Senaste nytt

Behöver tips gällande SAS Eurobonus brytpunk, Mastercard och Amex

Immortalis

Medlem
Ok, där ser man.

Har idag funderat och räknat lite. Med ett SAS Eurobonus Mastercard Premium för 1495kr/år behöver man +50.000 poäng för att i Europa kunna flyga i SAS Plus men betala för SAS Go. SAS Plus inkluderar då lite mer lull lull som fast track, lite mer bagage, tillgång till eventuella lounger, val av sittplats och mat ombord på flyget, vilket för mig känns mindre viktigt(vill hellre ha möjlighet att resa businessclass)

Även om inte valet av bousresa äter upp alla dina 50.000 poäng, kanske låt säga att en sådan resa i Europa kostar 30.000 av dina 50.000 poäng, så måste man ändå inom loppet av ett år från det att man skaffade kortet, spendera 100kr för 15poäng = 50.000/15*100 d.v.s ca trehundratrettiotretusenkronor.

Med min uträkning så känns det som att kortet är onekligen sämre än Amex Premium med sina 150k spend för 2-4-1. Dock får man inga nivågrundande poäng, men är man ingen värsting till globetrotter så känns det som att de 12.000 poängen man får per år kostar mer än det smakar.

Enda som utöver detta känns surt är att man tydligen inte klarar sig överallt med ett Amex-kort, och när man väl börjat och vill handla med kortet för poäng så vill man ogärna använda ett annat kort som inte ger eurobonuspoäng bara för att de inte råkar ta Amex på vissa ställen, heller vill man inte använda sig de få ggr av ett kort som då kostar 1500kr/år eller gå ner till ett MasterCard för 395kr/år och som bara ger 10p/100kr.

Rätta mig om jag har fel, och inkom gärna med inputs och tankar kring min ”problematik” i valet av ett kort och fördelar som överväger nackdelar.
 

Canadien

Medlem
Rätta mig om jag har fel
Skilladen är att AMEX räknar 150k spend på AMEXkortet.
SEB räknar 50.000 poäng in på Eurobonuskontot _från alla källor_
T ex jag har högsta nivån i FlyPrenium men använder inte mitt SAS MC Premium alls för att handla med. De +200k Eurobonus kommer från SAS flygningar, Star Flygningar, Eurobonusshoppen, AMEX värvningar, Amex spendpoäng.
 

Immortalis

Medlem
Skilladen är att AMEX räknar 150k spend på AMEXkortet.
SEB räknar 50.000 poäng in på Eurobonuskontot _från alla källor_
T ex jag har högsta nivån i FlyPrenium men använder inte mitt SAS MC Premium alls för att handla med. De +200k Eurobonus kommer från SAS flygningar, Star Flygningar, Eurobonusshoppen, AMEX värvningar, Amex spendpoäng.

Ok, så du betalar allt med ett annat kort och får således även in poängen på ditt mc premium ifall du vill kunna använda dig av fly premium att flyga med?

Frågan är om det är värt att bränna eurobonuspoängen genom att boka en resa via fly premium gentemot att använda poängen via ett 2-4-1 erbjudande?

Antar även att om man inte lyckas tjäna in 50.000 poäng på ett år så är Mastercard premiumkort inte mycket till nytta då man missar själva förmånen att genom kortet kunna använda sig av fly premium?

Jag har även hört att, även om det är en ”no-brainer” i vissa fall att betala räkningar via sitt kreditkort, så klassas det som ett kontantuttag hos Mastercard och ger heller ingen bonus, men däremot hos Amex Premium/Elite fungerar det?
 

CoooC

Medlem
Ok, så du betalar allt med ett annat kort och får således även in poängen på ditt mc premium ifall du vill kunna använda dig av fly premium att flyga med?

Frågan är om det är värt att bränna eurobonuspoängen genom att boka en resa via fly premium gentemot att använda poängen via ett 2-4-1 erbjudande?

Antar även att om man inte lyckas tjäna in 50.000 poäng på ett år så är Mastercard premiumkort inte mycket till nytta då man missar själva förmånen att genom kortet kunna använda sig av fly premium?

Jag har även hört att, även om det är en ”no-brainer” i vissa fall att betala räkningar via sitt kreditkort, så klassas det som ett kontantuttag hos Mastercard och ger heller ingen bonus, men däremot hos Amex Premium/Elite fungerar det?

Nu är vi ute på lite djupt vatten här. Låt oss ta ett steg tillbaka.

