Senaste nytt

Begränsat kinesiskt luftrum

wenne87

Medlem
Hej, sitter på LH713 och vi kommer bli ca 2 tim sena då kinesiska luftrummet bara accepterar marginaler på 20 min mellan planen just nu. Någon som har en aning om varför? Ska tydligen vara fint flygväder...
 

wenne87

Medlem
Tack för svar!

Ingen som har en tro om vi kommer hinna med vår connection från Frankfurt, ser ut som att vi slår ner däcken i backen 20.20 och flyget till Stockholm går 21.20. Antar att LH gärna ligger på så att så många som möjligt hinner med sina flyg vidare, och det skulle underlätta om vi kom hem ikväll...

Önskar alla en fin måndag!
 

wenne87

Medlem
Tack för svar, har klarat det på en timme förr, men då har vi klivit av när en tim återstår, här ska det taxas och hoppas av. Väskorna spelar mindre roll, det är mig själv jag tänker på primärt=)
 

jerixon

Medlem
Med incheckat baggage ska det ej vara något problem.
De sena kvällsflygen till Stockholm med Lufthansa är mer eller mindre jämt sena när jag flyger dem pga. de inväntar andra flyg =)

Tack för svar, har klarat det på en timme förr, men då har vi klivit av när en tim återstår, här ska det taxas och hoppas av. Väskorna spelar mindre roll, det är mig själv jag tänker på primärt=)
 
Kinas luftrum (undantaget Hong Kong) kontrolleras av militären och är ökänt för att ha dålig kapacitet och höga förseningar.

I Europa arbetar man numera med att dela luftrummet mellan militären och det civila, och när mililtären inte använder luften lämnas den över till civila flygledare för att öka effektiviten. I Kina låter det som att militären handhar allt luftrum och ibland är snälla nog att låta civila flyga igenom när det passar.
 
Toppen