Bestulen i incheckat bagage

Diskussion i 'Övrigt' startad av Najk, 4 April 2013.

1. Jönsson

Jönsson Medlem

Land:
    Danmark Danmark
    Täcker verkligen försäkringen stöld av kontanter från väskor som inte varit under uppsikt?

2. Om man har betalat resan med SAS EuroBonus American Express Elite Card minst 75% summan, gäller följande enligt "Personliga ägodelar, pengar och resedokument - 2 - c".

Kontanter upp till 5.000 SEK per person (dock mindre summa för barn).

https://www.americanexpress.com/se/content/pdf/forsakringsvillkor/sas-elite.pdf

Men samtidigt Undantaget 2 säger så här:
    Om man har lagt kontanter i incheckat bagage, tror jag att det räknas som att "man har lämnat ägodelarna utan uppsikt".
    Därför håller jag med dig, @Jönsson.

Erik M, Jakob Österberg och Jönsson gillar detta.
  3. Erik M

Erik M Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för detta svar. Jag ska försöka hitta nån här i Auckland att prata med.

Gus gillar detta.
  4. Valley

Valley Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Lite mer sport :)
    Checkade in jobbdator en gång, trots chefens inlägg i debatten.
    Jag kom hem men inte väskan. Tog någon dag extra innan de hittade den igen.
    Ingen glad chef inte :D

Dreamliner gillar detta.
  5. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är ett argument att få boka sas plus longhaul med jobbet om man behöver ha med sig så mycket utrustning så att man behöver ha 2 handbaggage

Jönsson gillar detta.
  6. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Man får väl alltid ha ett personal item med sig? I den kategorin hamnar väl en datorväska?

agehall gillar detta.
  7. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det räcker för de som reser med EN dator men om man som jag har tre-fyra plus kringutrustning om det vill sig illa så är personal item bara laptop plus kablage

Gus gillar detta.
  8. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    OK, då är det ju lite skillnad.

9. Enligt ARNs beslut (2017-01735, Resor, vägledande beslut), att placera värdesaker (t ex smycken i detta fall) i incheckat bagage räknas som vårdlös och oaktsam handling.

http://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2017/030---arendereferat---2017-01735.pdf

EDIT: Forumverktyget översätter ordet "A A (utan mellanslag)" som American Airlines så jag har redigerat originaltexten till "A A" istället.

Last edited: 4 Oktober 2017
    Erik M, Lounge Lizard och Dreamliner gillar detta.
  10. Double Trouble

Double Trouble Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    På mitt förra jobb var det själ till uppsägning om man checkade in sin jobbdator. Det stod i policydokumentet som man signerade vid anställning. Det var en av de få överträdelser som kunde leda till att man blev av med jobbet!

Dreamliner gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!