Senaste nytt

Berlin Tegel, Europas sämsta flygplats?

Kris

Medlem
Retur till CPH från gate A7 igår. Shit pommes vilken bondgårdsyra! Var tvungen att checka in ett kolli (barnvagn), så fick snällt ställa mig i kön till incheckningen. En prio och en vanlig. Även prio-incheck hade en betydande kö. Dock glad för att jag inte behövde stå i den andra.... Ställde resten av familjen i kö till security under tiden. Suck alltså... Vilken flaskhals! När vi väl närmade oss (cirka 25 Pers framför i kön tills dörren in till security kom en hel busslast (nåväl i alla fall 30pers) som dirigerades före i kön pga av att deras flight till Paris gick före vår. Förståeligt, men totalt sunkigt att behöva spendera över en timme i kö. Fasttrack where are you...? Noterade även att en gubbe med vandringsstav och hela hans "grabbgäng" fick gå före marathonkön (under etiketten disabled) medan en barnfamilj med infant snällt fick ställa sig längst bak i kön. Jag är inte bitter ;)

A-D, minst 6-0 vid det här laget :)
Oh... Var visst lite trött igår... För sent för edit. :oops:
Menade såklart A-D, minst 0-6
 

Kris

Medlem
Dagens festligheter på Berlin Tegel. A-gate som sig bör nu för tiden med SAS. Landar 5min för tid, nice! Parkering till första bagage på bandet tog 50min. Vilken finess att ha bagageutlämning 25m från planets parkeringsplats. Så nära, men ändå inte... o_O
Best of all, en lugnande effekt att bagaget meddelas komma "shortly" från första stund.

I love Tegel!
 
Dagens festligheter på Berlin Tegel. A-gate som sig bör nu för tiden med SAS. Landar 5min för tid, nice! Parkering till första bagage på bandet tog 50min. Vilken finess att ha bagageutlämning 25m från planets parkeringsplats. Så nära, men ändå inte... o_O
Best of all, en lugnande effekt att bagaget meddelas komma "shortly" från första stund.

I love Tegel!
Har du med dig den stooora väskan för att försöka sno ankan och stoppa ner henne i den? :D:p
 

imartin

Medlem
Hörde precis från an en kompis som är pä TXL att det är kaos där nu pga semestertiden. Och på onsdag ska det bli typ 37 grader varmt, så det kommer nog bli ännu värre.
 

Kris

Medlem
Hörde precis från an en kompis som är pä TXL att det är kaos där nu pga semestertiden. Och på onsdag ska det bli typ 37 grader varmt, så det kommer nog bli ännu värre.
Är det inte alltid kaos på Tegel? ;) Är ju en smula underdimensionerad. Var start på skollov precis när jag var där nyss och det är klart som du säger att det är högtryck för tillfället. Värmen gör det inte bättre. Kanske därför bagaget tog så lång tid sist... Bagagelastarna stod i kö till läskautomaten (singular) för att svalka sig i värmen. :D
 

Routemaster

Medlem
Visst är Berlin-Tegel lite annorlunda. Utformningen som en månghörning med extremt korta avstånd mellan gate och utgång, lounger ligger inte air-side, avståndet till stadens cenrum är mycket kort, bussen dit kostar 2,80€ mm. Men den byggdes i en annan tid, då Berlin var delat, och turisterna åkte till andra städer. Den byggdes också i en tid då bilen var det preferenta färdmedlet, t o m i West-Berlin, varför man kan ta en taxi nästan direkt vid gaten.
Men efter Tysklands återförening har Berlin blivit huvudstad och stor turistmagnet. Siffror för 2018 visar att Berlin nu har fler hotelnätter än såväl München som Hamburg. Många av dessa turister kommer med flyg, främst lågprisflyg. När det senare expanderade byggde man en stor provisorisk terminal(C) för att under några år klara överbelastningen. AirBerlin använde terminal C men numera heter det största bolaget i den easyJet. Således är det en flygplats som arbetar långt över sin kapacitet, och jag tycker de gör så gott de kan med så dåliga förutsättningar.
Boven i dramat är givetvis att den nya flygplatsen BER ännu inte öppnat. Den skulle ha öppnat år 2011, och senaste bud är oktober 2020. Tegel skulle ha stängts 2012.
Senast jag åkte där, 4 juni, hade easyJet just tagit ibruk sina nya incheckningsautomater, och köerna var som bortblåsta för Bag-Drop.
 

samet

Medlem
Tyckte inte det var så farligt kaosartat igår...

Visst blir det mycket folk när det skall köas till både incheckning och security rakt ut i gången som även är transportvägen för andra. Men kaos är att överdriva.

Flöt på okay. Inte många före i security och prioboarding fungerade fint.
20190623_094914.jpg
 

palmen

Moderator
Tyckte inte det var så farligt kaosartat igår...

Visst blir det mycket folk när det skall köas till både incheckning och security rakt ut i gången som även är transportvägen för andra. Men kaos är att överdriva.

Flöt på okay. Inte många före i security och prioboarding fungerade fint.
Visa bifogad bild 92720
Det där med prioboarding brukar fungera sådär, många gater är det så trångt i fram till boarding att man inte kommer fram när folk ställt sig där för den vanliga boardingen.
Ska bli intressant att testa i helgen med ett helt nytt flygbolag för mig.
 

samet

Medlem
Det där med prioboarding brukar fungera sådär, många gater är det så trångt i fram till boarding att man inte kommer fram när folk ställt sig där för den vanliga boardingen.
Ska bli intressant att testa i helgen med ett helt nytt flygbolag för mig.

Med tysk precision avvisades alla som inte var prio. Så kön flöt på ganska bra. Men visst är det trång i lilla vänthallen. Sittplatserna är långt ifrån tillräckliga.
 
Toppen