Senaste nytt

Betala Mastercard innan nästa faktura kommer

toer00

Medlem
I deras (kundtjänsts) tankevärld kan man inte handla för högre belopp än vad man har i kreditgräns. Det är vi dock många här som kan intyga fungerar alldeles utmärkt ändå.

En bil är en korttransaktion i den högre skalan. Det är inte säkert att ett sådant köp går igenom, då beloppet högst sannolikt skiljer sig från vad du normalt debiterar på kortet i en enskild transaktion. Det finns flera säkerhetssystem som kan/bör/kommer att reagera om man inte har förvarnat och inte ens då är jag helt säker på att en så stor transaktion går igenom per automatik.

Tyvärr är sådana här specialfrågor mycket svåra att diskutera med kundtjänst då de oftast bara svara det som direkt står i villkoren.

Skit i att fråga så mycket, in med pengarna, ring och förvarna om en större transaktion och prova! I värsta fall får SEB Kort betala ut innestående belopp tillbaka till ditt bankkonto.

Min fru gjorde så för något år sedan...tänkte bara om deras kundtjänst blivit bättre medvetna om detta...Men jag betalar in. Ringer och förvarnar om stor transaktion och blir det argumentation så säger jaga bara, det är mina pengar är det upp till mig att bestämma vad jag vill göra med dessa...
När jag läser villkoren så hittar jag ingenting där det står att man inte får sätta in pengar i syfte att boosta sitt köputrymme...

Knepigt det där med kundtjänster i allmänhet...
 

toer00

Medlem
Villkor och verklighet är inte samma sak.

Jag har under februari gjort två extra inbetalningar för att öppna utrymme för nya köp.

Har dessutom spräckt min köplimit på 100k.
Visa bifogad bild 106708

Så villkoren må säga det inte är okay, men i verkligheten fungerar det strålande.

Jag har gått igenom villkoren, hittar inget som skulle ”förbjuda” detta... Det enda som står är just att man bör ringa innan man gör större inköp...
Någon som kan hitta stöd för kundtjänst argument...??
 

LarsCph

Medlem
Det har altid fungeret for mig at indbetale inden næste faktura hvorefter det igen går at anvende kortet. Jeg har en enkelt gang været ude for at kortet blev midlertidigt spærret fordi jeg havde brugt mere end 150.000 SEK på kortet inden for samme måned (limit på kortet er 175.000 SEK) men det tog kun et opkald til kundeservice at ordne. Det var to køb på 70.000 SEK og 40.000 SEK i forskellige butikker plus noget yderligere som samlet gjorde at kortet blev spærret selv om det samlede forbrug var under limit på 175.000 SEK.
 

toer00

Medlem
Jag skickade ett meddelande till kundservice och meddelade att jag avsåg att sätta in pengar för att köpa en bil.
Svaret jag fick var

  1. Det är din köpgräns som styr hur mycket du kan handla för. Detta gäller även om du har gjort förskottsinbetalningar på ditt kort.
    Det är viktigt att tänka på att din köpgräns ska täcka inköp för två månader. I våra kontovillkor under paragraf 4 står det:
  2. Rekommenderar dig att ansökan om att höja din köpgräns. Dock är högsta köpgränsen du kan ha på kortet 300 000 kr.
  3. Om du höjer gränsen så återkom till oss per telefon någon dag innan. Det finns en säkerhetsspärr som tar vid när du gör större engångsköp.
Dock hittar inget i deras villkor som styrker punkt 1. ...?? 2. Det verkar som de blandar ihop beviljad kredit med köpgräns...
3. Det är jag med på - står också i villkoren.

Verkar som de blandar ihop äpplen och päron... kredit med köpgräns. Dvs att man skulle försöka höja sin beviljade kredit varaktigt genom att sätta in pengar... Kanske inte så vanligt att man varken s.a.s betalar in för att kunna handla mera eller gör belopp som överstiger den beviljade krediten.

