Senaste nytt

Bagageförsening på SAS, vad gäller?

Tonton

Medlem
Varför 8000? Är ju 4000 normalt sätt? Något annat som kickar in?

Trodde också det var 4 000 som gäller! Men hon i telefonen sa 8000 och när jag läser villkoren så var det självklart.


Saxat från villkoren:
  1. Försäkrad ersätts för inköp eller hyra av nödvändiga artiklar upp till:
    1. a) Bagageförsening: Maxbelopp 4 000 kronor per person om den Försäkrades incheckade bagage inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den Försäkrades ankomst,

    2. b) Ytterligare bagageförsening: Ytterligare maximalt 4 000 kronor per person om Försäkrads incheckade bagage fortfarande inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 48 timmar efter den Försäkrades ankomst,
 

Tonton

Medlem
Jag kanske är blind men ser inga tider ovan hur länge bagaget varit borta men kan det vara 4h (4000kr) + 48h (4000kr)?

Vet inte om de räknar 4+48 (=52h för att få full ersättning) eller 48h totalt.

Oavsett så försvann bagaget på fredagskväll! (Skulle landat 00:30 lördag på ARN). Med andra ord är det mer än 48h sedan.
 

palmen

Moderator
Trodde också det var 4 000 som gäller! Men hon i telefonen sa 8000 och när jag läser villkoren så var det självklart.


Saxat från villkoren:
  1. Försäkrad ersätts för inköp eller hyra av nödvändiga artiklar upp till:
    1. a) Bagageförsening: Maxbelopp 4 000 kronor per person om den Försäkrades incheckade bagage inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den Försäkrades ankomst,

    2. b) Ytterligare bagageförsening: Ytterligare maximalt 4 000 kronor per person om Försäkrads incheckade bagage fortfarande inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 48 timmar efter den Försäkrades ankomst,
OK, det är ju rätt klara besked, bra att ha koll på. Mitt bagage var ju borta ca 36h så jag klarade mig bra på 4k.
 

palmen

Moderator
Vet inte om de räknar 4+48 (=52h för att få full ersättning) eller 48h totalt.

Oavsett så försvann bagaget på fredagskväll! (Skulle landat 00:30 lördag på ARN). Med andra ord är det mer än 48h sedan.
Det räknas fick från din faktiska ankomst och inte den planerade ankomsttiden. Spelar ju dock ingen roll i detta fall.
 

Tonton

Medlem
OK, det är ju rätt klara besked, bra att ha koll på. Mitt bagage var ju borta ca 36h så jag klarade mig bra på 4k.

Jag hade lätt klarat mig på 4k om det inte nu var så att jag behövde vissa arbetskläder (utöver privata) som drar iväg på kostnaden lite.

Oavsett är jag supernöjd (so far). Utgifterna ska ersättas innan jag ropar hej :)

Det räknas fick från din faktiska ankomst och inte den planerade ankomsttiden. Spelar ju dock ingen roll i detta fall.

aah, bra att veta! Tack.
 
Toppen