Senaste nytt

Berlins nya storflygplats - Brandenburg “Willy Brandt Airport"

NyfikenGrau

Medlem
Flygexpress går på ringbanan och ankommer Hauptbahnhof norrifrån, därav att den vänder där.

Väldigt intressant, hade jag missat helt! Klart otippat att Gesundbrunnen kommer få så snabb förbindelse med flygplatsen.
Intressant också att InterCity Rostock-Dresden kommer gå via Hbf-Südkreuz-BER redan från start som det verkar. Då är frågan om man "får" åka med IC kortsträckan (Hbf)-Südkreuz-BER vv? Lär ju bli den snabbaste förbindelsen, om än med relativt gles frekvens (en gång i timmen gissar jag).
 

Hachans

Medlem
Väldigt intressant, hade jag missat helt! Klart otippat att Gesundbrunnen kommer få så snabb förbindelse med flygplatsen.
Intressant också att InterCity Rostock-Dresden kommer gå via Hbf-Südkreuz-BER redan från start som det verkar. Då är frågan om man "får" åka med IC kortsträckan (Hbf)-Südkreuz-BER vv? Lär ju bli den snabbaste förbindelsen, om än med relativt gles frekvens (en gång i timmen gissar jag).

Brukar aldrig vara problem med regionaltågen på korta sträckor vad jag vet i Tyskland. Utöver då att de går sällan jämfört med S-bahn och ofta är sena. Dessutom är det väldigt ofta banarbete känns det som så tågen är inställda på delsträckor.
 

marbe166

Medlem
Brukar aldrig vara problem med regionaltågen på korta sträckor vad jag vet i Tyskland. Utöver då att de går sällan jämfört med S-bahn och ofta är sena. Dessutom är det väldigt ofta banarbete känns det som så tågen är inställda på delsträckor.
Det är skillnad på RE/RB (RegionalExpress och RegionalBahn) och IC (InterCity). De förstnämnda är regionaltåg, de sistnämnda är det inte.
 

NyfikenGrau

Medlem
Brukar aldrig vara problem med regionaltågen på korta sträckor vad jag vet i Tyskland. Utöver då att de går sällan jämfört med S-bahn och ofta är sena. Dessutom är det väldigt ofta banarbete känns det som så tågen är inställda på delsträckor.

Detta avsåg ett IC som inte stannar mellan Südkreuz och BER, sedan kan man diskutera om det verkligen skulle gå så snabbt - jag känner bara till en riktigt snabb sträcka i Berlin och det är Südkreuz-Lichterfelde-Teltow, alltså början på höghastighetsjärnvägen mot Leipzig/Halle. Där tror jag 160 km/h är standardhastighet och där har tåg kört till gamla Schönefeld förr. Dock "fel" riktning egentligen, sydsydväst, så tågen fick vända skarpt efter stadsgränsen.
Men BER-Ostkreuz går hyfsat snabbt, 120 km/h tror jag.

Den riktigt snabba förbindelsen kommer tidigast 2026, snabbtåg direkt Südkreuz-BER, men bygget sker i princip inne i Berlin så det tar tid och är krångligt.

Bauprojekt Berlin Südkreuz – Blankenfelde (Dresdner Bahn) | BauInfoPortal der Deutschen Bahn
 

NyfikenGrau

Medlem
Kan ju ta lite någorlunda ny (drygt en månad) info om loungerna, även om ingen vet exakt än hur de ser ut får man väl drömma sig bort lite i en tid av inställda resor och utebliven återbetalning.

Loungerna på BER kommer alltså heta Tegel, Tempelhof och "Lufthansa Lounges".

Lufthansa-loungerna är väl inte alltför vågat att gissa på en Senator och en Business intill varandra. Info om dessa har jag inte hittat annat än att de enligt rykte ligger vid gate B20 i norra delen av T1, inom Schengen. Intill dessa ligger även lounge Tegel, drygt 600 kvm yta och > 120 sittplatser. Frukostbuffé till 11, därefter vanlig buffé med tre varmrätter att välja mellan. Spelkonsoler, rökrum, arbetsrum och konferensrum nämns som "extras".

Den större loungen Tempelhof, 910 kvm och ca 200 sittplatser, ligger däremot i södra delen av T1 vid gate A20, också Schengen men här ska det tydligen finnas en direktutgång till Ex-Schengen vilket låter intressant! Dessutom nämns här stora panoramafönster med utsikt över landnings-/taxi bana/banor. Extras som i Tegel plus matbord vid fönstren samt kaffebar.

Ingen info om inträdeskrav för Tegel eller Tempelhof. Den senare bör väl dock vara den som skulle bli Air Berlins/OneWorlds flaggskeppslounge när det begav sig?

Min egen gissning är att Tempelhof kommer bli för OneWorld och SkyTeam plus övriga liknande bolag som gulfbolag, Hainan etc.
Tegel tycker jag låter som en typisk PP-/betallounge?

Mer info här, tysk sida men engelsk sidöversättning borde ge någorlunda bra info. Hämtat loungeplaceringen från kommentarsfältet, den märkt "TK", verkar insatt.

Dies sind die Lounges am BER | reisetopia
 

ZZZebra

Medlem
Nu har ju Tyskland satt upp Sthlm på områden som kräver karantän vid inresa till Tyskland så jag får väl tugga i mig att det inte blir besök på BER nu i november. :/
 
Toppen