Problemet med förslaget som du föreslår är att man då kan utvidga "närmast anhöriga" i all evighet. Man kan t.ex ha en grupp kompisar på 5 som man älskar mer än allt och som är som en familj för en. Någonstans måste linjen dras för att det ska finnas tydliga och konkreta, konsistenta regler som flygbolagen kan följa.Har haft en totalt meningslös diskussion med medlemsservice angående begreppet "närmast anhöriga".
Egna barn och (förmodar egna) föräldrar ingår men inte barnbarn.
Jag har kommit upp i åren så både föräldrar samt svärföräldrar är döda och begravda sedan länge.
De har således något svårt att utnyttja denna förmån.
Däremot har vi fyra barnbarn som vi tillsammans med deras föräldrar bjuder ned på en långweekend till Portugal nästa månad.
Därav min kontakt med medlemsservice. Menar att ens barnbarn måste vara minst lika "nära anhörig" som avliden förälder.
Till min besvikelse blev svaret typ God dag yxskaft, de tackade för mitt inlägg men att ändra sig oh nej.
Har vid tidigare resor med några av barnbarnen blivit glatt insläppta både på Arlanda och Gardermoen när vi kommit lite utanför rush hours. Och ungarna älskat andäktigt att komma in loungen med gratis läskautomat kakor m.m.
Tyvärr reser vi ut från CPH och där har bemötandet varit tvärtom. Ett grinigt nekande.
Så vad återstår för oss?
Ta med sönerna i SAS loungen och tömma whiskyflaskan samt sända resten till Dinersloungen?
Tills saken hör att fru ulagun har SK Gold jag har Diamond samt Lufthansa Senator