Som jag och de flesta i detta forum har erfarenhet av är köpgränsen = beviljad kredit plus inbetalt belopp , något som kundtjänst verkar ha svårt att förstå... ;-)
 

ekf

Medlem
Dock hittar inget i deras villkor som styrker punkt 1. ...?? 2. Det verkar som de blandar ihop beviljad kredit med köpgräns...
I paragraf 11 i villkoren står (bla): "Om förtidsbetalning sker på annan tid än avtalad förfallodag ska den anses ha skett den första förfallodagen efter betalningen.", så om jag tolkar rätt så ska i teorin inte ditt kreditutrymme nollställas efter annan inbetalning än på förfallodagen...
 

henke12

Medlem
Jag skickade ett meddelande till kundservice och meddelade att jag avsåg att sätta in pengar för att köpa en bil.
Svaret jag fick var

  1. Det är din köpgräns som styr hur mycket du kan handla för. Detta gäller även om du har gjort förskottsinbetalningar på ditt kort.
    Det är viktigt att tänka på att din köpgräns ska täcka inköp för två månader. I våra kontovillkor under paragraf 4 står det:
  2. Rekommenderar dig att ansökan om att höja din köpgräns. Dock är högsta köpgränsen du kan ha på kortet 300 000 kr.
  3. Om du höjer gränsen så återkom till oss per telefon någon dag innan. Det finns en säkerhetsspärr som tar vid när du gör större engångsköp.
Dock hittar inget i deras villkor som styrker punkt 1. ...?? 2. Det verkar som de blandar ihop beviljad kredit med köpgräns...
3. Det är jag med på - står också i villkoren.

Verkar som de blandar ihop äpplen och päron... kredit med köpgräns. Dvs att man skulle försöka höja sin beviljade kredit varaktigt genom att sätta in pengar... Kanske inte så vanligt att man varken s.a.s betalar in för att kunna handla mera eller gör belopp som överstiger den beviljade krediten.

Som jag och de flesta i detta forum har erfarenhet av är köpgränsen = beviljad kredit plus inbetalt belopp , något som kundtjänst verkar ha svårt att förstå... ;-)
Återkoppla gärna hur det går, jag har precis samma dilemma!
 

Homer

Medlem
Jag skickade ett meddelande till kundservice och meddelade att jag avsåg att sätta in pengar för att köpa en bil.
Svaret jag fick var

  1. Det är din köpgräns som styr hur mycket du kan handla för. Detta gäller även om du har gjort förskottsinbetalningar på ditt kort.
    Det är viktigt att tänka på att din köpgräns ska täcka inköp för två månader. I våra kontovillkor under paragraf 4 står det:
  2. Rekommenderar dig att ansökan om att höja din köpgräns. Dock är högsta köpgränsen du kan ha på kortet 300 000 kr.
  3. Om du höjer gränsen så återkom till oss per telefon någon dag innan. Det finns en säkerhetsspärr som tar vid när du gör större engångsköp.
Dock hittar inget i deras villkor som styrker punkt 1. ...?? 2. Det verkar som de blandar ihop beviljad kredit med köpgräns...
3. Det är jag med på - står också i villkoren.

Verkar som de blandar ihop äpplen och päron... kredit med köpgräns. Dvs att man skulle försöka höja sin beviljade kredit varaktigt genom att sätta in pengar... Kanske inte så vanligt att man varken s.a.s betalar in för att kunna handla mera eller gör belopp som överstiger den beviljade krediten.

Som jag och de flesta i detta forum har erfarenhet av är köpgränsen = beviljad kredit plus inbetalt belopp , något som kundtjänst verkar ha svårt att förstå... ;-)


Jamenalltså, i stället för att posta samma funderingar i flera trådar
Betala Mastercard innan nästa faktura kommer | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
läs i stället igenom trådarna så ser du att oavsett vad kundtjänst svarar då så är vi
många här som kan intyga att det fungerar alldeles utmärkt ändå.

@Berglund har ju redan gett dig ett bra tips:
Skit i att fråga så mycket, in med pengarna, ring och förvarna om en större transaktion och prova!
I värsta fall får SEB Kort betala ut innestående belopp tillbaka till ditt bankkonto.
 
Toppen