Senaste nytt

Bagage kvar på AMS efter direktflyg med SAS

airac

Medlem
Hej BC,

Vi åkte SK556 AMS-ARN i måndags. Bagaget lämnade vi till bag drop maskinerna. När vi matade in sista väskan i maskinen kom upp ett felmeddelande att bandet bakom stod still. Vi fick dock kvitto från maskinen och det räckte enligt personalen. Fel på ett band är inget ovanligt, och vi trodde det löser sig men icke...

Väskan kom inte fram till Arlanda och SAS meddelade att det inte blev lastat. Våra 4 andra väskor som hade lagts i maskinen på Schiphol före kom dock med och ut på bandet på Arlanda. Fyllde i ett PIR rapport om försenat bagage på Arlanda.

Två dygn senare finns det ingen ny info alls än i SITAs bagageverktyg worldtracer. Några kloka råd, eller tips om var och hur man kan nå framgång och få väskan hem?

Försäkringar i spel är Folksam med tillägget Resklar och Amex SAS Elite, men de ger inget skydd vid hemresa, så det är väl bara Montreal/transportavtalet med SAS som ger något?
 

Coalcandy

Medlem
Hej BC,

Vi åkte SK556 AMS-ARN i måndags. Bagaget lämnade vi till bag drop maskinerna. När vi matade in sista väskan i maskinen kom upp ett felmeddelande att bandet bakom stod still. Vi fick dock kvitto från maskinen och det räckte enligt personalen. Fel på ett band är inget ovanligt, och vi trodde det löser sig men icke...

Väskan kom inte fram till Arlanda och SAS meddelade att det inte blev lastat. Våra 4 andra väskor som hade lagts i maskinen på Schiphol före kom dock med och ut på bandet på Arlanda. Fyllde i ett PIR rapport om försenat bagage på Arlanda.

Två dygn senare finns det ingen ny info alls än i SITAs bagageverktyg worldtracer. Några kloka råd, eller tips om var och hur man kan nå framgång och få väskan hem?

Försäkringar i spel är Folksam med tillägget Resklar och Amex SAS Elite, men de ger inget skydd vid hemresa, så det är väl bara Montreal/transportavtalet med SAS som ger något?

Som jag förstått det gäller Amex försäkring vid hemresa om ditt bagage skulle förklaras som försvunnit enligt momentet "PERSONLIGA ÄGODELAR, PENGAR OCH RESEDOKUMENT" i villkoren. Du kan få ersättning upp till 20 000 kr för föremål som förekommer under resa.
Däremot kan du på hemresan inte få ersättning för tex kläder och hygienartiklar, medan du väntar på att väskan dyker upp . Skulle tro det är samma hos Folksam.
 

henke12

Medlem
Brukar inte vara någon ersättning alls på hemresan,
Och har inte väskan kommit hem inom 30 dagar är den försvunnen. fram tills dess är den försenad.

Finns inget annat att göra än att avvakta..
Om du inte redan gjort det tror jag det går att via Worldtracer lägga in vad väskan innehåller. I fall taggen har åkt av kommer väskan öppnas och försöka matchas mot försenade/försvunna väskor.
 

Big Birger

Medlem
Segt.

Sonens väska är kvar på Heathrow sedan 25/6 efter transfer hem från Thailand. Väskan har en airtag så vi vet EXAKT var den är. Men det hjälper inte. Ingen vill göra någonting och vi hänvisas till att bara vänta.
 

Hachans

Medlem
Hej BC,

Vi åkte SK556 AMS-ARN i måndags. Bagaget lämnade vi till bag drop maskinerna. När vi matade in sista väskan i maskinen kom upp ett felmeddelande att bandet bakom stod still. Vi fick dock kvitto från maskinen och det räckte enligt personalen. Fel på ett band är inget ovanligt, och vi trodde det löser sig men icke...

Väskan kom inte fram till Arlanda och SAS meddelade att det inte blev lastat. Våra 4 andra väskor som hade lagts i maskinen på Schiphol före kom dock med och ut på bandet på Arlanda. Fyllde i ett PIR rapport om försenat bagage på Arlanda.

Två dygn senare finns det ingen ny info alls än i SITAs bagageverktyg worldtracer. Några kloka råd, eller tips om var och hur man kan nå framgång och få väskan hem?

Försäkringar i spel är Folksam med tillägget Resklar och Amex SAS Elite, men de ger inget skydd vid hemresa, så det är väl bara Montreal/transportavtalet med SAS som ger något?

Det är lite allmänt långsamt med att få sitt bagage från AMS när det varit borta. Två dagar tog det ganska exakt innan min väska kom tillrätta sist. Så ha tålamod, det kommer.
 

airac

Medlem
Tack för uppmuntran och input. Ja, det är segt med bagage på många håll, Schiphol tävlar med Heathrow om värsting status för sommaren verkar det som. Högar och många hyllmeter med väskor i ankomsthallen i väntan på att återförenas med sin ägare. Vi väntade i 90+ min på bagaget efter ankomst. SAS kärran som kom någon minut efter oss på vägen ner, hade varken lastare, utrustning eller något mer än dörr 1 öppen när vår buss körde iväg, då hade då stått i en kvart…
 

Zissou

Medlem
Tack för uppmuntran och input. Ja, det är segt med bagage på många håll, Schiphol tävlar med Heathrow om värsting status för sommaren verkar det som. Högar och många hyllmeter med väskor i ankomsthallen i väntan på att återförenas med sin ägare. Vi väntade i 90+ min på bagaget efter ankomst. SAS kärran som kom någon minut efter oss på vägen ner, hade varken lastare, utrustning eller något mer än dörr 1 öppen när vår buss körde iväg, då hade då stått i en kvart…

Ja, det känns kaosartat lite överallt i Europa. Vi fick lyfta från Frankfurt med Lufthansa helt utan baggage då det inte fanns personal som kunde lasta på det. Landade natten mot tisdag och nu har de iaf bekräftat att bagaget är på väg till Arlanda, så ändå hyfsat snabbt.
 

Berglund

Medlem
Min väska blev försenad när jag skulle till Amsterdam. Den sattes snabbt på nästa plan och bekräftades ha anlänt till AMS morgonen efter. Därifrån tog det sedan två dagar för dem och hantera den och köra ut den till hotellet ca 15-20 kilometer från flygplatsen.
 

hco

Medlem
Blev ombokad hem från Norge i måndags med 25 min connection i Stavanger. Jag hann med men inte väskan. SAS skickade väskan till CPH där den är för tillfället (enligt Samsung Tag/SmartThings).

Det är segt. Är ändå glad för spårningstaggen.
 
Jag har ett bagage som jag hoppas är kvar på DUB, varit borta i 16 dagar nu. SAS räknar bagaget försvunnet efter 21 dagar enligt kundtjänst jag talat med. Min hemförsäkring vill inte täcka något pga hemresa, men AmEx har iaf öppnat för att eventuellt komplettera den ersättning som SAS kan tänkas ge. Ska öppna ett försäkringsärende i veckan (när det gått 21 dgr).
 
Toppen