Senaste nytt

Betala för pre-seating med BA - är det värt pengarna?

Snosken

Medlem
Jag ska göra en resa med BA till USA, och den sker i väldigt...väldigt.... low economy.
Att pre-seata på vanligt väg gratis går ju inte på BA i låga klasser, men på nätet kan jag pre-seata mot betalning.

Nu är det så att jag faktiskt ska göra min allra första resa med BA longhaul, så jag undrar från mer vana BA resenärer om det är värt att pre-seata sig långt innan? Tex har dom några säten långt fram som är lite bättre än andra eller är alla lika bra/dåliga. Vissa bolag kan ju ha några rader som är lite bättre, då kan det ju vara värt att försöka knipa dom.

Jag kommer flyga en väg med 744 och en väg med 777.
 
Jag anser det vara hutlöst dyrt för att välja säte på BA.

Jag åkte BA747 båda vägarna till Vegas förut i ekonomi.
Fick strålande platser genom att logga in 24 timmar innan avgång bara.
(Visserligen var det nog bara 50-60% beläggning i ekonomi på den flighten.)
 

Snosken

Medlem
Tack för svar. Jag var inne redan när jag bokade på seatguru och där är det som vanligt raden längst fram som är noterad som lite bättre... men inte så mycket mer.

Ja det var lite väl dyrt att pre-seata tycker jag också, det får bli 24 timmar innan :)
 

LarsCph

Medlem
Dog kan man ikke vælge siddepladser gratis - ikke engang som top-tier - hvis kan køber en billet uden check-in bagage. Det er næppe relevant til USA, men man skal være opmærksom på det ved rejse i Europa. Jeg ringede til BA (har Qatar Airways Platinum = Oneworld Emerald) og svaret var klart: Hvis man vil seate sig med en booking på billettypen uden check-in bagage skal man betale uanset status. Det var egentlig lidt skuffende syntes jeg.

Til gengæld stopper de nu med JetTime charter mellem København og London! Det trækker lidt op.... Skal til Edinburgh med fruen på juletur først i December hvor vi flyver CPH-LHR-EDI på BA med et rimeligt layover på 3 timer i London så vi kan nå at bruge Champagne baren i Galleries First. Det er dog med baggage så fri seating dér og endda upgrade til Club World hjemover for bare 500 kr per person :)
 

Mike@GOT

Medlem
Jag har rest med BA några gånger på longhaul och skulle inte uppgradera. Jag har också fått plats på rad 51/52 genom att checka in 24h innan avgång på en full flight till JFK, funkade perfekt :)
 

Senator

Moderator
Intressant nog så köpte vi precis en resa med American som har BA segment. Jag är BA Guld, men sambo BA Silver. I normala fall kan hon bara boka plats sju dagar innan, men när denna är bokat som American och när vi länkas från AA.com till BA.com för att välja platser, så är det gratis vid bokningstillfälle.

Gällande @LarsCph kommentar om "Hand Bagage Only (HBO)" biljetter så tror jag detta gäller för alla, inklusive BA Gold.
 

LarsCph

Medlem
Ja... Men det underminerer da værdien af status lidt. I det mindste rejser jeg som udgangspunkt udelukkende med håndbagage - og på economy class - i EU og så er det jo oplagt med en HBO fare hvis den er der. Men nu ved jeg det i det mindste :)
 
Toppen