Senaste nytt

Böter i Europa, vad händer?

Menar du att jag ska bara gå med på att betala för något jag inte gjort själv? Det var väldigt dumt av mig ja, speciellt efter jag har läst om alla andra som hade samma problem eller värre i Italien, men jag känner mig knappt skyldig för böterna ändå och att punga ut 750eur själv känns inte alls kul. Ägaren kommer inte betala. Jag ville veta om det fanns någon som inte betalt för böterna och fick faktiskt böterna skickat hit eller överklagat…
Fast alltså, bilen har uppenbarligen körts felaktigt i zonerna. Vad står det i ditt hyreskontrakt, jag gissar att du är skyldig att betala böter som kan uppkomma under hyrestiden. I Italien, när man kör i ZTL-zon så finns det ett ägandeansvar, så det låter ju som att det du beskriver har gått helt rätt till. Således så skall du ju betala böterna då du är ansvarig, huruvida det är du personligen som kört i zonen är egalt, du är ansvarig. Det låter ju också som att du är medveten om att det är såhär det funkar i Italien.

Istället för att fråga företaget du jobbar för, så skall du ju kräva att de betalar detta. Är det ett seriöst företag så kommer det ju lösa sig.
 

ekf

Medlem
Jag har fått något liknande på min bil från Lettland när jag inte ens var där och det gick då utmärkt att överklaga och de hörde aldrig av sig mer efter.
Som jag förstod det har du ju haft den möjligheten även här, men inte gjort det inom utsatt tid. Men jag förstår inte varför du ska överklaga, du skrev ju själv att bilen körts i miljözonerna...
Jag vet att andra som körde struntar i, böterna kom ju bara till mig trots allt.
Ursäkta uttrycket, men det låter som usla kollegor.
Istället för att fråga företaget du jobbar för, så skall du ju kräva att de betalar detta. Är det ett seriöst företag så kommer det ju lösa sig.
Det kan ju vara knepigt, på de flesta företag där jag arbetat så har det alltid varit den anställde som varit ansvarig för sina egna böter vid tjänsteresa.
 

RickardG

Medlem
Jag tycker det låter som att trådskaparen blivit blåst av sina kollegor. Om den/de erkänner att överträdelse begåtts men inte har för avsikt att betala för sig, med resultat att det drabbar en kollega, känns det som att man medvetet låter någon annan ta smällen för sina egna misstag.
 

Hachans

Medlem
Menar du att jag ska bara gå med på att betala för något jag inte gjort själv? Det var väldigt dumt av mig ja, speciellt efter jag har läst om alla andra som hade samma problem eller värre i Italien, men jag känner mig knappt skyldig för böterna ändå och att punga ut 750eur själv känns inte alls kul. Ägaren kommer inte betala. Jag ville veta om det fanns någon som inte betalt för böterna och fick faktiskt böterna skickat hit eller överklagat…

Du skrev under ett kontrakt där du skrev på att du är ansvarig för eventuella böter vilket är standard i vanliga hyrbilskontrakt. Så rent krasst är du betalningsansvarig och det är dig konsekvenserna hamnar hos - inte dina kollegor.

Vad du sen hade för överenskommelse med dina kollegor bryr sig varken polis eller hyrbilsföretag om. Dina kollegor är inte särskilt trevliga som helt osolidariskt låter dig ta hela smällen och man skulle nästan kunna tro att de valt att bryta mot bestämmelserna eftersom de visste att det inte var de som skulle hållas ansvariga.

Skillnaden mot ditt ärende i Litauen är att du inte varit där. Nu finns det ett kontrakt där du skrivit under.
 

fiffig

Medlem
Jag tycker det låter som att trådskaparen blivit blåst av sina kollegor. Om den/de erkänner att överträdelse begåtts men inte har för avsikt att betala för sig, med resultat att det drabbar en kollega, känns det som att man medvetet låter någon annan ta smällen för sina egna misstag.

Ja exakt. Jag visste inte vad som gäller då och tills nu men jag har förstått att det är jag som är ansvarig för att betala ändå.
 

fiffig

Medlem
Du skrev under ett kontrakt där du skrev på att du är ansvarig för eventuella böter vilket är standard i vanliga hyrbilskontrakt. Så rent krasst är du betalningsansvarig och det är dig konsekvenserna hamnar hos - inte dina kollegor.

Vad du sen hade för överenskommelse med dina kollegor bryr sig varken polis eller hyrbilsföretag om. Dina kollegor är inte särskilt trevliga som helt osolidariskt låter dig ta hela smällen och man skulle nästan kunna tro att de valt att bryta mot bestämmelserna eftersom de visste att det inte var de som skulle hållas ansvariga.

Skillnaden mot ditt ärende i Litauen är att du inte varit där. Nu finns det ett kontrakt där du skrivit under.

Nej, de låter mig ta smällen själv, det här handlar om 2 år sen och det är just därför jag inte jobbar med dem längre!
Mitt ärende i Lettland handlade ju om bilen som jag ägde, så det är i princip samma situation.
 

Mr Basic

Medlem
Trist och dyr läropeng. Tror de flesta känner med dig, alla har vi varit (för) godtrogna ibland. Om du har kollat att allt är legitimt tycker jag du ska betala och sedan gå vidare i livet en (dyr) lärdom rikare. Risken är annars att detta blir en ”surdeg” som suger glädje/energi ur dig en längre tid framöver.

Vad jag tycker om din dåvarande chef och kollegor lämpar sig inte i skrift….
 

fiffig

Medlem
Trist och dyr läropeng. Tror de flesta känner med dig, alla har vi varit (för) godtrogna ibland. Om du har kollat att allt är legitimt tycker jag du ska betala och sedan gå vidare i livet en (dyr) lärdom rikare. Risken är annars att detta blir en ”surdeg” som suger glädje/energi ur dig en längre tid framöver.

Vad jag tycker om din dåvarande chef och kollegor lämpar sig inte i skrift….

Tack snälla för svar. Det var väldigt trist, jag är nästan glad att det handlar om 800eur och inte mer. Jag ska nog ta och betala, skulle aldrig mer ställa upp för någon hyrbil…Det är ingen chef eller kollegor så, det är helt annan firma jag jobbade åt som konsult, alltså min egen firma + deras firma åkte ihop dit för mässan. Har aldrig i mitt liv råkat ut för böter förutom parkeringsböter hemma i Sverige och då av misstag (glömde P-Skiva eller missförstått skyltar), trots många mil jag kör/har kört dagligen i många år.

Ska nog ta och betala för böterna nu över helgen så jag får dubbla poäng på mitt SAS master :D
 
Toppen