Senaste nytt

Bali or not...?

pastar

Medlem
@Kevinator det kanske är lite våghalsigt att utge sig för att vara kunnig på vädret på andra sidan jorden, men redan för några år sedan sa mina balinesiska kompisar att "something is wrong with the weather" och syftade på att "säsongerna" inte riktigt är som det brukade.

Frågade precis min europeiska kompis som bott där nästan 10 år om detta och han skrev att senaste åren har regnsäsongen varit mild, men backar man lite till så var den extrem något år vilket kanske inte säger så mycket.
För min egen del så oavsett vilken årstid jag varit där har det regnat ibland. Rätt ordentligt också. Det är inte ovanligt att det svämmar över för stunden så att säga och ibland så har jag kört med vatten en bra bit över fotpinnarna på motorcykeln, men då kortare bitar. Sen rinner det undan.
På dagarna har det generellt sett pågått en liten stund och sen blir det blå himmel igen. På nätterna lite mer kanske men då är man väl generellt sätt mer inomhus i alla fall.

Men det som dock är något att betänka, och som jag tror många missar, är att vindarna är annorlunda under den delen på året vilket gör att vattnet tex kring västra sidan (Kuta, Seminyak, Jimbaran och även Canguu dock i olika grad) blir väldigt äckligt med sopor och kvistar etc som driver in. Det innebär att dom tex på Kuta beach behöver köra med lastbilar varje morgon och städa stranden.
Det är oftast en inte helt perfekt upplevelse när man tar sin första surflektion och får en gammal soppåse i ansiktet och krockar med en halv palm.
Dvs att andra kusten är lite säkrare kort och bukiten (halvön som sticker ut) är lite bättre också.

Om du har några frågor som du tror jag kan hjälpa till med kanske det är enklast att ta det i ett PM så kan jag dela med mig av mina erfarenheter utan att påstå att jag är expert på Bali.

Med vänlig hälsning //P
 

Taggen

Medlem
Har bokat julresa till Bali (2 veckor i dec och jan), det blir första gången för oss! Efter att ha läst på lite på nätet förstod jag att det är mitt i regnperioden. Vad kan jag förvänta mig vädermässigt? Hur mycket regn kan det bli?
Gjorde exakt samma resa 2016/17 och visst, det var inte solsken hela tiden men det var inte tal om monsun heller. Vi hade nog en dag av tio då det regnade större delen av dagen men annars var det spridda skurar om ens det så även om det är regnperiod så betyder inte det håll dig borta. Dock var det sällan sol från klarblå himmel utan mer blandat med sol och moln om vartannat. Skulle säga en bra period för att inte spendera all tid på stranden utan även utforska Bali. Temperaturerna är också högst hanterbara. Skall tilläggas att vi bodde vid Nusa Dua stranden.
 

NyfikenGrau

Medlem
Måste ställa en rätt oviktig men nyfiken fråga såhär på kafferasten som jag undrat över i flera år nu - varför är det så exceptionellt många BC:are som besöker just Bali? Finns väl ett halvdussin trådar om ön och förmodligen mer info och rapporter än om t.ex. Sydamerika, Centralamerika och Karibien sammanlagt, i princip "alla" verkar ha varit där. Har det något med Eurobonus att göra, eller hotellprogram (Hiltons hotell verkar nämnas ofta)?
Observera att jag absolut inte har nåt emot ön, skulle kunna tänka mig åka dit, men ligger inte på topplistan över drömresmål..än :)
 
  • Gilla
Reactions: KED

NyfikenGrau

Medlem
Aah, där ser man! Jo, som jag känner det här forumet så förstod jag ju att det inte räcker med "jättetrevlig och jättefin ö", utan att det måste ha någonting med poäng, awards, deals eller kabiner att göra :D
 
Måste ställa en rätt oviktig men nyfiken fråga såhär på kafferasten som jag undrat över i flera år nu - varför är det så exceptionellt många BC:are som besöker just Bali? Finns väl ett halvdussin trådar om ön och förmodligen mer info och rapporter än om t.ex. Sydamerika, Centralamerika och Karibien sammanlagt, i princip "alla" verkar ha varit där. Har det något med Eurobonus att göra, eller hotellprogram (Hiltons hotell verkar nämnas ofta)?
Observera att jag absolut inte har nåt emot ön, skulle kunna tänka mig åka dit, men ligger inte på topplistan över drömresmål..än :)

Jag kan bara svara för egen del. För mig handlade det om en kombination av destinationen och tillgängliga bonusresor i förstaklass. När jag reste så kunde man boka Singapore Airlines First mellan CPH-SIN och sedan vidare i business till DPS. Detta var den största anledningen till att jag valde Bali som destination, självklart med ett stop i Singapore för att få hinna uppleva staden (även om det bara var för en dag).

När jag väl började kolla på Bali så insåg jag att detta var en extremt populär ö för exempelvis Australiensare. Dom använder Bali lite som skandinavier använder Mallorca. En snabb och solsäker getaway. Ön har varit populärt i årtionden, för bvackpackers och folk som vill "finna sig själva". För några år sedan vart det även utmänt till #1 på "tripadvisors best destinations list". Ön fick även en uppsving efter filmen Eat Pray Love (2010) - IMDb

Jag såg även att det fanns mycket att uppleva på den relativt lilla ön. Allt från hipsters och yoga freaks, djungel och svarta lavastränder, surfning och dykning och mycket mycket mer. Efter att ha varit där i 8 dagar så kan jag bara konstatera att Balis absolut bästa USP är deras lokalbefolkning som är så extremt trevliga i sättet. Thailand, släng dig i väggen. Jag har lite svårt att beskriva det, men jag tror det har att göra med deras kultur och religion (Hindu).

Jag kommer defenitivt att återkomma, även om jag inte hittar biljetter i första klass :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag kommer defenitivt att återkomma, även om jag inte hittar biljetter i första klass :)

Tackar, intressant med längre utläggning! Fast även du hade kanske aldrig besökt ön från början om det inte varit för tillgången på bonusresor då?
Det där med australier och Bali har nog mer med extrem prisskillnad mot hemma att göra, tänker på att de flesta australier säkert har fler soltimmar och mindre regn än en tropisk ö som Bali. Och prisvärd verkar ju ön defintivt vara, även om det går att säga det samma om hela Sydostasien utom kanske Singapore.
 

JacobGBG

Medlem
Aah, där ser man! Jo, som jag känner det här forumet så förstod jag ju att det inte räcker med "jättetrevlig och jättefin ö", utan att det måste ha någonting med poäng, awards, deals eller kabiner att göra :D

För mig så handlar det också mycket om att Bali är som bäst på vinterhalvåret medans man går här hemma i snöslask.

Fram tills i vintras när SAS ändrade poängkartan så hade Thailand samma poängkostnad som Bali för EB *A award så det spelade säkert också in.
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
För mig så handlar det också mycket om att Bali är som bäst på vinterhalvåret medans man går här hemma i snöslask.

Fast Bali är väl maximalt regnigt under vår vinter? Faktiskt största enskilda skälet till att jag aldrig åkt dit. Västra Thailand, västra Filippinerna samt delar av norra Malaysia och södra Vietnam har t.ex. sin torrperiod då, så dessa ställen har jag besökt "vintertid" :)
 
Toppen