någon rättar till mig i så fall.

Flyger med United bla, så det är ingen SAS poängresa det gäller.

Jag bokade först en open jaw till Hawaii (HNL) i Business, skulle flyga via Peking - Seuol och slutligen till HNL. Hemresan från Florida en dryg månad senare.
Alla leg var i Business, kostade mig 160.000 + en AmEx voucher då vi reser två.
(Enligt poängtabellen kostar det 190.000 till/från Hawaii, men då vi gör hemresan från Forida gissar jag på att våran resa bara kostade 160.000?)

Fick kalla fötter pga Coronaviruset, tanken var att vi skulle flyga via Peking den 24/2-2020. Tänkte att det kanske blir mer strul, att flighter dit ställs in, att USA kanske inte släpper in plan från Kina osv. osv.
Så jag bokade om hela utresan.

Nu flyger vi till SFO i Business, dock finns bara sista legget till HNL i Ekonomi, men poängpriset är så klart detsamma (160.000).

Får jag tillbaka mellanskillnaden av poängen om jag plockar bort sista sträckan SFO till HNL?
Flyga till USA från Europa kostar väl bara 130.000 i Business, vilket skulle innebära att jag får tillbaka 30.000 poäng om jag bokar av den sträckan?
Frågan ovan är det jag funderar mest på om jag fattat rätt...

Att därefter boka samma ekonomibiljett SFO till HNL för två personer inkl. 3 incheckade väskor skulle kosta mig ca 4700:-, och det skulle väl då ramla in totalt 600 poäng till vårat gemensamma konto.

Om jag nu tänkt rätt... är det värt 4700 Skr att spara 30600 eurobonuspoäng?

Det skulle även "kosta" mig en ny AmEx Voucher, samt ombokningsavgiften. Vouchers har för närvarande 2 st som går ut vid årsskiftet så det skulle inte vara ett problem.

Lång fråga, kanske många faktafel ovan.

Tacksam för hjälp/klargöranade :)
 

FilipJ

Medlem
Om du bokar om poängresan får du tillbaka mellanskillnaden, ja.
Alternativet till att pröjsa 4700kr är ju att köpa poängresa SFO-HNL vilket verkar kosta 50k poäng och 1 voucher för två personer, och incheckat bagage inte ingår? Kan vara lite beroende på hur din tillgång/behov av poäng och vouchrar ser ut, men jag hade köpt den ToR-biljetten med cash.
 

Alf

Medlem
Jag hade också köpt resan SFO- HNL med pengar i ditt fall. Dessutom får du då möjlighet att stanna ett par dagar i SFO. Har du inte varit i SFO tidigare skall du definitivt stanna ett par dagar i denna stad som är en av de trevligare i USA.
 
Om ni inte ska stanna i SFO hade jag tagit allt på poäng alla dar i veckan!

För 4700kr kan du lätt generera 30000p.
Eller helt enkelt se det som att du finansierat ett år av Amex Elite + Revolut Premium.
 

MiniGordini

Ny medlem
Tack för svar
Då vet jag att jag tänkt rätt åtminstone.

Poängen är rätt viktiga just nu.
Vore trevligt att kunna boka en till Usa sväng till hösten i business och gärna en Australien resa i first under 2021.
Det bör gå ihop, men kan bli på håret.

Har två vouchar som går ut i år, så att jag har råd att "vaska" en på denna ombokning om det blir aktuellt.

Får fundera lite till
 
Toppen