Senaste nytt

Bagageregler, MSC (Most Significant Carrier)

AABack2ARN

Medlem
Personligen tycker jag den här länken om IATA reolution 302 är bra och förklarar det på ett bra sätt. Om jag åker LLA-ARN-EWR-CPH-ARN-LLA och min första flygning sker på ett UA codeshare på SK flighten LLA-ARN så gäller UA's regler på hela min resa. Både till och från USA.

USA reglerna verkar vara ett undantag från 302 som är påhittat av DOT.

Men det som kan göra detta absurt är att personalen i LLA skall ta betalt av en passagerare enligt United Airlines tariffer. Säg att en statuslös stackare checkar in två väskor i Luleå på en UA-marketed flight LLA-ARN-EWR. Personalen skall i detta fall ta betalt för andra väskan enligt deras regler (USD100) och inte enligt SAS egnra regler. Undrar hur många som kan alla dessa regler???
 

mry

Medlem
Jag antar att de i Luleå inte har koll på det om jag säger så.

Jag är dock fundersam på om reglerna om extra bagage ifall man är *G verkligen gäller, för det står det inget om i villkoren. gör de det är ju Uniteds regler 3 x 32 kg vill jag minnas.
 

AABack2ARN

Medlem
Om jag tolkar texterna rätt är vissa förmåner som exempelvis *G inte i sig bindande utan listade på respektive bolags hemsida som undantag.

Exempelvis skriver både AA och UA att inkluderad mängd är 1 kolli à 23 kg. Andra kollit kostar USD40 (tex) men att *G och vissa andra grupper är undantagna detta. Min tolkning är nog att den inkluderade mängden enbart är första kollit men bolaget bjuder på avgifterna i vissa fall.

Rörigt minst sagt!
 

Dr. Miles

Expert
Jag har flyttat diskussion om Bagageregler om Most Significant Carrier till den här tråden från olika trådar.
Vänligen fortsätta diskussionen här. :)
 

pljung

Medlem
Pratade med SAS idag då jag har en bokning GOT-LAX (utresa via ARN-ORD) senare i år där första segmentet på hemresan flygs av Virgin America, och fick bekräftat att det på denna resa är SAS bagageregler som gäller för samtliga segment (både ut och hemresa).
 

AABack2ARN

Medlem
Och med lite tur slipper du argumentera dig blå när du checkar in med Virgin America ;)

Men, absolut, läser man reglerna så är det en korrekt tolkning.
 

Dr. Miles

Expert
När jag var i Hong Kong sist och flög ut med British Airways sa BA:s check in agenten till mig att som British Airways Executive Club Gold medlem kan man checka in upp till 4 väskor x max 32 kg när man flyger med British Airways.
Jag frågade henne om det gäller även om jag har anslutningsflyg med andra oneworld flygbolags flygning, sa hon att det inte skulle gälla utan max 20 kg för sista extra bagaget.

Ska det inte gälla MSC regel även för förmåner som inte ingår i biljetten (avtalet)?
 

nota bene

Medlem
När jag var i Hong Kong sist och flög ut med British Airways sa BA:s check in agenten till mig att som British Airways Executive Club Gold medlem kan man checka in upp till 4 väskor x max 32 kg när man flyger med British Airways.
Jag frågade henne om det gäller även om jag har anslutningsflyg med andra oneworld flygbolags flygning, sa hon att det inte skulle gälla utan max 20 kg för sista extra bagaget.

Ska det inte gälla MSC regel även för förmåner som inte ingår i biljetten (avtalet)?
Det är min uppfattning. Jag har i alla fall inte stött på problemet när jag flög AA med anslutning Finnair i C med en väska som gick på statusen.
 
Toppen