Senaste nytt

Betala med Amex via Paypal

Matore

Medlem
Summerar vi så kan jag alltså köpa en beg bil för 50.000 av en privatperson, betala med mitt PayPal kopplat till Amex Elite och få eurobonus poäng och spend.
Det låter finemang. Lite för bra för att vara sant. Och låter det för bra för att vara sant så är det ofta inte sant. Eller vad säger ni?
 

Tonton

Medlem
Det låter finemang. Lite för bra för att vara sant. Och låter det för bra för att vara sant så är det ofta inte sant. Eller vad säger ni?

Det fungerar fint! Man ska dock kanske inte göra det allt för ofta och med för stora summor, oavsett om transaktionen är helt kosher (exempelvis bilköp), eller inte.

Amex är inte jätteförtjusta i det - och användning av denna funktionen är nog definitivt med på "topp-3 anledningar till att Amex stänger ner ditt konto". Det sistnämnda är definitivt korrekt för Amex i USA iaf.

Således, en gång hit och dit är okej, men man ska akta sig för att missbruka denna funktionen ifall man vill fortsatt ha en relation med Amex.

Innan jag köpte egen lya så betalde jag min andrahandshyra på detta sättet. Smidigt för båda parterna.
 

Johans00

Medlem
Det fungerar fint! Man ska dock kanske inte göra det allt för ofta och med för stora summor, oavsett om transaktionen är helt kosher (exempelvis bilköp), eller inte.

Amex är inte jätteförtjusta i det - och användning av denna funktionen är nog definitivt med på "topp-3 anledningar till att Amex stänger ner ditt konto". Det sistnämnda är definitivt korrekt för Amex i USA iaf.

Således, en gång hit och dit är okej, men man ska akta sig för att missbruka denna funktionen ifall man vill fortsatt ha en relation med Amex.

Innan jag köpte egen lya så betalde jag min andrahandshyra på detta sättet. Smidigt för båda parterna.
+1
Jag betalade andrahandshyra med Paypal förut och fick mitt konto låst av Amex i två veckor.
 

palmen

Moderator
Men varför tillåter då Amex att man kopplar kortet till PayPal om de ser denna användning som tvivelaktig?
Använda paypal på "normalt" sätt brukar inte vara några problem, men att sätta i system att snurra större summor pengar triggar ju alla varningssignalet på en och samma gång. Även om det är helt giltiga köp som inte är i någon gråzon så tar de självklart det säkra före det osäkra i sådana situationer.
 

Delayed

Medlem
Använda paypal på "normalt" sätt brukar inte vara några problem, men att sätta i system att snurra större summor pengar
Fast vad är då normalt? Bilköp och lägenhetshyra är väl fullkomligt normala utgifter men tydligen inte för PayPal/Amex om jag tolkar tråden rätt. Och att "snurra" brukar väl syfta på "konstgjord spend" och något sådant har väl inte diskuterats i tråden?

Hur som helst har jag svårt för denna typ av villkor av typen "litegrann är OK" men inte "för mycket". Vad som är normalt för en kan vara helt otänkbart för en annan. Säger bara milage run med vändande plan... De flesta jag känner skulle nog snabbt remiteras till psykakuten om de gjorde så men här är det "normalt" för många...
 

Bankiren

Medlem
Fast vad är då normalt? Bilköp och lägenhetshyra är väl fullkomligt normala utgifter men tydligen inte för PayPal/Amex om jag tolkar tråden rätt. Och att "snurra" brukar väl syfta på "konstgjord spend" och något sådant har väl inte diskuterats i tråden?

Hur som helst har jag svårt för denna typ av villkor av typen "litegrann är OK" men inte "för mycket". Vad som är normalt för en kan vara helt otänkbart för en annan. Säger bara milage run med vändande plan... De flesta jag känner skulle nog snabbt remiteras till psykakuten om de gjorde så men här är det "normalt" för många...

Tyvärr är det ofta så inom finans att det finns en hög grad av godtycklighet. :p
 

Matore

Medlem
Ja jag håller med, vad är normalt? Jag pratar inte konstgjort spend utan att faktiskt betala en privatperson med mitt Amex via Paypal. Det kan inte vara godtyckligt från Amex. Antingen är det ok, och då kan jag betala hur mycket som helst, eller så är det inte ok.
 

Johans00

Medlem
Intressant. Hur mycket/ofta betalade du och vad sa Amex? Och låst i två veckor bara lät konstigt, hur motiverade de det?
Betalade 5000:- varannan vecka för hyra. Amex misstänkte att jag skickade pengar till mig själv, kortet spärrades och jag fick skicka in kontoutdrag från min bank för att visa att jag inte gjort något otillåtet. Sedan tog det i runda slängar två veckor och vips så var det upplåst, misstänker att det var tiden det tog för dem att verifiera att jag inte snurrat pengar. Undviker att använda Amex med Paypal efter den händelsen.
 
Toppen