Senaste nytt

Barn var under 2 år när flyget bokades, nu ombokat

johnsode

Ny medlem
Hej,

Jag har ett bekymmer med ett flyg nu senare i sommar. Det gäller Icelandair ARN - KEF.

Min yngsta var under två när vi först tänkte göra resan och vi bokade därför ingen egen stol utan han reser som bebis på min biljett. På grund av pandemin bokade vi om resan till denna sommar och han har nu hunnit bli två år och 3 månader.

Finns det någon chans att de släpper igenom oss om vi förklarar läget och är lite blåögda eller är det helt kört tror ni?

Om ditresan funkar gäller det ju att det klaffar även på hemresan. Väger just nu risken mot det saftiga priset för ytterligare en flygstol.
 

ARN-MIA

Medlem
Hej,

Jag har ett bekymmer med ett flyg nu senare i sommar. Det gäller Icelandair ARN - KEF.

Min yngsta var under två när vi först tänkte göra resan och vi bokade därför ingen egen stol utan han reser som bebis på min biljett. På grund av pandemin bokade vi om resan till denna sommar och han har nu hunnit bli två år och 3 månader.

Finns det någon chans att de släpper igenom oss om vi förklarar läget och är lite blåögda eller är det helt kört tror ni?

Om ditresan funkar gäller det ju att det klaffar även på hemresan. Väger just nu risken mot det saftiga priset för ytterligare en flygstol.
Hade samma sak för mig med BA och det var ingen som frågade. Jag var beredd på att behöva hosta upp en liten slant för bebisen, men inte utan en större fight om att det var BA som hade felat och inte informerat oss om detta.
 

Kris

Medlem
Det där hade jag personligen inte chansat på. Jag har själv varit i sitsen där jag haft eget säte till en >2år-ing där jag ändå ville ha extrasele och ha barnet i knät under start å landning. Fick klart å tydligt nej där.

Förutsatt att barnets födelsedata finns registrerat så finns ju risken att någon kollar och är fyrkantig. Dessutom skall du ju, som du säger, lyckas inte bara en, utan två gånger. Dessutom kan ju vara så att det är fullbokat och inte finns några lediga säten för att lösa det på plats vid behov. Om barnet är väldigt litet kanske det är större sannolikhet. Men själv hade jag inte velat ha denna osäkhet när jag reser med familjen.

Just my 5c... Trevlig resa!
 

mha321

Medlem
Jag skulle nog inte heller chansa. Den där 2 års regeln är väl inte flygbolagets regel utan ett direktiv från myndigheterna? Då har den ju betydligt mindre flexibilitet om de faktiskt skulle notera det...
 

pep

Medlem
Hvis barnets fødselsdato blev registreret ved 1ste bookning og betalt og Icelandair ikke reagerede ved ombookningen ville jeg definitivt tage chancen. Du har jo en god sag og betalte for billetten da barnet var <2år ? At forespoerge officielt forinden vil nok vaere det dummeste at goere...?
 

Bryant

Medlem
Om ni frågar så finns det inte en chans att de låter er åka utan att ha betalat för den lille.

Det brukar stå rätt tydligt att det är barnets ålder på returen so är styrande kring vilket fare som skall användas.

Har ni inte fyllt i ett datum så kan ni chansa, jag skulle inte gjort det.
 

johnsode

Ny medlem
En uppdatering för de som är nyfikna på hur det gick. Jag tog ert råd att inte chansa och riskera förstöra semestern. Hörde av mig till flygbolaget och förklarade läget. Ny biljett för 8500kr var deras bud, och besluta snabbt endast en stol kvar på flighten.

Ringde ett par gånger med samma besked tills jag fick prata med någon på kundtjänst som faktiskt brydde sig. Vi hade ju inte fått någon varning om att han var för ung när vi bokade om så fel i deras system tyckte denna vänliga själ. Efter en dags processande internt fick jag beskedet att de ställer ut en ny biljett och bjuder vår yngsta på en stol. Vilken service!
 

Kris

Medlem
En uppdatering för de som är nyfikna på hur det gick. Jag tog ert råd att inte chansa och riskera förstöra semestern. Hörde av mig till flygbolaget och förklarade läget. Ny biljett för 8500kr var deras bud, och besluta snabbt endast en stol kvar på flighten.

Ringde ett par gånger med samma besked tills jag fick prata med någon på kundtjänst som faktiskt brydde sig. Vi hade ju inte fått någon varning om att han var för ung när vi bokade om så fel i deras system tyckte denna vänliga själ. Efter en dags processande internt fick jag beskedet att de ställer ut en ny biljett och bjuder vår yngsta på en stol. Vilken service!
Bra där! Gott beslut och bra utfall.
Trevlig resa.
 

Bryant

Medlem
En uppdatering för de som är nyfikna på hur det gick. Jag tog ert råd att inte chansa och riskera förstöra semestern. Hörde av mig till flygbolaget och förklarade läget. Ny biljett för 8500kr var deras bud, och besluta snabbt endast en stol kvar på flighten.

Ringde ett par gånger med samma besked tills jag fick prata med någon på kundtjänst som faktiskt brydde sig. Vi hade ju inte fått någon varning om att han var för ung när vi bokade om så fel i deras system tyckte denna vänliga själ. Efter en dags processande internt fick jag beskedet att de ställer ut en ny biljett och bjuder vår yngsta på en stol. Vilken service!
Wow! Stort grattis :).
 
Toppen