Senaste nytt

Bali med omnejd - tips på aktiviteter, dykning och hotell/resorts

Har de påbörjat någon byggnation på gamla Bali Hyatt? I januari var det närmast en krigszon, i stort sett bara ytterväggarna av de tre gårdarna med rum var kvar + den stora restaurangen.
Nej, de väntar fortfarande på tillstånd från staten. Tar 2-3 år innan det är klart. Har redan stått tomt 1.5 år.
 

Vaniljvodka

Medlem
Har läst igenom den här tråden och behöver råd. Kommer troligtvis ha fyra nätter på Bali i mars nästa år och vill hitta ett strandnära hotell / resort som inte ligger för långt ifrån flygplatsen. Max 1-2 timmar med bil. Vi kommer inte köra i vänstertrafik, så jag gissar att taxi är smidigast?

Det är jag och sambo och vi letar efter nåt lugnare och gärna utan för mycket turister. Men om jag förstår den här tråden rätt så blir det ganska svårt ifall vi inte vill åka över halva ön.

Känner att Nusa Dua Beach ser fint ut, men blir lite avskräckt av att det kanske bara är ett "lyxhotellsghetto" och ingenting mer. Kuta lockar inte, men Sanur kan jag kanske tänka mig.

Finns det nånting mindre lite längre upp längs kusten som skulle passa oss? Vi vill gärna kunna äta nån annanstans än på hotellet och är inte intresserade av dykning.

Budget för hotell: ca 2000:- per natt. Målbild för hotellet, nånting i den här stilen: Kayumanis Private Villa & Spa | Introduction

Tacksam för tips.
 

jerixon

Medlem
Hade själv en bokning på Radisson innan det togs bort från Club Carlson.
Nu sneglar jag mot Conrad istället då det verkar bra, speciellt som Hilton Diamond :)
Kan va värt att kika på!
 

Impendill

Medlem
Har bott i nusa dua och det är i stort sett bara lyxhotell. Dyrt och opersonligt.

Har bott en liten bit upp från nusa dua ( minns inte vad det hette men ligger längre norrut på den lilla halvön). Där var det bättre, en del restauranger att välja på osv.

Kan rekommendera daluman villa. Där bor man fint med egen liten pool som hör till varje bungalow. Ligger på gränsen till legian.

Kan också rekommendera "the magani, eller magani hotel."
Minns inte namnet . Det var superfräscht och billigt.

Vi bodde även på den norra sidan av ön i singaraja på ett mycket fint hotell med privata pooler till rummen.
Minns ej namnet. Men vi utgick därifrån på delfin safari.

Har varit på Bali två gånger och tycker väl inte att det faller mig i smaken. Finns säkert fina ställen om du letar och tittar på tripadvisor.

Ubud har jag inte varit men det verkar fint.
 

charmkurs

Medlem
Jag skulle ta in på Alila Manggis i Candidasa. Ett fyrstjärnigt hotell med femstjärnig och personlig service, dessutom en mycket bra restaurang - och kul matlagningskurs. Tror att det är mitt favorithotell på Bali trots att jag sett sådana som är "tjusigare". Ryms gott och väl i budget. Skulle nog beställa transfer från flygplatsen för smidigaste resa dit.
Candidasa har en strand som håller på att rekonstrueras, fint ljus där och speciellt stämning. Inte överbefolkat av turister som i Kuta etc. Dessutom flera spännande ställen att äta på i byn. Candidasa är väl värt resan!

Boutique Hotel Bali | Hotel in Candidasa | Alila Manggis
 

andersl

Medlem
Har gjort lite mer research och nu lutar det åt Villa Campuhan | Villa Campuhan i Karangasem lite drygt 1,5h från flygplatsen. Ser otroligt vackert ut. Frågan är bara om det går att ordna transfer via hotellet.

Om det inte går via hotellet, så fungerar det bra att ta Uber eller Grab från flyplatsen. Ca 300.000rph till Karangasem, betydligt bättre bilar än vanlig taxi och förare som pratar engelska.
 

Sofia

Medlem
Har gjort lite mer research och nu lutar det åt Villa Campuhan | Villa Campuhan i Karangasem lite drygt 1,5h från flygplatsen. Ser otroligt vackert ut. Frågan är bara om det går att ordna transfer via hotellet.
Det är otroligt vackert längs den kuststräckan och soluppgångarna är magiska. Dock ett varningens finger för att det inte finns något att göra förutom att hänga på hotellet. Utbudet av restauranger annat än där locals äter, dvs gatustånd som poppar upp framåt kvällningen, finns inte alls.
Väljer ni istället att hålla i er närheten av Ubud blir utbudet av restauranger större och även om ni inte kan gå till dem (beroende på var ni väljer att bo) så står hotellen ofta för transfer in till själva stan större delen av dygnet.
En av de lyxigaste resorterna här är Hanging Gardens, Hanging Gardens of Bali som ligger vid en flodfåra med spektakulär utsikt över denna, och över risfälten omkring.
Om ni vill ha tips om en bra chaufför så har jag en på lut. Jag har använt mig av samma man nu i flera år och han har aldrig gjort mig besviken, eller tagit för mycket betalt, snarare tvärt om.
 

Vaniljvodka

Medlem
Det är otroligt vackert längs den kuststräckan och soluppgångarna är magiska. Dock ett varningens finger för att det inte finns något att göra förutom att hänga på hotellet. Utbudet av restauranger annat än där locals äter, dvs gatustånd som poppar upp framåt kvällningen, finns inte alls.
Väljer ni istället att hålla i er närheten av Ubud blir utbudet av restauranger större och även om ni inte kan gå till dem (beroende på var ni väljer att bo) så står hotellen ofta för transfer in till själva stan större delen av dygnet.
En av de lyxigaste resorterna här är Hanging Gardens, Hanging Gardens of Bali som ligger vid en flodfåra med spektakulär utsikt över denna, och över risfälten omkring.
Om ni vill ha tips om en bra chaufför så har jag en på lut. Jag har använt mig av samma man nu i flera år och han har aldrig gjort mig besviken, eller tagit för mycket betalt, snarare tvärt om.

Tänker att vi bara är där i fyra nätter, då kanske man klarar sig med att mestadels hänga på hotellet / äta där. Tripadvisor-recensionerna vittnar alla om fantastisk mat också.

Har kollat på Ubud / Hanging Gardens och även om det ser väldigt vackert ut så bor jag helst vid havet.
 
Toppen