Senaste nytt

Bank Norwegian till Sverige

DrKlas

Medlem
Det är inte nödvändigtvis hela historian.
Jag har personligen inte orkat jämföra mellan de jag har Nordea & Icabanken. Där Icabanken är utan valutaväxlingspåslag. Men här är en bloggare som jämfört mellan olika kort med och utan valutapåslag, som Amerikan i Sverige.
Is the AMEX 2.7% International transaction fee a MYTH? Let’s take a look! - Delta Points

Nej det är bara en liten del av historien. Givetvis kan olika växlingskurser och rörelser i dessa göra att ett kort med valutapåslag ibland blir billigare än ett utan.

Nu är jag inte säker på vilken typ av kort Norwegian-kortet är eftersom bilderna visar ett Mastercard och prislistan talar om Visa, men om det är ett Mastercard och det är Mastercards växlingskurs som används så är jag ganska säker på att du får betala mer än om du använder ett kort från Ica eller GE.
 

Palazzi

Medlem
Diners har 2% i valutapåslag

Sant, men turligt andra fördelar som kompensation (har inte Diners själv). Här får man det sämsta av två världar.... Man samlar obetydligt med poäng, och får valutapåslag. På ett vanligt ICA-kort samlar du ju både pengar, får rabatt och slipper valutapåslaget.
 

Ubbe

Medlem
Numera är väl IcaBanken det bästa alternativet för folk med inkomster under 5000kSkr. Bra lånevilkor. "bank" med cash finns överallt.. för 24 Skr/månad får du allt som en "RIKTIG" bank tar ett par tusen för. Ingen avgift om du tar ut pengar i ATM utomlands... Swedbank F*** You..
 

Johan_G

Medlem
Valutapåslag om 1.75%!? Hade man inte väntat sig av ett resebolag när ICA har 0% Beror ju givetvis på valutaväxlingen också...

Alldeles för dålig procentsats på inköp iaf..
En normal privatperson (inte här på forumet) spenderar ju kanske 10-15.000kr med kortet varje månad.... Då får man alltså hela 150NOK!! Är det ett skämt? Ska jag spendera 45.000kr för att få en enkelresa till Visby? Då säljer man sig väl liiiite billigt?

Med SAS Mastercard måste du spendera 60.000:- för att få en enkel inrikes, för 45.000:- får du nöja dig med 5 muffins i Cloudshop. För folk som inte spenderar hundratusentals kronor på sitt kort varje år och därmed inte kommer åt de awards där EB-poängen faktiskt har en OK växelkurs skulle jag vilja påstå att norskarnas MC är ett vettigare alternativ än SAS MC.

Dessutom har de inget trams med award-biljetter som säljs till en växelkurs och ordinarie biljetter där växelkursen är mycket sämre utan 1 cashpoint är alltid 1 NOK när du ska ut och åka, enkelt och smidigt för folk som inte är så insnöade på poängomptimering som vi är här på BC.se.

Det som jag tyckte verkade direkt dåligt var att det verkar som om man inte får 5/20%-kickbacken på inrikes och long haul, det känns ju rätt kass med ett flygbolagskort som inte ger "miles" varje gång man flyger utan ibland bara 1% på spend när man köper biljetten, där tror jag norskarna måste tänka om.

Sen är det ju klart att om man jämför med helt andra produkter som SAS Amex så är ju norskarnas erbjudande inte speciellt imponerande men man får inte glömma att det krävs att man använder kortet ganska flitigt för att ett sådant kort ska vara lönsamt att ha och har man inte ett sådant köpmönster så kan Norwegian MC vara ett vettigt alternativ.

Det var mina 5 miles :)
 

Jacob

Medlem
Och idag på förmiddagen kom den officiella pressreleasen.

Bank Norwegian lanseras i Sverige
2013-05-06 10:00

Bank Norwegian följer flygbolaget Norwegian ut i världen. Nu ska även banken erövra svenskarnas hjärtan.

Bank Norwegian, en internetbank för privatmarknaden, ägs till 20 procent av Norwegian Air Shuttle via Norwegian Finans Holding ASA och har funnits i Norge sedan 2007. Nu startar banken även i Sverige.

Banken lanserar fördelskortet Bank Norwegian kreditkort. Med detta kort tjänar kunderna bonus, så kallade CashPoints, på alla varuköp som görs med kortet. Poängen kan sedan användas för att köpa flygresor hos flygbolaget Norwegian. Kreditkortet har ingen årsavgift, ingen avgift vid kontantuttag utomlands och innehåller gratis reseförsäkring och avbeställningsskydd. I Norge har fördelskortet blivit mycket väl mottaget och idag har banken över 150.000 kortkunder.

-Nu kan Bank Norwegian äntligen erbjuda svenska kunder utvidgade möjligheter för intjäning av CashPoints. Vi har fått många förfrågningar från svenskar som vill tjäna CashPoints på alla sina dagliga inköp. Det är glädjande att kunna meddela att detta nu har blivit en realitet, säger Bank Norwegians VD, Erik Jensen.

-För att fira lanseringen får alla kunder som beställer och använder kortet för första gången 275 CashPoints, motsvarande 300 SEK. För denna summa kommer du faktiskt ganska långt, så länge flygbolaget heter Norwegian, avslutar Jensen.



Bank Norwegian är en internetbank för privatmarknaden. Vi ska, med hjälp av tekonologi och innovation, förse våra kunder med de bästa lösningarna för köp och användning av finansiella tjänster över internet. Du ska alltid ha tillit till att du får en av marknaden bästa villkor som kund hos oss!

Bank Norwegian AS är ett dotterbolag helägt av Norwegian Finans Holding ASA. Norwegian Finans Holding ASA är uteslutande ett förvaltningsbolag och har inga andra funktioner än att förvalta aktierna i dotterbolaget. Det ingår i dag inga fle r företag i koncernen.
 
Jag förstår mig inte på Norwegianbanks betallösning för Mastercard kreditkortet.
Är det inte möjligt att betala på samma sätt hos DY bank som man betalar in fakturan från Diners, American Express, Eurobonus Mastercard etc...dvs ett belopp från internetbanken till ett bank/postgiro konto?
 

Moco

Medlem
Jag förstår mig inte på Norwegianbanks betallösning för Mastercard kreditkortet.
Är det inte möjligt att betala på samma sätt hos DY bank som man betalar in fakturan från Diners, American Express, Eurobonus Mastercard etc...dvs ett belopp från internetbanken till ett bank/postgiro konto?

Jo?
 

cantona

Medlem
Kan avråda från att använda kortet i utländsk valuta då kursen blev sämre än om man köpt kontanter på Forex samma dag.
(obs - har varken anställning eller annan anknytning till Forex)
 
Toppen