Senaste nytt

Berlin Tegel, Europas sämsta flygplats?

palmen

Moderator
LH-lounge ligger ju land side. Du kan fortfarande hinna med Vier Bier vor Vier :D
Jo, men släpar inte gärna dit 3 väskor och smedan tillbaka. Är väl fortfarande ett 30-tal som köar till security vid checkin, det planet som ska gå nu kommer inte gå i tid. Frågan är ju hur man själv ska tackla detta då det är dags?
 

Kris

Medlem
Jo, men släpar inte gärna dit 3 väskor och smedan tillbaka. Är väl fortfarande ett 30-tal som köar till security vid checkin, det planet som ska gå nu kommer inte gå i tid. Frågan är ju hur man själv ska tackla detta då det är dags?
Det är indeed ett aber med detta på Tegel. Antar att det är A-gate?

Det var länge sedan jag reste med bagage från Tegel. Då var det med SAS från parkeringshuset (D), vilket varit ok, då de haft Plus/Guld-kö. Förutom ett tillfälle då det var total stockning och folk totalt ignorerade prio-kö. Jag frågade snällt folk som stod framför, (som inte hade prio) men folk var inte förstående för fenomenet prio. Antar att jantelagen sträcker sig till SAS-diskar utanför rikets gränser.

Btw. Det finns väl en anledning till att det byggs en ny flygplats i byn. Eller vänta... Hur blev det nu med det:eek:
 

palmen

Moderator
Det är indeed ett aber med detta på Tegel. Antar att det är A-gate?

Det var länge sedan jag reste med bagage från Tegel. Då var det med SAS från parkeringshuset (D), vilket varit ok, då de haft Plus/Guld-kö. Förutom ett tillfälle då det var total stockning och folk totalt ignorerade prio-kö. Jag frågade snällt folk som stod framför, (som inte hade prio) men folk var inte förstående för fenomenet prio. Antar att jantelagen sträcker sig till SAS-diskar utanför rikets gränser.

Btw. Det finns väl en anledning till att det byggs en ny flygplats i byn. Eller vänta... Hur blev det nu med det:eek:
Mycket riktigt A Gates, 40 minuter efter jag kom hit fick jag checka in. Först gången jag varit med om att checkin öppnar 1h20m innan schedulerad avgång.
Lufthansa loungen här är ju ändå ok, någon fläsk-"utplattad köttbulle" som är helt ok samt potatissallad.
 

Nilann

Medlem
Resa i Lufthansa Business GOT-FRA-TXL-FRA-GOT i april var helt Ok. Dramatisk skillnad från att åka med SAS. Landning vid A-gate på Tegel och ca 15 minuters väntan på väskorna (mindre än förra veckans resa med SAS GOT-ARN där bagaget inrikes tog mer än 20 minuter).
Inga problem att checka in på Tegel två timmar innan hemfärd med Lufthansa Business. Gott om tid i Senatorloungen innan avfärd. Att jämföra SAS från D-gate och Lufthansa från A-gate är som att jämföra en Trabant med en Rolls Royce.
 

palmen

Moderator
I mitt fall så har sas tidigare varit RR och swiss är trabanten i detta fall. Totalt raka motsatsen från had du upplevt.
 

Kris

Medlem
Ankommande utan bagage (har aldrig provat med bagage till A-gate) är A-gate helt klart att föredra. A-D, 1-0.

Avgående (i synnerhet med i checkat bagage enligt Palmens story ovan) kan A-gate spela ett spratt. Fastnade själv med dottern på armen i lounge-fällan för ett par månader sedan. Gick till vår A-gate sådär lagom innan boarding. Med, inom samma tidsrymd, ett par andra flightern från samma gate/security blev det att fråga sig före i kön till den extremt ineffektiva säkerhetskontrollen. I D-piren är det i alla fall ett större mått av parallellism (och dessutom en snabbkö för barnfamiljer :)). Vid stau; A-D, 0-1 (?)
 

Nilann

Medlem
SAS avgår dock från A Gates numera. De tre sista flighterna med sas idag går åtminstone från A5 och A7.
Till Arlanda, antar jag? Jag har åkt direktflyg med SAS från Göteborg (när det fanns) och GOT-CPH-TXL;. en polarrulle per sträcka, ATR till CPH och D-gate på TXL. Senaste året har vi åkt med Lufthansa och att åka Lufthansa Business, inte mycket dyrare än SAS Plus, och slippa D-gates, är ett bättre alternativ för oss. Om SAS har börjat flyga från A Gates på alla flyg till Skandinavien och det nygamla direktflyget från GOT kommer att ha bra tider, kan det bli ett alternativ.
 

palmen

Moderator
Till Arlanda, antar jag? Jag har åkt direktflyg med SAS från Göteborg (när det fanns) och GOT-CPH-TXL;. en polarrulle per sträcka, ATR till CPH och D-gate på TXL. Senaste året har vi åkt med Lufthansa och att åka Lufthansa Business, inte mycket dyrare än SAS Plus, och slippa D-gates, är ett bättre alternativ för oss. Om SAS har börjat flyga från A Gates på alla flyg till Skandinavien och det nygamla direktflyget från GOT kommer att ha bra tider, kan det bli ett alternativ.
Det var 3 flighter, Oslo, Köpenhamn och Arlanda. Alla dessa med avgång från A5 och A7. Möjligt att Göteborg har annan gate.
Sen Air Berlin försvann tror jag att sas frekventerar A-gate betydligt oftare, vågar inte säga alltid då jag bara tittat på kvällens avgångar.
 
Toppen