Senaste nytt

Berlins nya storflygplats - Brandenburg “Willy Brandt Airport"

imartin

Medlem
Sedan i måndags kan man åka pendeltåg till nya flygplatsen (BER Terminal 1+2). Jag gjorde det. Själva flygplatsbyggnaden öppnas först nu i helgen, men det gick redan att kolla runt lite. Jag tycker det blev riktigt fint. Mer MUC eller ZRH känsla än Berlin (i mina ögon välbehövligt) . Ser fram emot Lufthansas nya lounger där.

Nedan är några bilder. Ska ladda upp fler när flygplatsen har öppnats.

IMG-9093.jpg


IMG-9095.jpg


IMG-9096.jpg



IMG-9097.jpg



IMG-9098.jpg
 
Last edited:

Kris

Medlem
Sedan i måndags kan man åka pendeltåg till nya flygplatsen (BER Terminal 1+2). Jag gjorde det. Själva flygplatsbyggnaden öppnas först nu i helgen, men det gick redan att kolla runt lite. Jag tycker det blev riktigt fint. Mer MUC eller ZRH känsla än Berlin (i mina ögon välbehövligt) . Ser fram emot Lufthansas nya lounger där.

Nedan är några bilder. Ska ladda upp fler när flygplatsen har öppnats.

IMG-9093.jpg


IMG-9095.jpg


IMG-9096.jpg



IMG-9097.jpg



IMG-9098.jpg
Kul att se lite bilder. Indeed - det liknar ju inte alls Berlin... :D
Kommer sakna fimparna på Tegel. Blandade känslor här... :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag tycker det blev riktigt fint. Mer MUC eller ZRH känsla än Berlin (i mina ögon välbehövligt)

Väldigt bra sammanfattat, stämmer med mina intryck från provdagen. Tack för bilderna, tydligen en hel del som går där och dräller innan flygplatsen ens öppnat :D

Kul att se lite bilder. Indeed - det liknar ju inte alls Berlin... :D
Kommer sakna fimparna på Tegel. Blandade känslor här... :)

Haha...de som ligger under en skylt med rökförbud...eller flottyrstanken på Jakob-Kaiser-Platz, stationen som alltid verkar renoveras men aldrig blir färdig, rulltrapporna som sällan funkar och en särskild doftmix av kloak, frityrolja, hundskit och gamla fimpar som bara känns så Berlin :p

Fast som boende här tycker jag det rentav är spännande med det @imartin skriver, känns så ovanligt här med en riktig flygplats!

Fascinerande hur det kan kännas så mycket skillnad ffa mellan BER och gamla Schönefeld, där den senare också haft rätt mycket Berlin-känsla. Bara ett par kilometer längre ut känns det nu som en helt annan stad.
 

imartin

Medlem
känns så ovanligt här med en riktig flygplats!

Fascinerande hur det kan kännas så mycket skillnad ffa mellan BER och gamla Schönefeld, där den senare också haft rätt mycket Berlin-känsla. Bara ett par kilometer längre ut känns det nu som en helt annan stad.

Exakt så. Jag är ursprungligen från Berlin och kan knappt fatta att staden nu får en egen "riktig", modern flygplats. Som du skriver, känns väldigt ovanligt. Rentav overkligt! Samtidigt typ det bästa som händer i detta annars konstiga år 2020 - i min värld :)
 

Sticktown

Medlem
Sedan i måndags kan man åka pendeltåg till nya flygplatsen (BER Terminal 1+2). Jag gjorde det. Själva flygplatsbyggnaden öppnas först nu i helgen, men det gick redan att kolla runt lite. Jag tycker det blev riktigt fint. Mer MUC eller ZRH känsla än Berlin (i mina ögon välbehövligt) . Ser fram emot Lufthansas nya lounger där.

Tack för bilder. Jag får en mycket uppskattad känsla av igenkänning till Neue Nationalgalerie från några av bilderna.

Väldigt bra sammanfattat, stämmer med mina intryck från provdagen. Tack för bilderna, tydligen en hel del som går där och dräller innan flygplatsen ens öppnat :D

Haha...de som ligger under en skylt med rökförbud...eller flottyrstanken på Jakob-Kaiser-Platz, stationen som alltid verkar renoveras men aldrig blir färdig, rulltrapporna som sällan funkar och en särskild doftmix av kloak, frityrolja, hundskit och gamla fimpar som bara känns så Berlin :p

Hög igenkänning av den doftmixen! :) Inte så skön i skrift kanske, men ger synnerligen starka positiva minnen från Berlin. Nästan så man kan sakna alla byten på JKP på väg till/från Tegel.
 

NyfikenGrau

Medlem
Var ute en sväng idag, blev dock på dåligt humör av hur ett fåtal gapiga demonstranter nästan får mer uppmärksamhet än själva flygplatsen, tyckte stämningen var allmänt dyster där ute idag och det blev ju inte bättre av vädret. Ska ta en runda igen nån solig dag efter 8 november när all trafik är överflyttad.
Intressant var dock att prova kommunikationerna, tog S-Bahn S45 från Südkreuz ut och regiotåget RE7 hem, rekommenderar starkt det senare för komfortens skull.
Visst, det tar betydligt längre tid t.ex. för mig (från Schöneberg) till BER jämfört med till Tegel, men som sagt komforten är betydligt högre. Och i synnerhet för turister tror jag komforten blir viktig, att kunna ta bagaget på ett bekvämt tåg, åka direkt och välja att kliva av t.ex. Friedrichstrasse eller Zoo (inte med FEX, tycker RE7 erbjuder bästa kombinationen av snabbhet och bekvämlighet särskilt för turister).
 

NyfikenGrau

Medlem
Flygplatschefen säger att vi ingenjörer skäms, efter 9 års försening.
Hoppas våra kära BC medlemmar i Berlin inte tillhör den yrkesgruppen

Källa Svenska Dagbladet
eSvD

Haha..njae, utbildad till men jobbar inte som det och framför allt inte inom byggsektorn, puh, vilken tur :)
Men, man kan väl säga att invigningen inte riktigt präglats av glam och ståhej...
Sedan ska man inte glömma att kritik och pessimism tillhör grundsynsättet här ;)

Första konstruktiva kritiken börjar komma, som inte har att göra med byggfiaskot:
Detta är en flygplats som planerades 2004-2006 innan det stod klart hur långt IT-revolutionen skulle gå, i synnerhet vad gäller smartphones men även annat rent konkret som självincheckning och bagdrop. Det är få som tror att de stora incheckningskuberna kommer vara särskilt fullbelagda eftersom de utformats i en annan tid när nästan alla checkade in över disk.
Sedan finns det väldigt få eluttag jämfört med på en vanlig flygplats 2020 där alla måste kunna ladda överallt. Så framtida resenärer uppmanas ta med sig laddade telefoner eller powerbanks.

Fast jag tycker det känns som om dessa problem är klart lösbara. Då är designen av säkerhetskontrollerna ett större problem tycker jag: själv anmärkte jag ju på kösystemet in till kontrollen, men många stör sig också på brist på utrymme efter säkerhetskontrollen att ta på sig kläder och packa ihop handbagaget. Stora fördelen med säkerhetskontrollerna är informationsskärmarna i incheckningshallen som visar kötiden i de olika kontrollerna.

Flygplatsen får däremot beröm för järnvägsstationens placering under flygplatsen som ger mycket smidiga byten flyg<->tåg och saknar motsvarighet på de andra stora flygplatserna i Tyskland.
 
Toppen