Senaste nytt

Böter i Europa, vad händer?

nota bene

Medlem
Tyskland har från 2015 samarbete med Sverige så du får hem fortkörningsboten ifrån tyskland i din Svenska brevlåda. Dock så drivs den inte in än.
Jaha... Var där senast 2014 - eller rättare sagt då var senast jag lyckades få en bot.

I alla fall verkar det som om mer eller mindre inget land har möjlighet, eller anser det värt att driva in böter.
 

chazzie

Medlem
Finland är värst vad jag vet (har dock inte fått böter på många år...) så var försiktiga om ni kör bil.

Det luriga med att köra bil i De tusen sjöarnas förlovade land är att de skyltar inte för fartkameror på samma sätt som i Sverige, utan det kan komma en skylt och sen kommer kameran om 500m eller 5km, ibland fler än en. Dock ser de ut som de gamla i Sverige och är en stor kub av går/beige-metall så de syns ganska lätt. Hett tips är att vara uppmärksam på dem direkt efter en sänkning av hastigheten =}
 

jtq

Medlem
Vad händer om man kör för fort förbi en fartkamera i Finland med en svenskregistrerad bil? Hände mig för några dagar sedan, körde 70 på mätaren på 60-väg och fick en ilsken röd blixt i ansiktet från en fartkamera.
 

nota bene

Medlem
Det absolut hetaste tipset är att köra utländskregistrerad bil ;) Chansen att de kan/orkar/vill driva in något är minimal.

I vissa länder är böterna så oväsentliga att det inte spelar någon roll, men på andra ställen vill man undvika. Min polare åkte på 200 CHF för bussfil i ZRH när trafiken var omledd just dit... Gick inte att överklaga via hyrbilsfirman
 

chazzie

Medlem
Det absolut hetaste tipset är att köra utländskregistrerad bil

Generellt är det väl en bra praxis, men det är väl den "stora" frågan i tråden just nu, hur ser det ut mellan de olika nordiska länderna? Det finns ett långvarigt samarbete mellan dem så det är inte omöjligt att det går att få böter ändå.

En släkting till mig fick brev hem från någon form av trafiköverträdelse och krävde böter eller så riskerade man "fengsel" =]
 

nota bene

Medlem
Generellt är det väl en bra praxis, men det är väl den "stora" frågan i tråden just nu, hur ser det ut mellan de olika nordiska länderna? Det finns ett långvarigt samarbete mellan dem så det är inte omöjligt att det går att få böter ändå.

En släkting till mig fick brev hem från någon form av trafiköverträdelse och krävde böter eller så riskerade man "fengsel" =]
Vägskatter/broavgifter/liknande från Norge får man brev om. Dock var det i vårt fall en frågan om att bestrida då det var tidigare ägaren till bilen som varit i Norge...

Jag har inte fått några finska böter till Sverige (senast 2 år sedan överträdelse) i alla fall. Har inte lyckats åka på böter vad jag vet i de andra två länderna så har ingen erfarenhet. Det är dock en väsentlig skillnad på att få ett brev och om de faktiskt ser till att driva in boten.
 
En nyckel här är att kommunalt utfärdade parkeringsböter först skall betalas och sedan bestrida (privata bestrids endast). Jag har fått ett antal återbetala då de varit felaktigt utfärdade på teknikaliteter eller helt enkelt bara felaktiga.
Det här med att det är olika på kommunal mark och privat mark är olyckligt. Om man råkar betala felaktiga böter utfärdade på privat mark är det nästintill omöjligt att få tillbaka dem.
 

FFlash

Medlem
Det luriga med att köra bil i De tusen sjöarnas förlovade land är att de skyltar inte för fartkameror på samma sätt som i Sverige, utan det kan komma en skylt och sen kommer kameran om 500m eller 5km, ibland fler än en. Dock ser de ut som de gamla i Sverige och är en stor kub av går/beige-metall så de syns ganska lätt. Hett tips är att vara uppmärksam på dem direkt efter en sänkning av hastigheten =}

Precis. Det är precis där som skapar anarki hos oss. Och ännu värre, det har införts mer och mer bilar som rör sig runt landet och i städer med inbyggd kamera i bakluckan (alltså vilken som helst vanlig biltyp, så du kan aldrig ana!) så du kan aldrig veta om det flashar!!! Har själv fått en och blev så arg på det. Så ni vet, speciellt i H:fors.
 

FFlash

Medlem
Det här med att det är olika på kommunal mark och privat mark är olyckligt. Om man råkar betala felaktiga böter utfärdade på privat mark är det nästintill omöjligt att få tillbaka dem.

Hur kan jag veta om det var privat eller kommunal? I mitt fall Västia Parkering i Göteborg och det står att invändningar ska göras till Hojab Parkeringsservice i Solna???
Dessutom så var det vår firmans bil så om jag inte betalar inom 8 dagar så kommer påminnelsen till firmans address i Finland till sekreteraren antar jag...
 

FFlash

Medlem
Ännu ett exempel från Spanien. En polare körde hyrbil på fartkameran där och räkningen kom hem till Finland. Det stod på det spanska brevet, att om man betalar i tid, så halverades boten, men om man lämnar obetalt så skulle den fördubblas eller typ. Minns inte hur exakt. Han betalade i tid.
 
Toppen