1. Vad tror du att du kommer ha för årlig spend på ditt/dina kreditkort.
2. Hur ofta/mycket flyger du idag?
3. Vad vill du få ut av ditt poängjagande?
 

Canadien

Medlem
Ok, så du betalar allt med ett annat kort och får således även in poängen på ditt mc premium ifall du vill kunna använda dig av fly premium att flyga med?

Ja typ, fast poängen kommer in till ditt Eurobonuskonto hos SAS.
När du sedan kikar på ditt Mastercard och vill se vilken FlyPremium-nivå du har, så kollar Mastercard ditt eurobonussaldo och listar hur många poäng som trillat in där senaste 12 månaderna, detta blir då din FlyPremium-nivå, som gäller i 12 månader, uppdateras löpande.
 

Immortalis

Medlem
Jag försöker spara en del till i dagsläget, så min spend kommer nog ligga på en 100-150k utan räkningar inkluderat och kan tänka mig att betala lite räkningar via kreditkortet om jag inte når 150k.

Idag flyger jag nästan ingenting, men tanken är att börja flyga någon weekendresa emellanåt med min son samt någon enstaka långresa som ex New York på hösten/jul och i vintertider en resa till Florida samt en alpresa i Europa.

Jag vill ju få poäng som kan bidra lite till dessa resor samt även åka ganska komfortabelt på långresorna.
 
Ok, så du betalar allt med ett annat kort och får således även in poängen på ditt mc premium ifall du vill kunna använda dig av fly premium att flyga med?

Frågan är om det är värt att bränna eurobonuspoängen genom att boka en resa via fly premium gentemot att använda poängen via ett 2-4-1 erbjudande?

Antar även att om man inte lyckas tjäna in 50.000 poäng på ett år så är Mastercard premiumkort inte mycket till nytta då man missar själva förmånen att genom kortet kunna använda sig av fly premium?

Jag har även hört att, även om det är en ”no-brainer” i vissa fall att betala räkningar via sitt kreditkort, så klassas det som ett kontantuttag hos Mastercard och ger heller ingen bonus, men däremot hos Amex Premium/Elite fungerar det?
Bara för att klargöra då det varit uppe några gånger. Mastercard Fly Premium förmånen får du om du tjänar in x Eurobonuspoäng under löpande 12 månader. Du kan alltså göra av med poängen kontinuerligt, de räknar bara intjäning, inte hur många poäng du faktiskt har.

Om du inte räknar att dra in mycket mer än 50K poäng på resor och kreditkort, så är det viktiga om du hamnar över eller under 150,000 SEK i spend på ett Amexkort per år. Kommer du över så ta ett Amex Premium, om du inte tror du får ihop det så gå för Mastercard.

Problemet är ju dock att Amex inte funkar överallt så du behöver MC ändå som backup. Och sen är du fast i träsket :D
 

CoooC

Medlem
Jag försöker spara en del till i dagsläget, så min spend kommer nog ligga på en 100-150k utan räkningar inkluderat och kan tänka mig att betala lite räkningar via kreditkortet om jag inte når 150k.

Idag flyger jag nästan ingenting, men tanken är att börja flyga någon weekendresa emellanåt med min son samt någon enstaka långresa som ex New York på hösten/jul och i vintertider en resa till Florida samt en alpresa i Europa.

Jag vill ju få poäng som kan bidra lite till dessa resor samt även åka ganska komfortabelt på långresorna.

Med den spenden och det resmönstret har jag svårt att motivera både Amex Elite och SAS Mastercard Premium. Jag skulle istället satsa på Amex Premium och SAS Mastercard ”vanliga”.
 

Immortalis

Medlem
Med den spenden och det resmönstret har jag svårt att motivera både Amex Elite och SAS Mastercard Premium. Jag skulle istället satsa på Amex Premium och SAS Mastercard ”vanliga”.

Jag har också funderat på en sådan kombination. Surt bara att endast behöva få 10p/100kr med det enklaste Mastercard de gånger man inte kan dra sitt Amex.
 

CoooC

Medlem
Jag har också funderat på en sådan kombination. Surt bara att endast behöva få 10p/100kr med det enklaste Mastercard de gånger man inte kan dra sitt Amex.

Jo så är det. Å andra sidan får du "bara" 15p/100 kr med Amex Premium så det skiljer inte jättemycket. I utländsk valuta ger ju dessutom SAS Mastercard också 15p/100 kr så där är det ingen skillnad.
 
Toppen