Senaste nytt

Bali or not...?

Senator

Moderator
Måste ställa en rätt oviktig men nyfiken fråga såhär på kafferasten som jag undrat över i flera år nu - varför är det så exceptionellt många BC:are som besöker just Bali? Finns väl ett halvdussin trådar om ön och förmodligen mer info och rapporter än om t.ex. Sydamerika, Centralamerika och Karibien sammanlagt, i princip "alla" verkar ha varit där. Har det något med Eurobonus att göra, eller hotellprogram (Hiltons hotell verkar nämnas ofta)?
Observera att jag absolut inte har nåt emot ön, skulle kunna tänka mig åka dit, men ligger inte på topplistan över drömresmål..än :)


För min del så har jag varit tre gånger med lite olika förutsättningar. Två första gångerna var det som en del av, eller förlängning av Asienresor. Den sista gången var det med min numera fru på ren semester. Jag har alltid bott i Nusa Dua på Conrad och har därmed säkert missat massor ;) Jag har varit två gånger i början av januari utan att se så mycket regn. Men vi känner oss nog lite mätta på Bali, i alla fall ett tag framåt.

Jag tror anledningen till att just Bali har varit populärt är:
1. Eurobonustillgänglighet. Karibien är ohört svårt att nå med bonusresor, särskilt under högtider som nyår.
2. Hotellurval. Inte bara Hilton men också Accor och Marriott.
3. Kombination med andra destinationer i Asien
4. Kostnadsläget. Karibien med familj är rätt så dyrt.
5. Exotisk destination.
6. Lite mytomspunnen.

Jag skulle nog inte välja Bali igen över Thailand med familjen. Men vi åker nog tillbaka när sonen är lite äldre.
 

aikelo

Medlem
För mig var det enkelt. Så långt bort som möjligt med poäng till sol o bad destination. Som ren bonus förr så fick man ju dessutom platser med Singapore Airlines som ska ha service i det övre skiktet. Har själv dock aldrig kommit iväg än pga pandemin.
 

NyfikenGrau

Medlem
För min del så har jag varit tre gånger med lite olika förutsättningar. Två första gångerna var det som en del av, eller förlängning av Asienresor. Den sista gången var det med min numera fru på ren semester. Jag har alltid bott i Nusa Dua på Conrad och har därmed säkert missat massor ;) Jag har varit två gånger i början av januari utan att se så mycket regn. Men vi känner oss nog lite mätta på Bali, i alla fall ett tag framåt.

Jag tror anledningen till att just Bali har varit populärt är:
1. Eurobonustillgänglighet. Karibien är ohört svårt att nå med bonusresor, särskilt under högtider som nyår.
2. Hotellurval. Inte bara Hilton men också Accor och Marriott.
3. Kombination med andra destinationer i Asien
4. Kostnadsläget. Karibien med familj är rätt så dyrt.
5. Exotisk destination.
6. Lite mytomspunnen.

Jag skulle nog inte välja Bali igen över Thailand med familjen. Men vi åker nog tillbaka när sonen är lite äldre.

Tack, väldigt intressant. För en oinvigd beskriver ju dock punkt 3-6 egentligen Sydostasien som helhet, åtminstone i relation till Bali. Så antar punkt 1 och 2 överväger ;) Bonusresor har jag aldrig riktigt kommit igång med, åtminstone inte innan jag "upptäckte" MR rewards som gör det möjligt att samla poäng utan att välja bolag eller allians förrän det är dags att boka. Så det förklarar varför jag inte riktigt "sett" Bali.
Vad gäller hotell så tycker jag såklart det är trevligt med schysst hotell, men fixar inte ligga på resorts en hel semester, för rastlös och måste runt och upptäcka :)

Tillägg: Ser detta med hotellutbud nu när jag kollar närmare, särskilt då just Nusa Dua, fler hotellkedjor representerade än någon ort jag kan komma på vid Medelhavet!
Dock väldigt tunnsått med kedjor bortom Denpasars närområde. Fast ön kanske ändå är bäst där?

Har lite lösa planer på att nån gång kombinera Bali med rundresa i Kakadu national park etc. under vårt sommarhalvår när det är torrsäsong.
 
Last edited:
Tackar, intressant med längre utläggning! Fast även du hade kanske aldrig besökt ön från början om det inte varit för tillgången på bonusresor då?
Det där med australier och Bali har nog mer med extrem prisskillnad mot hemma att göra, tänker på att de flesta australier säkert har fler soltimmar och mindre regn än en tropisk ö som Bali. Och prisvärd verkar ju ön defintivt vara, även om det går att säga det samma om hela Sydostasien utom kanske Singapore.

Jag har nog minst 1 resa per år som är styrd av vart man kan få mest "bang for the buck". För tillfället är det ANA First till Tokyo (när man väl kommer in). Jag önskar det fanns bättre alternativ i First till Sydamerika (Eurobonus) men har pga detta även börjat samla Miles & More. Angåpende Bali så kunde jag dock lika gärna åkt till något annat ställe kring Singapore, eftersom det var dit First fligthen gick, men valde Bali pga naturen och öns populäritet.
 
Last edited:

MartinH

Medlem
Måste ställa en rätt oviktig men nyfiken fråga såhär på kafferasten som jag undrat över i flera år nu - varför är det så exceptionellt många BC:are som besöker just Bali? Finns väl ett halvdussin trådar om ön och förmodligen mer info och rapporter än om t.ex. Sydamerika, Centralamerika och Karibien sammanlagt, i princip "alla" verkar ha varit där. Har det något med Eurobonus att göra, eller hotellprogram (Hiltons hotell verkar nämnas ofta)?
Observera att jag absolut inte har nåt emot ön, skulle kunna tänka mig åka dit, men ligger inte på topplistan över drömresmål..än :)
Poäng, tillgänglighet, pris, väder!

Min första resa till Bali 2015 slutade i Berlin då Lufthansa förstaklass incheckning upptäckte att mitt pass gick ut inom 6 månader...doh! På nåt magiskt sätt fick jag tillbaka poäng och skatter fast jag hade påbörjat resan. Några veckor senare gick det bättre, då med förstaklass på Lufthansa, United (!) och Thai. Sedan dess har det blivit 5 resor till.
Det finns många bra poänghotell. För några år sen bodde jag på ett Radisson som låg jättebra till, för 15000 poäng. Hyatt och Hilton har flera billiga/bra alternativ.
Jag älskar bra badstränder, men just där tycker jag inte Bali är så bra. Enligt mig,
Kuta/Seminyak - kasst
Nusa Dua - Grand Hyatt, jättebra strand, Hilton, kass strand
Benoa - Conrad, ok strand
Sanur - bra

Väder - har vart på Bali i februari, april, september, oktober och december. Alltid bra, inte mer regn än nån annan gång.
 
Toppen