Senaste nytt

Berättelse om hur det är att flyga inrikes i Kina

Dr. Miles

Expert
Inrikesflyg i Kina är oförutsägbart. Det händer allt möjligt.
Här skriver jag om hur det är att flyga inrikesflyg i Kina.


Check in

Om du flyger ifrån Beijing, Shanghai, Guangzhou problemet är mindre, men inte noll.
Det händer ibland att check in diskarna är ej öppna ävem vid en timme före planerad avgångstid.


Säkerhetskontroll

Enligt kinesiska regler kan man ta med vätska som är förvarad i en behållare 100 ml eller mindre. Men i praktiken är man ofta tvingad att överlämna den vid säkerhetskontrollen eller packa in i bagaget och checka in det.


Vid gaten

Om du har tur så kan du hitta din gate för ditt flyg på informtionstavlan.
Men det händer ofta att flyget är försenat. Speciellt när ett flyg mellanlandar någonstans.
Då måhända att informationstavlan inte visar något gatenummer för ditt flyg alls.

Du kan gå till restaurang, café, kiosk för att döda tiden.
När du väl har fått info om din gate, kan det hända att det står annat flightnummer/flygbolagsnamn vid gaten.
Det är inte heller någon ovanlighet i Kina.

Klockan tickar, det är bara 10 minuter till din flights avgångstid. Du väntar vid gaten som stod på informationstavlan.
5 minuter före planerad avgångstid, ändras flightnummer på din gate. Men det är inte din flight, utan det är annat flygbolags.
Du börjar bli rejält orolig. Du frågar gatepersonal om var din flight avgår ifrån. Gatepersonalen svarar med enkel engelska, "Not here".

Plötsligt hör du någon ropar på ditt namn med kraftigt kinesiskt accent. Andersson blir "an-da-sun".
Flygbolaget/flygpltsen har ändrat avgångsgaten utan att informera passagerare. Många andra springer också mot den nya gaten.

Glöm att registrera ditt FFP nummer vid gaten, i fall du har inte lyckats att registrera det vid check in.
Gateperonal kommer att säga till dig att FFP nummret är redan registrerat utan att kolla om det verkligen är så eller ej. Retro claim som gäller.


Försening

Om flygbolaget börjar dela ut kakor till passagerare i väntehallen, får du räkna med att försening kan bli upp till 2 timmar.
Men om flygbolaget börjar dela ut matlådor, åjdå, har du riktigt otur. De vet inte hur lång tid det kommer att ta, men de är säker på att det tar längre än 2 timmar.


I flygplanet - före flygning

Kineser traditionellt reser med mycket bagage. Det gäller även resa med flyg.
Skilnad ifrån amerikanska eller europeiska flygbolag, tar kinesiska flygbolag ofta inte extra betalt för checkat bagage. Men kineserna litar inte på organisationer/myndigheter, så vill de ta alla bagage med sig i kabien.
Det är inte ovanligt att en person har tre, fyra väskor/korgar/kartonger med sig.
Det gäller att vara på sin plats tidigt och placera ditt handbagage på hatthyllan ovanpå dig.
Men om du sitter vid gång, var extra försiktig. Kinerserna knuffar sig fram när de tar sig fram till bakre delen av planet och då använder de sitt bagage som vapen. Man kan få en kartong med full av clementiner på huvudet.

När striden om hatthyllan är över, dörren är stängd och alla sitter på sin stol, då kan du ta ett litet andetag.
Men planet lyfter inte och du undrar varför. Men ingen förklaring ges till passagerarna.
Tiden går. 5 minuter, 10 minuter.... Planet är fortfarande vid gaten. Folk ringer med sin mobiltelefon.
Plötsligt börjar flygplanet röra sig. Du tänker "äntligen". Sedan stannar planet igen, men den här gången är vid taxibanan. Ingen förklaring ges den här gången heller.
Ytterligare några minuter senare börjar planet röra sig igen och nu är ditt plan på startbanan.
Folk pratar i sin mobiltelefon fortfarande. vissa skarpa kabinpersonal uppmanar folk att stänga mobiltelefon, men många passagerare bryr sig inte.


I flygplanet - under flygning

Planet har lyft då hör du många klickljudet av säkerhetsbält från olika delar av kabinen.
En tant försöker ta ner sin jacka från hatthyllan trots att det är bara 20 sekunder efter planet har lyft.

En medelålders man som sitter framför dig pratar fortfarande i sin mobiltelefon. Men efter några minuter verkar det som telefonen har tappat signalen. Mannen skakar mobilen och muttrar säkert något fullt ord på kinesiska.

Säkerhetsbältsskylten är släckt och kabinpersonal trycker fram vagnen och serverar dricka och tilltugg.
Väj absolut inte kaffe för det smakar äckligt.
Du beställer en kopp appelsinjuice, men konstigt nog du får äppeljuice. Du skakar huvudet och försöker att läsa din bok istället.

Då kommer en ung flygvärdinna fram till gången och be om passagerarnas uppmärksamhet.
Du undrar om vad är det för något. Det är lotteri och frågesport på gång.
Några skriker svaret, sträcker handen för att låna penna. Ibland kommer stor skratt i hela kabinen. Du kan inte koncentrera dig för läsning.
När lotteri och frågesport är över, börjar kabinpersonaler sälja olika souvenirer.

Du ser en familj som sitter splittrande i kabinen. Men med medpassagerares hjälp tranporterar de olika mat/drycker fram och tillbaka sinsemellan.
Din granne och killen på andra sidan gången börja spella kort.
Du börjar fundera om du har hamnat på en charterbuss.

