Senaste nytt

Bagageregler, MSC (Most Significant Carrier)

Roger J

Medlem
Här är en del av svaret från SAS Customer Relations, då jag undrat över att jag fick betala för väska nummer 4 när jag checkade in på en biljett med långflyget i First, men första segmentet med CM i Business:

".... Man applicerar inte längre ”most-significant-segment-regeln”. Reser man med en av våra partners, på en så kallad ”codeshare”-flygning, så är det dennes bagageregler som gäller. Således bestäms det tillåtna antal bagage som får checkas in utan extra kostnad av det första flygbolaget i resplanen..."
 

Roger J

Medlem
Måste inte SAS (och andra bolag) följa IATA-regeln om Most Significant Segment? På SAS-biljetten i fråga står dessutom tydligt angivet 3PC bagage även för de första sträckorna som bara är i Business. Tycker det verkar konstigt att man då bara får checka in 2PC. (samt en extra för Star Gold givetvis).
 

mry

Medlem
Det är väl som så att resor till USA skiljer sig pga lag i USA och den säger att reglerna för första bolaget på biljetten gäller på hela resan. Det jag inte lyckas reda ut är om det är det första bolaget som man flyger men på ditresan är de regler som gäller även på hemresan?
 

NotRyan

Medlem
Det är väl som så att resor till USA skiljer sig pga lag i USA och den säger att reglerna för första bolaget på biljetten gäller på hela resan. Det jag inte lyckas reda ut är om det är det första bolaget som man flyger men på ditresan är de regler som gäller även på hemresan?

Jag skulle tolka det så att det är första bolaget på din returresa som bestämmer bagagereglerna, ex. om du skulle börja med AA inrikes USA och sen byta till SK intercont på samma bokning så är det AAs regler som gäller. Men det är inte helt glasklart, det står första bolag på biljetten och man skulle kunna tolka det som första bolaget i en t.o.r resa. Jag skulle dock utgå från att det är första bolaget på returresan.
 

mry

Medlem
United har gjort en sida där man kan söka hur mycket man får ha, och söker man från t.ex. LAS till valfri flygplats i europa får man 3 x 32 kg. Det står även följande i deras FAQ rörande om man flyger med andra bolag inom *A.

What if I am connecting onto a codeshare or Star Alliance® partner flight?
When a customer travels on a codeshare flight or on an aircraft operated by a Star Alliance member airline, then the policy regarding checked bags follows the rules determined by the originating marketing carrier.
 

NotRyan

Medlem
Jag skulle tolka det så att det är första bolaget på din returresa som bestämmer bagagereglerna, ex. om du skulle börja med AA inrikes USA och sen byta till SK intercont på samma bokning så är det AAs regler som gäller. Men det är inte helt glasklart, det står första bolag på biljetten och man skulle kunna tolka det som första bolaget i en t.o.r resa. Jag skulle dock utgå från att det är första bolaget på returresan.

Jag får korrigera mig själv här, det är faktiskt glasklart i texten.... Tack Alx :)

Det ÄR första bolaget i biljetten som gäller

- Det första flygbolagets bagageregler gäller alltid på både ut- och hemresa, oavsett längden på vistelsetid eller flygstopp under vägen.
- Det betyder att det flygbolag som står angivet första på din biljett, är det flygbolags bagageregler som gäller under hela resan till/från USA.
 
Last edited:
Toppen