Senaste nytt

Bagageregler på All Nippon

thsred

Medlem
Tänkte kolla om någon (och kanske ffa @Dr. Miles) vet vad som vilka bagageregeler som gäller för ANA.
Jag och en kompis ska åka till Japan för skidåkning med SAS och inrikesanslutningen är med ANA och undrar hur deras bagagerutiner ser ut för skidor? SAS får man ju ta med sig skidbag och pjäxbag som ett bagage (alltså om man har 2 pcs i c-klass så räknas skidbag+pjäxbag som 1 pcs). Eftersom det är anslutande flygning så gäller ju SAS bagageregler, men räknas då skidor och pjäxor som ett kolli, trots att det de facto är 2 stycken väskor. Om om man åker economy inrikes (på en separat bokning) vad är bagagerelgerna då? Och vad kostar extrabagage (skidutrustning)?
Har försökt att leta på ANAs hemsida men där verkar bara internationella regler stå. Eller så är det på japanska (vilket jag inte riktigt är så bra på - typ inte alls).
 

Dr. Miles

Expert
Det finns ingen begränsning av hur många väskor man får checka in på ANA inrikesflyg så länge måttet & vikten av väskorna är inom gränsen.

Har du Star Alliance Gold, kan du ta med 20 kg extra. Totalt 40 kg i Economy class.
ANA skrev:
There is no limit to the number of bags that may be checked in if the above mentioned conditions are met.

* Star Alliance Gold members can check their baggage free of charge up to 20kg more than the standard limit (Economy Class: 40kg, Premium Class: 60kg)
 

thsred

Medlem
Har du allt på en biljett eller är det två olika biljetter? Du är lite otydlig på den punkten... Och hur reser du? Antar att du flyger CPH-NRT och sedan vidare?

Genomgående biljett till Tokyo och sedan även genomgående hem från Sapporo i business. Däremot är det en enkel Tokyo - Sapporo i economy.

Edit:

Fö har ANA en utmärkt sida på engelska. Här är bagagereglerna tex: Information on Domestic Flight-Baggage|Prepare for travel [Domestic]|ANA

Letade efter den sidan men lyckades inte hitta den. Kom bara in på sidan för internationellt resande. Tack för länken.

Det finns ingen begränsning av hur många väskor man får checka in på ANA inrikesflyg så länge måttet & vikten av väskorna är inom gränsen.

Har du Star Alliance Gold, kan du ta med 20 kg extra. Totalt 40 kg i Economy class.

Toppen! Tack för hjälpen!
 

Marcusen

Medlem
fångar upp den extremt gamla tråd och ställer i princip samma fråga eftersom jag inte lyckats hitta nått svar, man behöver alltså inte "förboka" skidfrakt på inrikesflyg med ANA? En annan fråga i samma härad, har en Award-bokning via SAS med ANA där det står allowance 40K, antar det då betyder 2x20kg?
 
Genomgående biljett till Tokyo och sedan även genomgående hem från Sapporo i business. Däremot är det en enkel Tokyo - Sapporo i economy.



Letade efter den sidan men lyckades inte hitta den. Kom bara in på sidan för internationellt resande. Tack för länken.



Toppen! Tack för hjälpen!
Var i Hokkaido ska du åka skidor? Finns ju några ställen. Oavsett så är det riktigt nice (var i Hirafu och åkte för några år sedan). Hade gärna åka tillbaka någon gång..
 
Genomgående biljett till Tokyo och sedan även genomgående hem från Sapporo i business. Däremot är det en enkel Tokyo - Sapporo i economy.



Letade efter den sidan men lyckades inte hitta den. Kom bara in på sidan för internationellt resande. Tack för länken.



Toppen! Tack för hjälpen!
Var i Hokkaido ska du åka skidor? Finns ju några ställen. Oavsett så är det riktigt nice (var i Hirafu och åkte för några år sedan). Hade gärna åka tillbaka någon gång..
 

ilon

Medlem
Jag skulle rekommendera att ringa in och förboka bagaget.
När jag flög till Hokkaido i vintras med ANA (+ Air Do ekonomi inrikes) så var det inga problem, men de ville att man förboka. Huruvida det krävs vet jag inte.
 

Marcusen

Medlem
Var i Hokkaido ska du åka skidor? Finns ju några ställen. Oavsett så är det riktigt nice (var i Hirafu och åkte för några år sedan). Hade gärna åka tillbaka någon gång..
Blir Hirafu, Otaru och Furano som blir tre "basläger" under trippen, känns lovande. Går och sneglar på mina nya Line Pescado dagligen ;-)

Rörande baggagereglerna så fick jag det utrett med ANA, men behövde inte förboka någoting, obegränsat antal kolli men en begränsning på totalvikt om 20kilo i Economy, fast tariff som var extremt låg på kilon över detta upp till 100kg, så man tjänar inte på att köpa en PE-biljett för att få 20kg till.
Iallafall inte till dom priser jag hittat.

Försökte lägga till ett leg på min bokning OSD-ARN-CPH-NRT-CPH-ARN-OSD och få en OpenJaw och snika till mig mera baggage men då den är bokad med MC premium-rabatten så hamnade PE i Bokningsklass F vilket inte gick att kombinera med en *A-awardbokning utan då var tvungen att konvertera ner till Ekonomiklass på hela bokningen alt få till Business på NRT-CPH men där finns det inga lediga platser just nu :-(

Så det blir till att köra vidare på min *A-award bokning CTS-NRT som jag har...

Går ju alltid att boka om :-9

//M
 
Toppen