Senaste nytt

Behöver tips gällande SAS Eurobonus brytpunk, Mastercard och Amex

Immortalis

Medlem
Igår provade jag att betala en räkning med mitt SAS Eurobonus Mastercard premium via Betalo.

Idag ringde jag till SAS Mastercard och frågade hur det stod till med att betala räkningar via Betalo. De svarade att detta ses som ett kontantuttag(precis som jag läst om tidigare här inne) och att man inte får bonus på detta sätt. Lite senare idag så kollade jag appen, och där hade jag erhållit bonus ändå.

Dock så har jag problem med att få in bonus på tankningarna hos Preem. Själva beloppet ser jag att jag får bonus för, men inte för ex antal liter x 2p(tankar på bemannad station).
 
Igår provade jag att betala en räkning med mitt SAS Eurobonus Mastercard premium via Betalo.

Idag ringde jag till SAS Mastercard och frågade hur det stod till med att betala räkningar via Betalo. De svarade att detta ses som ett kontantuttag(precis som jag läst om tidigare här inne) och att man inte får bonus på detta sätt. Lite senare idag så kollade jag appen, och där hade jag erhållit bonus ändå.

Dock så har jag problem med att få in bonus på tankningarna hos Preem. Själva beloppet ser jag att jag får bonus för, men inte för ex antal liter x 2p(tankar på bemannad station).
Det här är en sån sak som vi brukar säga "väck INTE björnen"
Ett utmärkt sätt att strypa saker för alla
Om du nu redan läst svaret här, varför ska du dra upp det med SAS MC direkt?!
 

Immortalis

Medlem
Jag har endast läst info om att seb kort klassar Betalo som kontantuttag, men jag hittade inget som bekräftade om man får bonus eller ej via Betalo trots detta.

Kan vara tacksamt att få detta bekräftat innan man eventuellt drar iväg räkningar med en avgift på 1.9%.

Nu hade jag tyvärr redan gjort en betalning via Betalo på söndagen, och gick inte att avboka, men hade tur att jag trots efter deras svar såg att jag fick min bonus.

Jag frågade enbart om man får bonus om man betalar via Betalo, inte att jag har betalat via Betalo och fått bonusen.

Tror inte ni behöver vara oroliga över att jag rört om i grytan, men detta är inget som kommer att hålla i längden, utan en tidsfråga innan de korrigerar och blockerar bonusen från Betalo.
 
Last edited:
Lånar tråden till en fråga som jag hoppas att någon klok kan svara på. Har i dagsläget MC Premium och Amex premium.

Vill skaffa ett Amex elit istället men har några funderingar. Har brytpunkt för mitt eurobonusår i månadsskiftet juli/augusti. Planen är att ansöka om ett elit i månadsskiftet augusti/september.

Kan jag avsluta mitt amex premium nu och ändå få värvningspoäng för elit i september? Har läst att det måste gå 6 månader från uppsägning till nytt kort, gäller det även vid ”byte” av kort?

Om jag inte avslutat mitt premium och ansöker om ett elit i september. Hur påverkar det min kreditgräns på elitkortet?

Tack på förhand.
 

ldmnt

Medlem
Lånar tråden till en fråga som jag hoppas att någon klok kan svara på. Har i dagsläget MC Premium och Amex premium.

Vill skaffa ett Amex elit istället men har några funderingar. Har brytpunkt för mitt eurobonusår i månadsskiftet juli/augusti. Planen är att ansöka om ett elit i månadsskiftet augusti/september.

Kan jag avsluta mitt amex premium nu och ändå få värvningspoäng för elit i september? Har läst att det måste gå 6 månader från uppsägning till nytt kort, gäller det även vid ”byte” av kort?

Om jag inte avslutat mitt premium och ansöker om ett elit i september. Hur påverkar det min kreditgräns på elitkortet?

Tack på förhand.

Har du hunnit spendera 150.000kr först på Amex premium? Spenden följer inte med till Amex elite om du byter kort, så rekommenderar att behålla Amex premium tills dess.
 
Har du hunnit spendera 150.000kr först på Amex premium? Spenden följer inte med till Amex elite om du byter kort, så rekommenderar att behålla Amex premium tills dess.

Vouchern är inkasserad. Fick den redan efter 5 månader. Det var då jag insåg att ett elit skulle passa mig bättre. Ville dock optimera tiden då jag skaffar kortet för att gå för guld under nästa eurobonusperiod. Det är därför jag har väntat.

Insåg nu att jag kanske inte kan avsluta mitt premium och sedan skaffa elit veckan efter. Behåller jag mitt premium så kanske kreditgränsen påverkas. Om inte är det bara att skaffa elit och sen avsluta premium.
 

Berglund

Medlem
Behåll Amex Premium tills du sökt och fått ditt Amex Elite. Då följer ”member since xx” siffran fram på kortet med, annars börjar du om på årets siffra (19). Om du är orolig för kreditgränser så kan Amex flytta kreditutrymme från ett kort som du vill stänga till ett annat som du vill ha kvar, inga problem. Amex baserar sina kreditbeslut ganska mycket på ditt bevisade betalningsbeteende, har du skött dig bra och omsatt mycket pengar är det ganska sannolikt att nästa kreditkort får en högre limit än ditt förra. Därför bör du behålla Premium tills du har fått ditt Elitekort.
 

Tonton

Medlem
Behåll Amex Premium tills du sökt och fått ditt Amex Elite. Då följer ”member since xx” siffran fram på kortet med, annars börjar du om på årets siffra (19). Om du är orolig för kreditgränser så kan Amex flytta kreditutrymme från ett kort som du vill stänga till ett annat som du vill ha kvar, inga problem. Amex baserar sina kreditbeslut ganska mycket på ditt bevisade betalningsbeteende, har du skött dig bra och omsatt mycket pengar är det ganska sannolikt att nästa kreditkort får en högre limit än ditt förra. Därför bör du behålla Premium tills du har fått ditt Elitekort.

Detta är en bra summering.

Jag hade förra året Amex Premium med låt oss säga en kreditgräns på 80 000 SEK. Ansökte då om ett Amex Elite och fick en kreditgräns om 250 000 SEK då. Gjorde då så att jag sade upp Amex Premium direkt och sedan så sänkte jag min kreditgräns på Amex Elite lite.

Tidigare i år så skaffade jag Amex Premium igen. Blev erbjuden 190 000 SEK i kreditgräns på mitt Premium, utöver de 170 000 jag har på mitt Elite. Valde då att behålla min kreditgräns på Elite och sänkte istället kreditgränsen på mitt nya Premium istället.

Kontentan? Som Berglund skriver så baserar Amex sitt krediutrymme baserat på betalningsbeteende, hur du sköter dig etc. Så detta skulle jag inte vara orolig över. Det är snarare så att du högst troligen får för hög kreditgräns än vad du tänkt dig - så har det iaf varit för mig varenda gång :)
 
Toppen