Senaste nytt

Begreppet närmaste anhöriga

Fedup

Medlem
Har haft en totalt meningslös diskussion med medlemsservice angående begreppet "närmast anhöriga".
Egna barn och (förmodar egna) föräldrar ingår men inte barnbarn.
Jag har kommit upp i åren så både föräldrar samt svärföräldrar är döda och begravda sedan länge.
De har således något svårt att utnyttja denna förmån.
Däremot har vi fyra barnbarn som vi tillsammans med deras föräldrar bjuder ned på en långweekend till Portugal nästa månad.
Därav min kontakt med medlemsservice. Menar att ens barnbarn måste vara minst lika "nära anhörig" som avliden förälder.
Till min besvikelse blev svaret typ God dag yxskaft, de tackade för mitt inlägg men att ändra sig oh nej.
Har vid tidigare resor med några av barnbarnen blivit glatt insläppta både på Arlanda och Gardermoen när vi kommit lite utanför rush hours. Och ungarna älskat andäktigt att komma in loungen med gratis läskautomat kakor m.m.
Tyvärr reser vi ut från CPH och där har bemötandet varit tvärtom. Ett grinigt nekande.

Så vad återstår för oss?
Ta med sönerna i SAS loungen och tömma whiskyflaskan samt sända resten till Dinersloungen?
Tills saken hör att fru ulagun har SK Gold jag har Diamond samt Lufthansa Senator
Problemet med förslaget som du föreslår är att man då kan utvidga "närmast anhöriga" i all evighet. Man kan t.ex ha en grupp kompisar på 5 som man älskar mer än allt och som är som en familj för en. Någonstans måste linjen dras för att det ska finnas tydliga och konkreta, konsistenta regler som flygbolagen kan följa.
 

JohanW

Medlem
Gillar också "familjemedlemmar (make/maka, partner, egna barn och föräldrar)"
Vilket gjorde att min bror med EBG fick ta mig som gäst och inte kunde ta in sin fru samtidigt. Hur kan jag inte vara familjemedlem? Vi är så lika att jag kunnat resa jorden runt på hans pass så man bör inte tvivla på släktskapet.
Fattar att man måste dra regeln någonstans men eftersom mycket idag är bonussläkt kanske man bara ska ha ett bestämt antal gäster istället?
 

Stefan62

Medlem
Den enklaste lösningen är väl ändå att låta en förmån gälla just den som fått den och därmed sluta med "gästandet"...
 

Delayed

Medlem
Den enklaste lösningen är väl ändå att låta en förmån gälla just den som fått den och därmed sluta med "gästandet"...
Enklast kanske men ack så trist. Det är väl när man reser privat och kan nyttja exempelvis lounge med gubben/frugan som man verkligen får något tillbaka för alla stressiga fakirmorgnar man suttit inklämd i aluminiumtuber under tjänsteresor.
 

johhenrik

Medlem
1. Jag förstår @ulagun här. Dock är väl detta beskedet som du fick när du ringde dem va? Då är det ju inte speciellt konstigt att de bara talar om hur reglerna är och att personen inte kan ändra dem
2. Jag tror inte det är några problem. Förklara när ni kommer fram hur det ligger till. Om de inte vill släppa in er, be personen bakom att gästa in ditt barnbarn. Är ju inte direkt få ensamma EBG som springer ut och in där... ;)

Alla regler blir fyrkantiga i vissa situationer. En familj med 2vuxna och 3 barn kommer inte heller in enligt reglerna om jag minns rätt, utan det är väl max 4 personer av korthavare + närmast anhöriga va? Iaf finns det ett max, oavsett hur stor familjen är.
 

SinMal

Medlem
Jag kan intyga att personalen på CPH är mest fyrkantiga, men även på ARN är man inte så mkt bättre. Jag har dock alltid frågat personalen om de vill vara flexibla och tillmötesgående eller om jag ska vänta på nästa *A-G och fråga om han/hon kan ta in min 3:e gäst. Ett exempel är om man reser med 2 syskon. I 9 fall av 10 har man svarat NEJ, du får bara ta in en gäst. I 10 fall av 10 har nästa *A-G sagt: absolut! Inget att oroa sig för - det går alltid att lösa på nåt sätt, om det inte är för komplicerat...
 
Toppen