Senaste nytt

Bali or not...?

JacobGBG

Medlem
Jag ser inte heller alternativet att stanna hemma som någon lösning. Får försöka hitta vettiga ställen. Det man inte vet mår man inte illa av. Men just nu har jag valt bort Bali, även om jag också tror att man slipper äta hund om man äter på någon anständig restaurant. Men säker kan man inte vara någonstans.

Med den uppmärksamhet du nagelfar resemål så är det nog inte många platser som duger utanför det trygga hemmet. Det är bara att förlika sig med att vi bor i ett av världens säkraste/sanitära länder.
 

mtlmr

Medlem
Jag känner lite att det blir turism utifrån "Vad som just nu inte är i sökarljuset och nyhetscykeln", mer än ett seriöst ställningstagande på lång sikt.

Men är obehagskänslorna så starka för något, kanske man inte kan njuta av semestern på samma sätt, i så fall är det kanske bättre att låta bli?

Jag ser inte heller alternativet att stanna hemma som någon lösning. Får försöka hitta vettiga ställen. Det man inte vet mår man inte illa av. Men just nu har jag valt bort Bali, även om jag också tror att man slipper äta hund om man äter på någon anständig restaurant. Men säker kan man inte vara någonstans.
 

Alf

Medlem
Men är obehagskänslorna så starka för något, kanske man inte kan njuta av semestern på samma sätt, i så fall är det kanske bättre att låta bli?

Håller helt med, det är det jag försöker säga. Det är ju mitt val och jag väljer det resmål som passar mej, jag måste ju inte välja exv Bali eller Thailand om jag stör mig på det jag nämnt tidigare. Andra får göra sina val baserade på sina värderingar, svårare är det inte.
 
Last edited:

Jönsson

Medlem
För min del är det egalt vilket kött jag stoppar i mig, så länge det smakar bra. Det är naturligtvis trist att det marknadsförs som en produkt när det i själva verket är en annan. Vi ska dock inte inbilla oss att det inte även förekommer hemmavid, även om det inte är i samma utsträckning.

Det som är bekymmersamt är dock hanteringen av de djur som sedan ska bli föda. Jag gissar att de hundar som på Bali säljs som kyckling inte har fått den mest värdiga behandlingen. Å andra sidan, har man de betänkligheterna så ska man nog undvika all form av kött i tredje världen, oavsett om det är hund eller inte. Samtidigt får vi ju ständigt larmrapporter från sverige och resten av Europa på att vi missköter våra matdjur. Har man moraliska och etiska funderingar kring det hela så kanske man inte ska äta kött överhuvudtaget.
 

LarsCph

Medlem
Det er et svært emne - og der findes nok modbydelige eksempler fra nærmest hele verden. Jeg har rejst en del til Filippinerne og der spiser man også hund i provinserne (det er vist nok forbudt dog) og ikke mindst balut som heller ikke er så rart. Men omvendt syntes flere at det er meget underligt og helt forkert når jeg fortæller at jeg syntes kanin er ganske lækker spise. Der er jo også Norge hvor man fanger og slagter hvaler - men det sælges nok primært som hval dog.

Som turist og rejsende generelt er det vigtigste nok at være opmærksom på hvad man skal være forsigtig med på sit rejsemål. Der er også lande som jeg ikke ønsker at besøge, men det er så mere med baggrund i min personlige sikkerhed. Isoleret set gør det mig ikke noget specielt, at der findes nogen som spiser hundekød så længe dyrene behandles anstændigt i deres opvækst. Og jeg vil tro, at det ikke kun er hunde som behandles usselt i Indonesien set med europæisk standard. For eksempel er hanekamp en udbredt folkesport derude. Til gengæld går høns jo frit overalt, ikke noget med burhøns som man vel stadig finder her ;)
 

LarsCph

Medlem
Nu er "nyheden" også nået til de danske formiddagsblade - Chok i ferie-paradis: Turisterne bestiller kylling - i virkeligheden er det hundekød | BT Udland - www.bt.dk - helt utrolig useriøst. "Udover at mange turister bliver ført bag lyset, så kan det få alvorlige konsekvenser, hvis man spiser hundekød. Ifølge Andrew Dawson, direktør og læge hos New South Wales Poisons Information Centre, kan hundekødet forårsage kvalme, ømme muskler og de indre organer kan lide skade.". Det har da intet som helst at gøre med at det er hundekød, men mere hvis kræet er aflivet med cyanid. Men ja det sælger sikkert aviser... *sick*
 

Mediana

Medlem
Vi har planer på att åka till Bali nästa månad och även jag måste säga att det inte känns så där jättebra. Att stanna hemma är kanske inte något alternativ men jag kan tänka mig att undvika gatustånd och mindre ställen. Kommer väl sluta med något All Inclusive eller så kanske jag får passa på och köra den där fastan.
 

Johanna

Medlem
Vi har planer på att åka till Bali nästa månad och även jag måste säga att det inte känns så där jättebra. Att stanna hemma är kanske inte något alternativ men jag kan tänka mig att undvika gatustånd och mindre ställen. Kommer väl sluta med något All Inclusive eller så kanske jag får passa på och köra den där fastan.
Planerar Bali under jul och nyår. Vad är det som inte känns så bra? Att det kan vara hundkött eller något annat?

Själv åt jag hund i Nordkorea. Var tvungen att smaka. Nu är nästan ingen mat där god så inte heller den här soppan. Inte äcklig men ingen kulinarisk upplevelse.
 
Jobbigt att inte kunna äta hummer eller kräftor heller. Att kokas levande är välinte så mycket bättre än hundens eller sköldpaddans öde? :)
 
Toppen