Senaste nytt

Börja samla på annat program

palmen

Moderator
4 resor, om du inte får till någon routing som genererar många tier points. ARN-LHR-GRU t/r = 40 + 140 + 140 + 40 = 360 x 4 = 1540 = BA Gold.
1440 poäng blir det, men mer eller mindre ett gold. Kommer att saknas 60TP som du lätt flyger ihop inom Europa eller på en annan longhaul med ditt resmönster.

Jag har ingen större kontroll på Lufthansa Miles&More, det har varit en del försämringar där på sista tid men jag hade uppfattningen att om man reser longhaul i business eller first så är det ett bra program. Eller har det ändrats?

Något du också kan behöva fundera över är om poängen är viktiga för att kunna ta ut bonusresor eller uppgradera några flighter. Om bara statusen är viktig skulle jag satsa på det flygbolag som du reser mest frekvent med på longhaul (om det är någorlunda lätt att uppnå status).
 

Kricka

Medlem
@WorthlessDJ
Med ditt resmönster skulle du nog kunna få ihop ett HON hos Lufthansa
men som sagt så är deras biljetter ofta rätt dyra. Förmånen att bli lämnad
med bil vid planet (och även hämtad om planet inte fått någon gate) samt
besök vid FCT/FCL i Frankfurt och München är väldigt trevlig men om det
är värt pengarna kan bara du avgöra. Vid nästa resa flyger ni 3 pax och då
skulle det inte fungera med vare sig bil eller FCT/FCL då man bara får ta
med en gäst.
Att välja BA Exec Club och flyga mycket med BA och Qatar i Business är
ett bra val i min mening då du snabbt får ihop ett guldkort (som nämnts
tidigare i denna tråd). Om du har tid, lust och ork så kan man med lite
kreativa bokningar få ihop väldigt många Avios och Tier Points snabbt.
Även hos BA finns nivåer över Guld som i sin tur ger ytterligare förmåner.
 

Dr. Miles

Expert
AA kan vara ett bättre program än BA, men BA har ju Visakortet med 2-4-1 vouchern, det överväger i mina ögon.
Jag vet inte om BA Visa 2-4-1 vocher är riktig fördel jämfört med AAdvantage.
Även om man mister intjäning från kreditkort och 2-4-1 voucher, tycker jag att AAdvantage är bättre än British Airways Executive Club (BAEC).

1) Antal miles som behövs för bonusresor är ofta lägre hos American Airlines AAdvantage än hos BAEC.
AAdvantages debitering är mellan två zoner. BAEC debiterar per flight. Vilket gör att antal poäng för bonusresa blir ofta dyrare med BAEC.
2) AAdvantage inte debiterar bränsletillägg vid bonusresor förutom på British Airways och IBERIAs flygningar.
3) Intjäning är ofta bättre på AAdvantage än BAEC. Dessutom ger AAdvantage statusbonus även på många andra partnerflygbolags flygningar (ej alla).
Intjäning & användning av AAdvantage miles tråd | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Det finns en tråd om jämförelse mellanAAdvantage och BAEC:
Jämförelse mellan British Airways Executive Club och American Airlines AAdvantage | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Om man ändå ska ha ett SAS profilerat kreditkort, är BA Visa inte ett måste.
 
Toppen