Senaste nytt

Betala Mastercard innan nästa faktura kommer

Tack för svaren, jag får helt enkelt se om det blir något problem att använda kortet efter jag betalat in.
Tror inte du kommer få nått problem. Har gjort detta vid några tillfällen, senast för 1 vecka sedan.

När jag var ny med kortet så frågade jag kundtjänst om samma sak o de sa då att det bara var att betala in när man ville. Ofta är de ju skillnad mot vad exakt som står i villkor o vad som funkar i praktiken. De vill väl generellt hellre att folk här högre kreditgräns än betalar in så inget de vill få i system men att göra de ibland osv. kan jag verkligen inte se problem med.

Som vanligt, man ska inte göra de så komplicerat.
 

gjohansson

Medlem
Tack för svaren, jag får helt enkelt se om det blir något problem att använda kortet efter jag betalat in.
Tror inte du kommer få nått problem. Har gjort detta vid några tillfällen, senast för 1 vecka sedan.

När jag var ny med kortet så frågade jag kundtjänst om samma sak o de sa då att det bara var att betala in när man ville. Ofta är de ju skillnad mot vad exakt som står i villkor o vad som funkar i praktiken. De vill väl generellt hellre att folk här högre kreditgräns än betalar in så inget de vill få i system men att göra de ibland osv. kan jag verkligen inte se problem med.

Som vanligt, man ska inte göra de så komplicerat.
Har man gjort några gånger utan något som helst knyst från dem så lär inte vara något problem
 

samet

Medlem
Villkor och verklighet är inte samma sak.

Jag har under februari gjort två extra inbetalningar för att öppna utrymme för nya köp.

Har dessutom spräckt min köplimit på 100k.
Screenshot_20200222-081028_SAS EuroBonus World Mastercard.jpg


Så villkoren må säga det inte är okay, men i verkligheten fungerar det strålande.
 

robertkniv

Medlem
Kan ställa mig till skaran som bekräftar att det går att betala in så ofta man vill samt att jag ändå kunnat handlat över kredilimiten totalt sett precis på samma sätt som @samet visar ovan. Kreditlimit på 40k och senast under januari månad uppgick alla inköp till 48k.
 

toer00

Medlem
Jag tänkte köpa en bil på mitt kort och meddelade kundtjänst att jag avser att sätta in pengar och sedan kontakta dem med anledning av "stort belopp"... fick samma svar. Verkar vara ett standardiserat svar.

Annars har jag vill åtskilliga tillfällen både "nollställt" min kredit och haft ett stor tillgodo som saldo...men nu när jag kontaktade kundtjänst så fick detta svar! God dag yxskaft. Jag har nu svarat igen att detta är en win-win situation, jag får poäng och de får provision...De borde väl vara glada att folk också sätter in pengar??

Eller är en "bra kund" som handlar 100% av sitt kreditutrymme och därefter betalar på maximal tid, därav maximeras räntan för SEB kort...???

Vad menar de med "Det är viktigt att tänka på att din köpgräns ska täcka inköp för två månader"...?

Det är din köpgräns som styr hur mycket du kan handla för. Detta gäller även om du har gjort förskottsinbetalningar på ditt kort. Det är viktigt att tänka på att din köpgräns ska täcka inköp för två månader. I våra kontovillkor under paragraf 4 står det:
SEB Kort tillämpar vidare av säkerhetsskäl vissa gränser för högsta belopp per transaktion och per tidsperiod och förbehåller sig rätten att neka transaktioner.

Rekommenderar dig att ansökan om att höja din köpgräns. Dock är högsta köpgränsen du kan ha på kortet 300 000 kr.
Om du höjer gränsen så återkom till oss per telefon någon dag innan. Det finns en säkerhetsspärr som tar vid när du gör större engångsköp.

Önskar dig en trevlig helg!

Med vänlig hälsning,
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Vad menar de med "Det är viktigt att tänka på att din köpgräns ska täcka inköp för två månader"...?
I deras (kundtjänsts) tankevärld kan man inte handla för högre belopp än vad man har i kreditgräns. Det är vi dock många här som kan intyga fungerar alldeles utmärkt ändå.

En bil är en korttransaktion i den högre skalan. Det är inte säkert att ett sådant köp går igenom, då beloppet högst sannolikt skiljer sig från vad du normalt debiterar på kortet i en enskild transaktion. Det finns flera säkerhetssystem som kan/bör/kommer att reagera om man inte har förvarnat och inte ens då är jag helt säker på att en så stor transaktion går igenom per automatik.

Tyvärr är sådana här specialfrågor mycket svåra att diskutera med kundtjänst då de oftast bara svara det som direkt står i villkoren.

Skit i att fråga så mycket, in med pengarna, ring och förvarna om en större transaktion och prova! I värsta fall får SEB Kort betala ut innestående belopp tillbaka till ditt bankkonto.
 
Toppen