En tant bredvid dig har tagit fram snabbnudlar och ropar på kabinpersonal.
Hon säger någonting till kabinpersonalen och kabinpersonalen tar snabbnudlar med sig till galleyn.
Efter liten stund kommer kabinpersonalen tillbaka med snabbnudlar med ifylld hetvatten.
Obligatoliska plastgaffel spetsar genom locket och klämmer en kant av snabbnudlarkoppen. På det viset locket öppnar inte sig.
Efter tre minuter börjar hon äta sina nudlar och doften/lukten sprider i hela kabinen. Andra medpassagerare börjar också beställa varmvatten till sina snabbnudlar.


Landning

Du ser att inflygning mot destinationen har börjat och folk börja ta sig tillbaka till sin plats. (Det är vanligt att kineser står vid gången och pratar.)
Planet har nu landat och då hör du Nokia tune eller inkommande SMS ljud från olika delar av planet. Planet taxar fortfarande mot terminalen.
Folk börjar prata i sin mobiltelefon. Kabinpersonal säger inget.
Du slutar också bry dig om det. Du tänker att du är ändå på marken.

Innan planet har stannat helt börjar många passagerare resa upp sig från stolen och hämta sina bagage från hatthyllan.
Till sist stannar planet och då står all vid gången och trycker framåt. Du blir knuffad av passageraren bakom dig för han vill kliva av planet så fort som möjligt.


Ankomsthallen
Om ditt flyg är rejält föresenat och har landat mitt på natten till en liten flygplats och ingen som hämtar dig, har du riktig otur. Du kommer nog inte få tag på taxi så här dags.


Slutsats
Var beredd att du inte kommer till målet i tid. Det gör sällan.
Att ha extrabatteri till mobiltelefonen är en bra början. Du kommer nog att behöva ringa många samtal.
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Så där gick det till på tiden SFRJ fanns också i vårt flygbolag. Jag drar slutsatsen att det är något visst med kommunistiska stater och flygresande.

:D
 

David

Medlem
Mycket bra skrivet! Har inte upplevt riktigt allt av detta men det mesta helt klart!

En favorit (eller inte) är när kabinpersonalen läser upp hela BOB-menyn på högsta volym (t.ex. på West Air som jag flyger imorgon). Det tar lång tid och glöm att du kan koncentrera dig på något annat under denna stund. :)
 

Tjaeng

Medlem
Min erfarenhet är att liknande upplevelser kan fås på många longhaulrutter till/från Kina också, även om kabinpersonalen är tajtare med reglerna på dessa. Fast Hainan Airlines till Bryssel, China Eastern till Hamburg, Air China till Düsseldorf, China Southern till Paris etc kan vara riktiga zooplan. Rätt konstig känsla att sitta där fram i planet och höra flygvärdinnorna skrika "PLEASE SIT DOWN" i intercom mindre än 30 sekunder efter att planet lyft från marken.
 
Last edited:

Svenska73

Medlem
Tack för denna artikel. Tror jag bokar Singapore Airlines till Singapore istället för Air China till Taiwan ( har 12 dagar efter 5 dagar i Beijing att hitta på något).
 

Lukas2

Medlem
Hehe... kul läsning.
Dock närmast har jag bara flugit med Cathay pacific, men kan dock känna igen vissa saker där ifrån oxå. Då är nog de flygnignarna hyfsat organiserade och civiliserade. Att de flyger upp från stolarna typ 20 sekunder efter planet lyft eller när planet landat, känner jag igen. Fick en smärre chock när det hände första gången. :)
 

Dr. Miles

Expert
Tack för era kommentärer.

Jo visst, saker och ting har blivit bättre i Kina även när det gäller folkets beteende vid flygresor.

Om man flyger mellan Beijing, Shanghai, Guangzhou och Shenzhen med Air China, China Eastern eller China Southern, är risken mindre att ditt flyg blir rejält försenat och inga frågesport på de rutter heller.
Men om du flyger till t ex Sanya(SYX: en stad på ön Hainan) med något okänt flygbolag, då kan det hända mycket. Jag menar verkligen MYCKET.


Min erfarenhet är att liknande upplevelser kan fås på många longhaulrutter till/från Kina också, även om kabinpersonalen är tajtare med reglerna på dessa. Fast Hainan Airlines till Bryssel, China Eastern till Hamburg, Air China till Düsseldorf, China Southern till Paris etc kan vara riktiga zooplan. Rätt konstig känsla att sitta där fram i planet och höra flygvärdinnorna skrika "PLEASE SIT DOWN" i intercom mindre än 30 sekunder efter att planet lyft från marken.

Hehe... kul läsning.
Dock närmast har jag bara flugit med Cathay pacific, men kan dock känna igen vissa saker där ifrån oxå. Då är nog de flygnignarna hyfsat organiserade och civiliserade. Att de flyger upp från stolarna typ 20 sekunder efter planet lyft eller när planet landat, känner jag igen. Fick en smärre chock när det hände första gången. :)

Det här har jag glömt att skriva. Det är så sant att kineser reser sig upp från stolar så fort flygplanet har lyft. Även om det har blivit mycket mindre passagerare som gör det nuförtiden.

En annan sak som jag har glömt att skriva är:

Efter landning

Om du sitter i premiumkabin kan det hända att några personer från ekonomiklass står i kö i gången i din kabinklass innan flygplanet har stannat.
Vissa vältränade kabinpersonal säger till ekonomiklass passagerare att få flytta sig tillbaka till ekonomiklass. Men ibland händer det att någon tant/gubbe käftar emot kabinpersonal och inte flyttar tillbaka.
Som med allting i Kina, när en kines ser att andra bryter regler/ordning känner de sig dum om de inte också bryter regler/ordning.
Det slutar så att folk från ekonomiklass knuffar varanndra mot främre delen av planet och ibland är det så illa att någon kolllapsar mot golvet.
 
Toppen