Senaste nytt

Börja samla på annat program

Jakob K

Medlem
Lufthansa är tyvärr det sämsta program man kan samla hos, såvida man inte flyger i betald First Class.

Turkish Airlines har annars bra priser i Business Class till Sydamerika. Sist jag kollade kunde man flyga till Brasilien för 15000kr från Stockholm i Business.

Riktigt så illa är det väl inte med M&M. Det beror ju mycket på vad man vill få ut av sitt resande - förutom poäng. Är man ute mycket så är det rätt skönt att bemötas korrekt och med viss respekt tycker jag. Men o andra sidan är jag inte direkt nån jantelagare heller.
 

agehall

Medlem
Mja, jag tänker inte på det på fel sätt, mer att jag inte orkade kanske förklara i detalj hur jag har det. Men får väl försöka mig på det.

Jo, tyvärr gör du det.

Det du ska fundera på är vilken allians som passar ditt resmönster bäst. När du identifierat den, så ska du fundera på vilket program som passar dig bäst inom den alliansen. Det första har med alliansens linjenät att göra, det andra har med alliansens möjliga program att göra. Dessa två, behöver INTE ha med varandra att göra.

När du tex säger att LH har dyra businessbiljetter så behöver inte det göra M&M till ett dåligt program. Det är därför jag menar att du tänker fel. Du måste skilja på äpplen, päron, apelsiner och skålen de ligger i.

Om du är ute mer efter statusförmånerna än att använda poäng, så har du ganska många möjligheter. De två enklaste sätten är givetvis att skaffa EBG och sedan ett BAEC Gold. BAEC Gold kan man få med en välplanerad resa till Hawaii. (Eller hamnar man kort nu med de nya reglerna?) Med det resande du har bör det dock inte finnas någon anledning att göra en milage run, utan res några gånger så löser det sig.

Problemet som jag ser med BAEC, är att programmet urholkats rejält sista året. Jag kan inte riktigt, med handen på hjärtat, säga att det är ett bra alternativ längre. Den enda anledning att jag hänger kvar är att jag redan har investerat i programmet och har en massa miles där samt att det passar mitt resmönster som är 90%+ till USA. Jag undrar om du inte borde ta och titta på AAdvantage istället.
 

gdaily

Medlem
Cedergren: hur många longhauls till tex Sydamerika i business behöver jag för att nå BA guldnivå? Kanske inte larvigt att räkna så, men höfta typ :)
Du behöver dock inte nå BA Guld (som mer kan sägas motsvara SAS Diamond) utan bara BA Silver (som motsvarar Star Alliance Guld). Det lär du nå på typ första Sydamerikaresan i Business...
 
Tack för inläggen, det kanske är en vettig lösning att hålla i vid mitt sas guld och sen satsa på BA och OW. Då borde man ju vara hyffsat täckt på alla delar i världen.
 

agehall

Medlem
Ja, då täcker du upp allt du kan tänkas vilja resa till. Jag skulle dock fundera på om BAEC är rätt val. De har som sagt var sabbat programmet rätt rejält sista året.
 
Jag tycker det känns mest värt oavsett hur dåliga de kanske har blivit. Men kan det vara värt att kolla upp American Airlines eller Iberia?
 
Toppen