Senaste nytt

Bagageregler, MSC (Most Significant Carrier)

mry

Medlem
Det finns ju även en tredje punkt och där står det:

- Notera att det först angivna flygbolaget på biljetten och det bolag som verkligen flyger, sk. codeshare, inte behöver vara detsamma. Det är alltid det först marknadsförda flygbolags regler som gäller.

Det tolkar jag dessutom att det räcker att börja sin resa med att boka ett flight som har codshare med UA och boka med UA flightnummer först, eller har jag fel?

t.ex. börja sin resa med UA6974 från LLA till ARN och sen åka vad man vill till USA?
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Det finns ju även en tredje punkt och där står det:

- Notera att det först angivna flygbolaget på biljetten och det bolag som verkligen flyger, sk. codeshare, inte behöver vara detsamma. Det är alltid det först marknadsförda flygbolags regler som gäller.

Det tolkar jag dessutom att det räcker att börja sin resa med att boka ett flight som har codshare med UA och boka med UA flightnummer först, eller har jag fel?

t.ex. börja sin resa med UA6974 från LLA till ARN och sen åka vad man vill till USA?

Så tolkar jag det också när det gäller USA-resor...
 

NotRyan

Medlem
Sorry, det är inte så det fungerar. Så fort man flyger med ett annat bolag än det som man köpt biljetten av så gäller det opererande bolagets regler...

I alla fall så länge man inte flyger till USA :cool:

Då är det helt plötsligt det första marknadsförande bolagets regler som gäller på hela PNR (även hemresan)...

Mvh
/NotRyan
 

Roger J

Medlem
Kom vi inte fram till att detta är ändrat nyligen? Numera är det first-carrier principen och inte most-significant ( som det var tidigare).

Det ska mycket riktigt vara ändrat på IATA-nivå. Någon som jobbar med detta kanske kan verifiera. Känns som att det blir svårare och svårare att räkna ut detta med hur mycket väskor man får ha på genomgående biljetter. I stället för tvärtom. Har man ett matarflyg med SAS för att åka exempelvis Lufthansa från Frankfurt är det max 23kg väska som gäller. Även om man reser i First. Och så vidare...
 

AABack2ARN

Medlem
Hmm? Den regel som gäller är väl IATA Resolution 302 som infördes 1 april 2011? Eller har den ändrats igen.

SAS hemsida beskriver regelverket ganska så väl här.

Om denna resolution gäller så är det mycket riktigt gäller andra regler för resa till och från USA och inom Europa är det bolag som flyger (operating carrier) den första internationella sträckan vars regelverk gäller.

Men visst är det svårare och svårare att förstå vad som verkligen gäller, i synnerhet som flera bolag börjar marknadsföra extra bagagge som en förmån (som i många fall inte kan upplevas om man reser på interline-biljetter)...
 

mry

Medlem
Personligen tycker jag den här länken om IATA reolution 302 är bra och förklarar det på ett bra sätt. Om jag åker LLA-ARN-EWR-CPH-ARN-LLA och min första flygning sker på ett UA codeshare på SK flighten LLA-ARN så gäller UA's regler på hela min resa. Både till och från USA.
 
Personligen tycker jag den här länken om IATA reolution 302 är bra och förklarar det på ett bra sätt. Om jag åker LLA-ARN-EWR-CPH-ARN-LLA och min första flygning sker på ett UA codeshare på SK flighten LLA-ARN så gäller UA's regler på hela min resa. Både till och från USA.

Nja, jag förstår det mer som att det beror på vem som flyger ARN-EWR sträckan: "The first operating carrier that crosses from one TC zone to another is MSC" .. Om den är SK operated så borde det väl vara: "SK concept applies" eller??
 

mry

Medlem
Nja, jag förstår det mer som att det beror på vem som flyger ARN-EWR sträckan: "The first operating carrier that crosses from one TC zone to another is MSC" .. Om den är SK operated så borde det väl vara: "SK concept applies" eller??

Om det _INTE_ varit till USA så har du rätt. Läs det längst ner.

Special rules for travel to/from USA
• Marketing carrier rules apply.
Marketing carrier= the airline whose prefix is used in the ticket when another airline is operating.
Example: LAX UA NYC UA (SK operating) ARN SK NYC UA LAX
UA concept applies for the entire trip
• For travel to/from USA, the MSC on outbound travel also applies for the return travel
 
Toppen