Senaste nytt

Bestämmer du själv hur du reser?

perhall

Medlem
Off topic svar.

Numera går det inte att boka så dyr SAS Plus mellan Stockholm-Köpenhamn, även som T/R.
Fare basis: CSERTC kostar 5.704 SEK exkl. skatter.

OK, vad bra. Men ni förstår poängen. Åker man till HKG på en konferens som i april så ser man till att biljetten kostar 18 000 och inte 40 000...
 

nota bene

Medlem
"Vettig kostnad" men så är ju bolaget litet och man sitter i styrelsen... I praktiken innebär det ekonomi med vettiga tider inom Europa, ibland kan Plus motiveras genom liten prisskillnad eller tendens till ombokningar. Några I-klass C med BA och P-klass med LH/LX/OS/LO kan också accepteras om man har nytta av bagaget eller att skillnaden mot ekonomi är liten.

Utomeuropa reser jag mest privat eller som konsult, och då bokar jag oftast business, men på sistone har det blivit en hel del Go/Plus på SAS tack vare deras väldigt bra kampanjer.
 
Vi har en resepolicy som säger att vi ska resa ekonomi, ibland blir det plus/premium. Bokningar görs genom vår interna resetjänst eller resebyrå. Vi har dock också möjlighet att boka point-to-point själva i ett on-line verktyg. Alla dessa kanaler styrs av vår policy som mest är prisdrivet, dvs. billigast är alltid inom policy oavsett om det är en resa som tar 38 timmar från CPH till PVG. Hål i huvudet tycker jag.

Vi får inte heller boka Business, oavsett pris. (ev. uppgraderingar som inte kostar pengar accepteras dock, tror jag. Har inte frågat.)

Jag brukar använda on-line verktyget, som visserligen är trubbigt men när man lärt sig det och förstår dess logik så går det att manipulera.

Vanligtvis bokar jag således resor som inte alltid följer vår policy strikt, men som är humana och ändå till rimliga priser.

Jag försöker också att vara ute i god tid vilket vanligtvis också ger bättre priser. Min reseplanering ligger ungefär 3 månader framåt i tiden.
 

Valley

Medlem
Helt fria händer då jag är ensam i bolaget.
Skulle det vara kunduppdrag som kräver resa, skriver jag in villkoren i avtalet. Annars får uppdragsgivaren chansen att boka mina biljetter.
 

Voyageur

Medlem
Bestämmer helt själv hur, var, när och varför jag reser. Helt för att jag inte reser annat än med bil inrikes i tjänsten. När det kommer till flyg är det enbart nöjesresor och det blir lite för mycket av de. 2016 får bli allt lite lugnare än 2015. Det som dock styr mycket i valet är i slutändan priset gentemot produkten. Jag kan absolut ibland välja bort ett resmål mot annat beroende på den totala upplevelsen.
 
Stort företag... Webbokning som är flexibelt och man kan där styra vilket flyg och avgång. Dock bara ekonomi som tillåts och verktyget flaggar för vad som är OK eller ej kopplat till pris. Dock har jag hittills alltid lyckats hitta biljetter som är godkända och som är rimliga så jag är ganska nöjd.
 

Appfly

Medlem
Får lyckligtvis boka själv i onlineverktyg som tar hänsyn till resepolicyn, som för så många andra anger att man i huvudsak ska välja lägsta pris och ekonomi, men det går att boka andra alternativ som t.ex. en SAS Plus men då måste man ange varför.
Har varit på ett mindre företag där en VD-assistent även fick leka resebyrå och det var en mardröm. Hon tog sitt uppdrag på allvar (spara på resekostnader) och bokade billigast möjliga utan hänsyn till att man helt i onödan fick gå upp kl 04:00 för att ta en morgonfight till OSL för att sedan sitta 3 timmar på OSL innan man kunde åka till mötet eller spendera ett par timmar av kvällen på en flygplats för att spara 200 SEK.

De som sätter resepolicyn borde göra en praktik under 6 månader hos de i företaget som reser mycket innan de sätter reglerna.
 

Airbuspilot

Medlem
:)Hmm, låter som att de flesta företag drar åt svångremmen. Med det följer mindre F. C och M, medan Y class växer.
Därför blir F och C allt dyrare beroende på tillgång/efterfrågan. Flygbolag är världsmästare på hur marknadsekonomi fungerar. Flygstolar ruttnar fortare än osåld köttfärs, det är ju färskvara.
Självklart vill alla företag att dess anställda skall resa så billigt som möjligt, frågan blir då om billigast alltid är bäst i det stora hela? Nej, jag träffar själv psgr som är helt slut efter två dagars möte på andra sidan jorden. Ofta vill man uppgradera med sina faktiskt privat intjänade poäng, (för man kramar ur det sista av sin anställda för att spara löjliga pengar) och dessa är inte värda ett dugg ibland, man håller kunder på halster och väntar till the dead end i gaten. Då duger poängen plus lite privata utlägg, och väl ombord så ser man att F eller C inte alls är fullbelagda. Kan iofs bero på trasiga stolar m.m att det är förvånansvärt tomt. Har läst en del "skräckhistorier" här ovan. Har man långa flygresor, 15 eller fler/ år plus arbetet hemma så skall man kräva minst C class, annars tar man slut.

Själv väljer jag inte mina resor, det gör Roster Planning som krasst talar om vart i världen jag tar vägen nästa månad. Mitt jobb är omvänt, jag jobbar när andra försöker vila, och andra vilar när jag försöker vara vaken. Med ett smile så klart:)
 
Toppen