Berlins nya storflygplats - Brandenburg “Willy Brandt Airport"

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Jacob, 11 November 2011.

1. intuition

intuition Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Utifrån ett frequent-flyer perspektiv måste detta ju vara världens bästa tax-free! ;)

Sir Lemon och NyfikenGrau gillar detta.
  2. NyfikenGrau gillar detta.
  3. Rickard_O

Rickard_O Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kommer det att vara möjligt att åka S-Bahn från Brandenburg in till stan?
    Tänker ifall man ska förlägga hotell till nära S9'an, då blir det ju rätt smidigt!

Ska man åka uber verkar det ju inte skilja jättemycket att bo vid på Zoo't eller strax söder om Potsdamer platz som jag kikat på.

4. Kris

Kris Medlem

Land:
    Danmark Danmark
    Yes, S-Bahn kommer leverera. Beräknad restid till hauptbanhof när allt är uppe och snurrar skulle vara ca 30min enligt vad jag läst.

Beträffande taxi så såg jag ett estimat på ca 50 spänn till zoo från BER. Från Tegel har jag aldrig betalat mer än 25 spänn och oftast mer runt 20. Det är ju lite bättre vägar från BER, så restiden kanske inte skiljer sig dramatiskt om det är bra flow. Men det tar nog lite längre tid dock. Såklart beroende på exakt var man skall.

NyfikenGrau gillar detta.
  5. Rickard_O

Rickard_O Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Då siktar jag på att bo nära S9'an då!

Kikade in i uberappen nu och det va 51 euro dit från BER, det är lite i högsta laget, om pendeln går så blir det minst lika bra för min del!
    Det är nu man kommer börja gnälla på om hur 'Det va bättre förr' när man landade på tegel och en uber kostade 20 euro :D

Kris, Mr Basic och NyfikenGrau gillar detta.
  6. chazzie

chazzie Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    BC-resa till BER när den väl öppnat och världen är någorlunda av-Coronafierad? :rolleyes:

Sir Lemon gillar detta.
  7. Nu är jag inte helt säker på exakt vilken spårbunden trafik som kommer gå redan från invigningen, men förmodligen blir det som sagt S-Bahn (definitivt) och Regiobahn (mycket sannolikt). Om regiobahn går så ta om möjligt denna istället för S-Bahn! Ingen prisskillnad alls, samma biljett (Berlin ABC) gäller, betydligt färre stopp längs vägen, högre komfort (fungerande AC). Det finns dock en nackdel: Ska man till västra halvan av stan kan det ev bli byte på Hauptbahnhof om man tar "Airport Express", lite oklart än tycker jag. Mest logiskt vore ju om tågen fortsätter västerut via Zoo och Charlottenburg mot Wannsee/Potsdam som vanligt, men vi får se.
    Om Regiobahn går som jag tror kommer stoppen bli BER-Ostkreuz-Ostbahnhof-Alexanderplatz-Friedrichstrasse-Hauptbahnhof-Bahnhof Zoo-Charlottenburg-Wannsee-Potsdam-...
    Men, det kan också bli en linje BER-Südkreuz-Potsdamer Platz-Hauptbahnhof, denna gick pre-Corona men kan eventuellt ha avbrutits pga att byggarbetena på Dresdner Bahn (för snabbtåg Hbf-BER-Dresden) äntligen har kommit igång.

enlunda, Thomasn, palmen och 6 andra gillar detta.
  8. lucasd

lucasd Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fått ännu en ombokning, SAS verkar inte kunna bestämma sig.

CPH-TXL är tydligen inställd nu. På hemsida säljs CPH-BER, med samma tidtabell och flightnummer som CPH-TXL. Avgång 12.05, ankomst 13.00.

Min ombokning har blivit:
    14:55 - 15:45 CPH-GOT
    16:50 - 17:55 GOT-ARN
    18:55 - 20:30 ARN-TXL

Jag hoppas att det är systemet som spårat ur, då det inte heller säljs biljetter till TXL från ARN den 6 november. Hoppas att det löser sig inom någon dag så jag slipper kontakta SAS.:):)

Fredrik Thurfjell gillar detta.
  9. LasseFoppa

LasseFoppa Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Haha. Vi blev just flyttade från morgonflighten till TXL till en kvällsflight. Det är väldigt mycket fram och tillbaka.

lucasd gillar detta.
  10. Fredrik Thurfjell

Fredrik Thurfjell Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Trafikförbundet i Berlin-Brandenburg har en sida om förbindelserna till flygplatsen länk (bara på tyska). Med bland annat lite linjekartor https://www.vbb.de/ber/media/download/9265. Som tidigare nämnts så kommer det gå s-bahn och även regionaltåg via stadtbahn (med stopp på Ostbahnhof, Alexanderplatz, Friedrichstrasse, Hbf, Zoo och Charlottenburg). Flygexpress går på ringbanan och ankommer Hauptbahnhof norrifrån, därav att den vänder där.

Anders Olsson, kristerj, Mr Basic och 6 andra gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!