Senaste nytt

Bagage på SAS-resa där första sträckan är med Virgin America

D

Deleted member 4971

Guest
Men i ärlighetens namn, vilken normalt funtad person har ens koll på vad code-share, operated by osv är? Köper man en biljett på sas.se så tror ju gemene man att det är SAS, oavsett vad det står i något mail man får. :)

Så svårt ska det väl inte vara? Incheckat bagage - SAS

  • Reser du med en av våra partner (kallas för code share på flygspråk) så kan andra bagageregler gälla. Information hittar du på respektive flygbolags webbplats.
  • Resa med anslutningar. Om du ska resa vidare med ett annat SAS- eller Wideroeflyg, gäller samma bagageregler på hela resan. Ska du däremot resa vidare med ett annat flygbolag så kan andra regler gälla. Mer om att resa med anslutningsflyg
 

AABack2ARN

Medlem
Håller med. Ytterligare en anledning att de ska sluta med sådana där dumheter :) Alternativt ge exakt samma benefits och poäng och whatever på en codeshare som om det var deras egna flygningar. Allt annat är bara förvirrande.

Håller med om codeshare-delen. Men nu rörde detta en Virgin-flygning som inte var en codeshare utan en gammal hederlig interline. Detta problem fanns inte förr då IATA enväldigt bestämde alla regler och alla bolag var mer eller mindre tvingade att efterleva dem. Statusförmåner förkom inte (fick inte förkomma?) Nu använder bolagen status och förmåner för att differentiera sig och i gengäld uppstår denna problematik. :(
 

mha321

Medlem
Håller med om codeshare-delen. Men nu rörde detta en Virgin-flygning som inte var en codeshare utan en gammal hederlig interline. Detta problem fanns inte förr då IATA enväldigt bestämde alla regler och alla bolag var mer eller mindre tvingade att efterleva dem. Statusförmåner förkom inte (fick inte förkomma?) Nu använder bolagen status och förmåner för att differentiera sig och i gengäld uppstår denna problematik. :(

Korrekt. Även min var ju interline, visade det sig - lite fel på minnet.

Nu måste det ju handla om bolagens avtal. SAS och Virgin skulle ju absolut kunna skriva ett avtal om att förmånerna ska gälla, men de har inte gjort det. Och det har väl i princip inga andra gjort heller :( Men visst skulle det gå...
 

palmen

Moderator
Nu har detta nått sitt slut hos SAS Customer Care, det blir ingen återbetalning av bagageavgiften.
Kan inte säga att jag är direkt nöjd med utfallet även om de säkert har rätt med sina regler.
Att driva detta till ARN eller domstol är inte aktuellt över huvud taget. Får bita i det sura äpplet att jag känner mig lurad på att ha betalat en extra bagageavgift. Nästa flygning i SAS GO blir det några extra GT för att kompensera :)

---------------------------------
Hej palmen,
tack för ditt svar.
I detta fall får jag hänvisa till mina tidigare mail gällande regler, förmåner, information och bokningsprocedurer.

Med detta besked är ärende 15-XXXXXX avslutat för SAS del. Om du inte är nöjd med SAS slutliga beslut i ärendet kan du gå vidare till Allmänna Reklamationsnämnden eller till allmän domstol. SAS kommer inte vidta några ytterligare åtgärder i ärendet.

Hjälp oss att bli bättre!
Med vänlig hälsning
"någon på customer care"
Customer Care Team
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
SAS svar ligger helt i linje med hur Hawaiian Airlines supervisor på Mauis flygplats förklarade regelverket. Men varför skall det vara så förbannat svårt att tydliggöra denna information på flygbolagens hemsidor. Kan inte säga att SAS är bättre eller sämre än någon annan utan varenda flygbolag är dåliga på detta. :( :mad: Eller har någon hittat en bra websida där detta beskrivs TYDLIGT?
 

