Senaste nytt

Böter i Europa, vad händer?

Hur kan jag veta om det var privat eller kommunal? I mitt fall Västia Parkering i Göteborg och det står att invändningar ska göras till Hojab Parkeringsservice i Solna???
Dessutom så var det vår firmans bil så om jag inte betalar inom 8 dagar så kommer påminnelsen till firmans address i Finland till sekreteraren antar jag...
Västia är privat, så betala inte utan skicka en bestridan till dem. Det räcker med att skriva något i stil med att betalningsansvar saknas eftersom giltlig biljett fanns vid tillfället.
 

Rebel

Medlem
Ännu ett exempel från Spanien. En polare körde hyrbil på fartkameran där och räkningen kom hem till Finland. Det stod på det spanska brevet, att om man betalar i tid, så halverades boten, men om man lämnar obetalt så skulle den fördubblas eller typ. Minns inte hur exakt. Han betalade i tid.

Men den stad med flest finlandare i är ju Malaga, vad jag har hört. Då kanske det finns sammarbete med Spanska Staten ???:)
 

Valley

Medlem
Det händer ingenting, finns inga mellanstatliga avtal mellan dem nordiska länderna och driva in kommunala fordringar vilket en P-bot räknas till. Enda som händer är att du troligtvis får ett inkassokrav, vilket inte betyder någonting :)

Hertz som fick en norsk P-bot krävde mig på pengarna med information att om jag inte betalade skulle jag svartlistas. Och så skvallrade man för Farbror Blå vem som kört bilen när kameran fångade mig på bild.
 

Elias

Medlem
Hertz som fick en norsk P-bot krävde mig på pengarna med information att om jag inte betalade skulle jag svartlistas. Och så skvallrade man för Farbror Blå vem som kört bilen när kameran fångade mig på bild.
Att Hertz som hyrbilsföretag kräver dig på beloppet och svartlistar dig som kund hos dem har egentligen inget och göra med själva indrivningsrätten. En fortkörningsbot är en annan sak då det är en statlig fordran :)
 

kaktusen

Medlem
När det gäller fortkörning inom EU så är det bara att betala böterna. Annars blir bötesbeloppet högre och om man inte betalar så dras till slut det svenska körkortet in. Det har inte hänt för mig men däremot en bekant i Sverige. Landet där fortkörningen ägde rum var Frankrike och det var en vanlig fartkamera och hyrbil som var registrerad på den bekante.
 

RickardG

Medlem
När det gäller fortkörning inom EU så är det bara att betala böterna. Annars blir bötesbeloppet högre och om man inte betalar så dras till slut det svenska körkortet in. Det har inte hänt för mig men däremot en bekant i Sverige. Landet där fortkörningen ägde rum var Frankrike och det var en vanlig fartkamera och hyrbil som var registrerad på den bekante.
Nja, jag har kört för fort vid ett par tillfällen, och fått bot hemskickad till Sverige. Jag tror det var Italien, Österrike och Tyskland. Jag har struntat i samtliga, inklusive flera påminnelser, och de verkar ha gett upp nu.
 
Jag har fastnat i fartkameror i både Tyskland och Spanien de senaste åren. Jag har aldrig betalt och aldrig hört något mer. De skriver i breven att de nöjer sig med halva summan om man betalar direkt. Förmodligen för att få in några pengar överhuvudtaget.
I Spanien har men börjat med snittmätning mellan två kameror så det går inte länge att bara bromsa in vid kamerorna.
 

Valley

Medlem
Vad händer om man kör för fort förbi en fartkamera i Finland med en svenskregistrerad bil? Hände mig för några dagar sedan, körde 70 på mätaren på 60-väg och fick en ilsken röd blixt i ansiktet från en fartkamera.

Skulle tro att risken är stor du får ett samtal eller brev från Farbror Blå som gärna vill träffa dig och diskutera några bilder :)
 

Valley

Medlem
Hur kan jag veta om det var privat eller kommunal? I mitt fall Västia Parkering i Göteborg och det står att invändningar ska göras till Hojab Parkeringsservice i Solna???
Dessutom så var det vår firmans bil så om jag inte betalar inom 8 dagar så kommer påminnelsen till firmans address i Finland till sekreteraren antar jag...
Hojab tillhör väl bland de största skojarna som finns. Och du kan då utgå från att platsen var privat.
Anser du att du ej gjort något fel skall du absolut inte betala boten utan bestrida den med relevant information om varför du ej är skyldig.
Får vi hoppas att du får bättre bemötande än jag själv och min kamrat (har nyss gått en match i domstolen mot dessa nötter)
 

colony

Medlem
Körde 20kmh för fort i Schweiz och det blixtrade till i någon tunnel. Fick brev hem som jag bara kastade. Har gått 2månader
 
Toppen