Senaste nytt

Behöver man visum till Kina?

Dr. Miles

Expert
Om någon råkar att ha pass från något av APEC länder* kan man ansöka APEC Business Travel Card. Det fungerar som multi-entry visum till APEC länder* och det gäller tre år.

APEC skrev:
APEC member economies fully participating in the scheme include Australia, Brunei Darussalam, Chile, China, Hong Kong (China), Indonesia, Japan, Korea, Malaysia, Mexico, New Zealand, Papua New Guinea, Peru, Philippines, Russia, Singapore, Chinese Taipei, Thailand, and Viet Nam.

*Kanada och USA är inte med i APEC Business Travel Card schema.
 

David

Medlem
Reglerna är inte så krångliga som det låter. Bara att bifoga en kopia på en itinerary och hotellbokning om man inte har invitation letter från företag/privatperson.

Har man inte inbjudningsbrev skall man dessutom ha personbevis, vilket nästan är det jobbigaste i processen (tror jag, har alltid ordnat inbjudningsbrev). Så var det iaf när jag kollade inför mitt senaste visum i våras.
 

Kricka

Medlem
Jag ville har tre inresor när jag ansökte om visum senast. Fick två inresor och
tipset att använda 72-timmarsregeln vid min tredje inresa (transit). Hade ju
bifogat min resplan då de vill veta vad man har för sig... Bra service !
 
Last edited:

ESSA

Medlem
Ny blankett från 1a september. Se till att printa ut rätt från nätet, gamla ligger visst kvar och skvalpar...
Personbevis funkar att ha utskrivet, osignerat från webben. Har för mig att du måste ha bank-ID och det duger som säkerhet att du är du, gissar jag.
Det blir en bunt papper som ska med men servicen är super och nu efter ledigheten var det något högre tryck än jag sett annars.
Single entry tourist visa 595:- om man kan vänta tre arbetsdagar och lämna/hämta på plats på Karlavägen i Stockholm.
 
Toppen