FF#1

Medlem
Bra att det här vart utrett, ska se till att försöka aldrig någonsin boka nått med interline/code share utanför star alliance när jag bokar med sas.
Känns snålt och dumt att inte se till att man i alla fall får grundläggande förmåner även om det är någon annan som utför flygningen.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Tycker väl svaret är i linje med vad som går at läsa på hemsidan. Vad är du inte nöjd över egentligen?
 

palmen

Moderator
Tycker väl svaret är i linje med vad som går at läsa på hemsidan. Vad är du inte nöjd över egentligen?
Det jag inte är nöjd över är att det är väldigt otydligt vad som gäller. Jag läste onekligen vad som stod på sidan och tolkade det som att första benet skulle räknas och där hade jag rätt till 3 (eller 4 bagage, iom att jag flög plus över atlanten). Nu har det ju dock visat sig att regeln var 1 bagage men att förmånen gav mig 2 extra bagage. Jag förväntas alltså som kund veta skillnaden på regler och förmåner. Möjligt att jag är korkad och inte drog den kopplingen och förstod det.
Personligen tycker jag att SAS har ett ansvar, de har sålt en tur och retur till USA där hemresan börjar med Virgin America, de erbjöd inte ens Uniteds flighter som hade fungerat lika bra mellan LAS-SFO. Hade det varit United hade jag kunnat checka in 2 väskor som star alliance gold.
Personligen tycker jag att det sunda förnuftet borde råda, om jag får ta med mig 4 väskor a 23 kg på utresan, på hemresan på samma biljett får jag dock bara ta med mig 1 väska på 23 kg. Var ligger logiken i detta? Jag anser mig ändå vara relativt påläst och ha någorlunda koll, men ändå så blev det helt fel i detta fall för min del.

Hur skulle en "vanlig Svensson" veta om detta, tror inte att gemene man vet att Virgin America inte är med i Star Alliance när SAS säljer en biljett ombord på deras plan.

Om det här varit glasklart hade tråden aldrig startats från första början, och det är inte bara jag som tolkat det som att jag skulle få ta med mig mer än 1 väska på flighten hem.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Det jag inte är nöjd över är att det är väldigt otydligt vad som gäller. Jag läste onekligen vad som stod på sidan och tolkade det som att första benet skulle räknas och där hade jag rätt till 3 (eller 4 bagage, iom att jag flög plus över atlanten). Nu har det ju dock visat sig att regeln var 1 bagage men att förmånen gav mig 2 extra bagage. Jag förväntas alltså som kund veta skillnaden på regler och förmåner. Möjligt att jag är korkad och inte drog den kopplingen och förstod det.
Personligen tycker jag att SAS har ett ansvar, de har sålt en tur och retur till USA där hemresan börjar med Virgin America, de erbjöd inte ens Uniteds flighter som hade fungerat lika bra mellan LAS-SFO. Hade det varit United hade jag kunnat checka in 2 väskor som star alliance gold.
Personligen tycker jag att det sunda förnuftet borde råda, om jag får ta med mig 4 väskor a 23 kg på utresan, på hemresan på samma biljett får jag dock bara ta med mig 1 väska på 23 kg. Var ligger logiken i detta? Jag anser mig ändå vara relativt påläst och ha någorlunda koll, men ändå så blev det helt fel i detta fall för min del.

Hur skulle en "vanlig Svensson" veta om detta, tror inte att gemene man vet att Virgin America inte är med i Star Alliance när SAS säljer en biljett ombord på deras plan.

Om det här varit glasklart hade tråden aldrig startats från första början, och det är inte bara jag som tolkat det som att jag skulle få ta med mig mer än 1 väska på flighten hem.

Att prata logik och flygbolag det känns som att börja i fel ände;) Samtidigt tycker jag du är lite orättvis då jag dagen efter att du skapade den här tråden postade vilka regler som gäller där du även svarade "Ouch, det där är ju inte kul alls, då får jag alltså 0 bagage på vägen hem om jag inte betalar" det bör alltså inte ha kommit som en ren överraskning hur det här skulle sluta iofs kom thornado och stökade till det :D

Samtidigt hade du kunnat checka med SAS innan avresa, vilket jag inte kan se att du gjort? Sen är det väl givet att man borde förtydliga informationen vid codeshare direkt vid bokningen, det håller jag med om.
 

AABack2ARN

Medlem
I detta fall var det inte codeshare utan en vanlig bokning med ett Virgin America-nummer men sak samma: informationen på flygbolagens hemsidor behöver förtydligas vad som ingår och vad som är avgiftsbefriade förmåner.

Om tillräckligt många klagar hos flygbolagen borde de efter ett tag inse att informationen behöver bli tydligare även om de inte har för asvikt att återbetala några pengar.
 
Toppen